UITGEBREID ONDERZOEK NAAR FILMSPONSORING GESTART ADVERTEERDERS Plannen voor oprichting belangenvereniging Allert de Lange Argus Film B.V. Cinescope Filmreclame B.V. Concorde Film Fibrocit S.A. Jogchem's Theaters B.V. Motion Picture Group B.V. Selectronic B.V. Warner Bros.(Holland) B.V. In het februarinummer van FILM pleitte Leen Versluis, direkteur Redstone Productions B.V. te Woerden, voor het in kaart brengen van de filmsponsoring in Nederland en vervolgens een poging te doen dit fenomeen te gaan reguleren, in het belang van alle betrok ken partijen. Die plannen hebben inmiddels vaste vorm gekregen: er is een begin gemaakt met een omvangrijk onderzoek dat niet alleen moet leiden tot inventarisatie van ervaringen, problematiek, moge lijkheden en meningen, maar vooral tot de oprichting van een organi satie die de belangen van alle bij filmsponsoring betrokken partijen moet gaan behartigen. De stand van zaken. De redaktie van het blad FILM zal stapsgewijs op de hoogte worden gehouden van het onderzoek. In dit nummer wordt de systematiek ervan uiteengezet. Het eerste gedeelte van het onderzoek bestaat voornamelijk uit desk-research, dat in samenwerking met een bu reau (o.a. gespecialiseerd in mediasponsoring) uitgevoerd wordt. Dit eerste deel omvat een uitgebreid literatuur- en bronnenonder zoek (waarbij een recente scriptie over filmsponsoring, afkomstig van de Vakgroep Commerciële Beleidsvorming van de Faculteit der Economische Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit, een be langrijke plaats inneemt). In dat deel worden vraag en aanbod bij filmsponsoring dus vooral kwantitatief in kaart gebracht. De kwantitatieve conclusies en verwachtingen worden t.b.v. het tweede deel van het onderzoek kwalitatief vertaald naar onderzoeks doelstellinggen die op de diverse marktpartijen worden los gelaten: aan de hand van check lists zullen interviews worden gehouden met filmproducenten en filmdistributeurs, acteurs/ actrices, regisseurs, de Nederlandse Bond van Bisoscoop- en Filmondememingen, de fi nanciers en/of participatie maatschappijen (b.v.Elsevier-Vendex Filmbeheer) en natuurlijk de (potentiële) sponsors, in de personen van marketing- en/of communicatie-managers bij het bedrijfsleven. De verslaglegging van dat deel van het onderzoek zal, gezien de om vang ervan, in twee gedeelten worden gedaan. Tot slot worden dan de conclusies en aanbevelingen die uit het on derzoek naar voren zullen komen, samengevat. Tevens worden ze ge toetst aan de bestaande plannen tot het oprichten van een vorm van organisatie (bijvoorbeeld een vereniging) die de belangen van spon sors enerzijds en die van de film- en bioscoop wereld anderzijds zal gaan behartigen. Het onderzoek over filmsponsoring wordt in ge comprimeerde vorm o.a. aan de redaktie van het blad Film aangebo den. Uiteraard zal het straks mogelijk zijn om het complete rapport te be stellen bij Redstone Productions B. V. te Woerden. Doelstellingen De doelstellingen van deze artikelenserie, maar uiteraard ook van het onderzoek en een eventuele belangenvereniging kunnen als volgt worden samengevat: - het verkrijgen van hogere attentiewaarde van het communicatie middel filmsponsoring voor adverteerders en bij partijen binnen defilmbranche - aandacht voor de communicatie mogelijkheden voor sponsors: hoe ziet een perfect filmsponsoringsplan eruit? - het aangeven van welen niet'm de samenwerking; de rol van advi seurs en bemiddelaars - het aangeven van kwaliteitsnormen binnen het juridische, cultu rele en sociale kader waarmee moet worden gewerkt. In het blad Insight, een voor het eerst in september 1988 verschenen uitgave van o.a. reclamebureau PMSvW/Y&R te Amsterdam, hande lend over RTV-reclame nu en straks, werd onder de kop 'Redactio neel gebruik van tv: het hek van de dam' een artikel gepubliceerd, waarin auteur Michiel Dieperink aandacht besteedde aan het ver schijnsel commercieel gebruik van het publieke bestel: tv-sponso- ring, bijbehorende communicatie en zakelijke onderhandelingsmo- gelijkheden. Die nieuwe manier van omgaan met (commerciële?) te levisie kan wellicht worden doorgeschoven naar de filmwereld, resul terend in de te verwachten hogere bereidwilligheid ten aanzien van filmsponsoring. De grenzen tussen RTV- en filmsponsoring zijn al aardig aan het vervagen, doordat de belangen van de partijen in beide media natuurlijk steeds vaker met elkaar overeenkomen. Aspecten van het onderzoek Nog wat aspecten die in het onderzoek over filmsponsoring nadruk kelijk aan bod zullen komen: bij de (potentiTe) sponsors de behoefte aan formulering van doelstellingen, het behalen ervan, de lange- en korte-termijneffecten van de sponsoring en het inpassen ervan in een bestaande reclamecampagne. Verder natuurlijk waar mogelijk de werkwijze bij sponsoring: de rol van een eventuele bemiddelaar, de vorm van sponsoring (in-script, product placement), de honore ring (financieel, bartering, diensten/goederen, etc). Ook aan inhaak- activiteiten zal aandacht worden besteed (is de sponsoring opgeno men in andere communicatie of 'op zichzelf'? Bestaat er involvement met 'eigen' doelgroepen - eigen personeel), zijn erfollow-up-activi- teiten? Tenslotte: een meting van tevredenheid met het medium film sponsoring en het in kaart brengen van wensen t.a.v. sponsoring-ac- tiviteiten. De Nederlandse producenten wordt onder meer gevraagd naar hun ervaringen, de mate van afhankelijkheid van de sponsor en de rol van een eventuele bemiddelaar. Relaties met andere financieringsbron nen en de rol van de (geleidelijk terugtredende) overheid komen ter sprake, evenals kansen, bedreigingen, wensen, commissies en fondsen, export als groeimarkt - ook voor sponsors - en natuurlijk de verwachtingen voor 1992 (Eurofilm?). Filmmaatschappijen en bioscoopexploitanten krijgen kwesties voor geschoteld als hun houding t.o.v. filmsponsoring in het algemeen, tegenstrijdige belangen en vragen "Is filmsponsoring een zegen of een bedreiging?", "Hoe ver reikt de invloed van sponsors en hoe ver mag die reiken?" en "Wie profiteert uiteindelijk van filmsponso ring?" Ook regisseurs en acteurs/actrices zal naar soortgelijke zaken worden gevraagd, vooral ook in verband met hun ervaringen 'op de werkvloer'. Alles bij elkaar dus een veelomvattend onderzoek dat echter ook tot veelbetekenende conclusies kan leiden. Inventarisatie van problema- tieken en werkwijzen kan uitermate nuttig zijn; het is echter nóg nut tiger om vanuit die achtergrond tot een adequate belangenbeharti ging van de bij filmsponsoring betrokken partijen te komen. Met dat doel is het onderzoek dan ook voornamelijk gestart. Wij houden u op de hoogte. Leen Versluis 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 21