DE AFFICHE-COLLECTIE VAN HET FILMMUSEUM Een opvallende collectie van het Nederlands Filmmuseum vor men de ca. 40.000 filmaffiches. Na jarenlang gesloten te zijn ge weest, werd het affiche-archief begin vorig jaar weer openge steld. De-grotendeels vrijwillige - medewerkers zijn begonnen met een herinventarisatie en hebben binnen en buiten het mu seum tentoonstellingen voorbe reid. Zo is er in de hal van het museum aan het Vondelpark elke maand een andere affiche expositie te zien en biedt de nieuwe permanente expositie (zie: FILM NR. 1) een overzicht van allerlei soorten affiches en ander publiciteitsmateriaal. In de jaren vijftig telde de collec tie, volgens een brochure van Charles Boost, slechts een 75- tal geselecteerde affiches. Daar zaten veel affiches bij van avant- gardistische klassiekers, die uit de collectie van de bioscoop De Uitkijk kwamen. Een voorbeeld was een kolossaal affiche van Dreyers LA PASSION DE JEANNE DARC, dat onlangs tentoonge steld werd tijdens het Filmfesti val Rotterdam. Aan het eind van de jaren vijftig groeide de collec tie snel door schenkingen van distributeurs en verzamelaars. Met buitenlandse archieven werd materiaal geruild, zodat het archief nu over grote verzamelin gen Oost-Europese en Scandina vische affiches beschikt. In ver gelijking met buitenlandse affi che-archieven neemt dat van het Nederlands Filmmuseum een unieke plaats in, omdat in Neder land meestal origineel reclame materiaal werd gebruikt en er weinig nieuwe affiches werden gemaakt. Hierdoor komt het dat bijvoorbeeld het filmmuseum in Frankfurt alleen in Duitsland ge maakte affiches heeft, maar dat Amsterdam affiches uit de hele wereld heeft. Daar zit veel mate riaal bij dat nu uniek is. Met affi ches is dikwijls nonchalant om gesprongen. Serieuze verzame laars kent Nederland nauwelijks. Na roulatie belandden affiches ofwel in de papiermolen of bij ie mand thuis aan de muur. Het af fiche-archief van het Filmmu seum wil distributeurs en produ centen proberen over te halen voortaan materiaal na gebruik af te staan om het voor het nage slacht te kunnen bewaren. Er bestaat meer dan één type af fiche. In de hoogtijdagen van Hollywood distribueerden de grote studio's hun eigen publici teitsmateriaal. Bioscopen ont vingen bij defilm-een grote varia tie aan posters: 'one-sheets', 'three-sheets' (drie-vels affiche), 'six, twelve en twenty-four- sheets', 'half sheets', Lobby Cards (ca. 28 x 36 cm), 'insert- cards' (ca. 36 x 91 cm) met op- drukmogelijkheden voor bios coopnaam en voorprogramma gegevens. De 24 sheets zijn vooral bekend van circussen, waarvoor ze op muren, schuren en schuttingen werden geplakt. Voor film waren ze minder gebruikelijk, maar het Filmmuseum bezit een Italiaans exemplaar. In het archief bevin den zich ook een aantal kolos sale handgeschilderde gevel-af fiches. Voor de reizende tentoon stelling 'Hollandsch Hollywood' werden vorig jaar vier van deze gevelschilderijen betreffende Ne derlandse films uit de jaren der tig gerestaureerd. De standaardmaten, die overi gens per land verschilden, wa ren in 1909 geïntroduceerd toen de Motion Pictures Patents Company een monopolie had op de Amerikaanse filmdistributie. De uitvinding van de lithografie had aan het eind van de negen tiende eeuw de interesse voor posters sterk doen stijgen. Het werd mogelijk om naast letters ook afbeeldingen in grote opla gen af te drukken. Het was het tijdperk van de 'art nouveau' en legendarische affiche-ontwer pers als Mucha en Toulouse Lau- trec. Zowel in Europa als in Ame rika werden er artikelen, boeken en tijdschriften aan het affiche gewijd. De filmposter maakte een snelle ontwikkeling door. De oudste affiches uit het archief van het filmmuseum zijn En gelse 'Letterpress Cinema Bi lis' waarin het programma van een theater werd aangekondigd, met verschillende soorten en groot tes van letters. Op één van deze affiches staat naast het 'filmpro gramma' ook de aankondiging van de theateract van Charles Chaplin. Rond 1900 werd de 'stock poster' populair. Dit was een algemene poster, die ruimte openliet voor de aankondiging van een voorstelling. Vaak stond er naast de lege ruimte een mooie vrouw en een filmprojec- tor afgebeeld. Van de vroege kleurenlitho's heeft het Filmmuseum een groot aantal in haar bezit gekregen door de zgn. Desmet-collectie. Deze collectie films, posters en curiosa uit de periode 1910-1917 van filmdistributeur Jean De smet werd in de jaren vijftig door de familie Desmet aan het Film museum geschonken. Deze ver zameling toont de snel verande rende stijl van affiche-ontwer- 18

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 18