pen. Rond 1910 begon men steeds meer aandacht te beste den aan de titel en het verhaal van de film. Bovenin werd de productiemaatschappij vermeld, waaronder de titel en een foto van een filmscène met daaron der een korte samenvatting van het verhaal. Onder druk van bioscoopeigenaren ging men al snel nog meer aandacht aan de affiches besteden. Namen van acteurs en actrices werden voor taan vermeld. De samenvattin gen werden vervangen door kor te, pakkende kreten. Een andere verbetering waren de aantrekke lijke afbeeldingen van een scène. Soms is zo'n affiche uit die tijd een belangrijke historische bron. Enige tijd geleden werd in het filmtijdschrift SKRIEN door Mariëtta Bijman aandacht be steed aan het affiche van een film, die verloren is gegaan, THE SLEEPER. Het artikel over THE SLEEPER was een onderdeel van een reeks artikelen, waarin aandacht be steed wordt aan bijzondere affi ches uit de Filmmuseumcollec tie. Dit is één van de pogingen van de archiefmedewerkers om de prachtige collectie bij een bre der publiek bekend te maken. Een andere poging is een rei zende tentoonstelling voor scho len en bibliotheken, waarin een indruk wordt gegeven van de foto-, tijdschriften- en affiche collectie van het museum. Daar naast wordt er ook geprobeerd om de collectie zo goed mogelijk aan te vullen en te restaureren. Het archief begint inmiddels al zodanige bekendheid te krijgen dat distributeurs regelmatig een beroep doen op materiaal van het archief voor re-issues e.d. Paul van Yperen Met dank aan Maaike Hogenkamp. 19 'WK/*

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 19