UITGEBREID ONDERZOEK
NAAR FILMSPONSORING GESTART
ADVERTEERDERS
Plannen voor oprichting belangenvereniging
Allert de Lange
Argus Film B.V.
Cinescope Filmreclame B.V.
Concorde Film
Fibrocit S.A.
Jogchem's Theaters B.V.
Motion Picture Group B.V.
Selectronic B.V.
Warner Bros.(Holland) B.V.
In het februarinummer van FILM pleitte Leen Versluis, direkteur
Redstone Productions B.V. te Woerden, voor het in kaart brengen
van de filmsponsoring in Nederland en vervolgens een poging te
doen dit fenomeen te gaan reguleren, in het belang van alle betrok
ken partijen. Die plannen hebben inmiddels vaste vorm gekregen: er
is een begin gemaakt met een omvangrijk onderzoek dat niet alleen
moet leiden tot inventarisatie van ervaringen, problematiek, moge
lijkheden en meningen, maar vooral tot de oprichting van een organi
satie die de belangen van alle bij filmsponsoring betrokken partijen
moet gaan behartigen. De stand van zaken.
De redaktie van het blad FILM zal stapsgewijs op de hoogte worden
gehouden van het onderzoek. In dit nummer wordt de systematiek
ervan uiteengezet. Het eerste gedeelte van het onderzoek bestaat
voornamelijk uit desk-research, dat in samenwerking met een bu
reau (o.a. gespecialiseerd in mediasponsoring) uitgevoerd wordt.
Dit eerste deel omvat een uitgebreid literatuur- en bronnenonder
zoek (waarbij een recente scriptie over filmsponsoring, afkomstig
van de Vakgroep Commerciële Beleidsvorming van de Faculteit der
Economische Wetenschappen aan de Erasmus Universiteit, een be
langrijke plaats inneemt). In dat deel worden vraag en aanbod bij
filmsponsoring dus vooral kwantitatief in kaart gebracht.
De kwantitatieve conclusies en verwachtingen worden t.b.v. het
tweede deel van het onderzoek kwalitatief vertaald naar onderzoeks
doelstellinggen die op de diverse marktpartijen worden los gelaten:
aan de hand van check lists zullen interviews worden gehouden met
filmproducenten en filmdistributeurs, acteurs/ actrices, regisseurs,
de Nederlandse Bond van Bisoscoop- en Filmondememingen, de fi
nanciers en/of participatie maatschappijen (b.v.Elsevier-Vendex
Filmbeheer) en natuurlijk de (potentiële) sponsors, in de personen
van marketing- en/of communicatie-managers bij het bedrijfsleven.
De verslaglegging van dat deel van het onderzoek zal, gezien de om
vang ervan, in twee gedeelten worden gedaan.
Tot slot worden dan de conclusies en aanbevelingen die uit het on
derzoek naar voren zullen komen, samengevat. Tevens worden ze ge
toetst aan de bestaande plannen tot het oprichten van een vorm van
organisatie (bijvoorbeeld een vereniging) die de belangen van spon
sors enerzijds en die van de film- en bioscoop wereld anderzijds zal
gaan behartigen. Het onderzoek over filmsponsoring wordt in ge
comprimeerde vorm o.a. aan de redaktie van het blad Film aangebo
den.
Uiteraard zal het straks mogelijk zijn om het complete rapport te be
stellen bij Redstone Productions B. V. te Woerden.
Doelstellingen
De doelstellingen van deze artikelenserie, maar uiteraard ook van het
onderzoek en een eventuele belangenvereniging kunnen als volgt
worden samengevat:
- het verkrijgen van hogere attentiewaarde van het communicatie
middel filmsponsoring voor adverteerders en bij partijen binnen
defilmbranche
- aandacht voor de communicatie mogelijkheden voor sponsors:
hoe ziet een perfect filmsponsoringsplan eruit?
- het aangeven van welen niet'm de samenwerking; de rol van advi
seurs en bemiddelaars
- het aangeven van kwaliteitsnormen binnen het juridische, cultu
rele en sociale kader waarmee moet worden gewerkt.
In het blad Insight, een voor het eerst in september 1988 verschenen
uitgave van o.a. reclamebureau PMSvW/Y&R te Amsterdam, hande
lend over RTV-reclame nu en straks, werd onder de kop 'Redactio
neel gebruik van tv: het hek van de dam' een artikel gepubliceerd,
waarin auteur Michiel Dieperink aandacht besteedde aan het ver
schijnsel commercieel gebruik van het publieke bestel: tv-sponso-
ring, bijbehorende communicatie en zakelijke onderhandelingsmo-
gelijkheden. Die nieuwe manier van omgaan met (commerciële?) te
levisie kan wellicht worden doorgeschoven naar de filmwereld, resul
terend in de te verwachten hogere bereidwilligheid ten aanzien van
filmsponsoring. De grenzen tussen RTV- en filmsponsoring zijn al
aardig aan het vervagen, doordat de belangen van de partijen in
beide media natuurlijk steeds vaker met elkaar overeenkomen.
Aspecten van het onderzoek
Nog wat aspecten die in het onderzoek over filmsponsoring nadruk
kelijk aan bod zullen komen: bij de (potentiTe) sponsors de behoefte
aan formulering van doelstellingen, het behalen ervan, de lange- en
korte-termijneffecten van de sponsoring en het inpassen ervan in
een bestaande reclamecampagne. Verder natuurlijk waar mogelijk
de werkwijze bij sponsoring: de rol van een eventuele bemiddelaar,
de vorm van sponsoring (in-script, product placement), de honore
ring (financieel, bartering, diensten/goederen, etc). Ook aan inhaak-
activiteiten zal aandacht worden besteed (is de sponsoring opgeno
men in andere communicatie of 'op zichzelf'? Bestaat er involvement
met 'eigen' doelgroepen - eigen personeel), zijn erfollow-up-activi-
teiten? Tenslotte: een meting van tevredenheid met het medium film
sponsoring en het in kaart brengen van wensen t.a.v. sponsoring-ac-
tiviteiten.
De Nederlandse producenten wordt onder meer gevraagd naar hun
ervaringen, de mate van afhankelijkheid van de sponsor en de rol van
een eventuele bemiddelaar. Relaties met andere financieringsbron
nen en de rol van de (geleidelijk terugtredende) overheid komen ter
sprake, evenals kansen, bedreigingen, wensen, commissies en
fondsen, export als groeimarkt - ook voor sponsors - en natuurlijk de
verwachtingen voor 1992 (Eurofilm?).
Filmmaatschappijen en bioscoopexploitanten krijgen kwesties voor
geschoteld als hun houding t.o.v. filmsponsoring in het algemeen,
tegenstrijdige belangen en vragen "Is filmsponsoring een zegen of
een bedreiging?", "Hoe ver reikt de invloed van sponsors en hoe ver
mag die reiken?" en "Wie profiteert uiteindelijk van filmsponso
ring?" Ook regisseurs en acteurs/actrices zal naar soortgelijke zaken
worden gevraagd, vooral ook in verband met hun ervaringen 'op de
werkvloer'.
Alles bij elkaar dus een veelomvattend onderzoek dat echter ook tot
veelbetekenende conclusies kan leiden. Inventarisatie van problema-
tieken en werkwijzen kan uitermate nuttig zijn; het is echter nóg nut
tiger om vanuit die achtergrond tot een adequate belangenbeharti
ging van de bij filmsponsoring betrokken partijen te komen. Met dat
doel is het onderzoek dan ook voornamelijk gestart. Wij houden u op
de hoogte.
Leen Versluis
21