LOS ANGELES FEBRUARY 23 - MARCH 3,1989
CLOSE UP
Minimaal drie maal per jaar pakt een ieder die werkzaam is in de film
industrie zijn koffers. In februari voor een bezoek aan de American
Film Market in Los Angeles, in mei volgt de reis naar het Filmfestival
van Cannes en in oktober naar Milaan. De eerste en laatste zijn echte
beurzen, niet toegankelijk voor het publiek. Distributeurs en produ
centen aller landen verenigden zich om kennis te nemen van hetgeen
is geproduceerd en wat nog geproduceerd gaat worden, tijdens de
onlangs gehouden American Film Market (23 februari - 3 maart).
Hoewel de jongste van de drie - negen jaar geïnitieerd door onafhan
kelijke producenten als tegenhanger van de twee Europese gebeurte
nissen - is het langzamerhand de belangrijkste filmbeurs geworden.
Op zeven etages van het Beverly Hilton Hotel zijn de bedden en nacht
kastjes verdwenen om plaats te maken voor buro's, computers en vi
deoschermen. Een record aantal van honderd en tien kantoren bie
den hun waar aan voor bioscoop, video en televisie aan een kleine
tienduizend inkopers.
Gerenommeerde produktiebedrijven ontvangen de potentële kopers
in rijk gesoigneerde suites; onbekende bedrijven, welke voor het
Om van te lekkerbekken: De Grand Cinema in Shanghai trok vorig
jaar 10.000 bezoekers per dag. Het 50 jaar oude theater met 1.900
plaatsen kende vorig jaar 2.292 voorstellingen, ruim zes voorstellin
gen per dag!
CHARLIE SHEEN en broer EMILIO ESTEVEZ, beiden te zien in
YOUNG GUNS, werken gezamelijk aan POP 65, te produceren door
TRANS WORLD ENTERTAINMENT.
■kit
De Duitse bioscopen trokken vorig jaar ca. 114 miljoen bezoekers.
Zestig procent van het bezoekersaantal ging naar Amerikaans/En
gelse films, dertig procent naar films van eigen bodem.
eerst een paar films aanbieden en waarvan men zich kan afvragen of
ze volgend jaar wederom present zijn, volstaan met een kleine ka
mer, waar nauwelijks enkele stoelen kunnen staan.
Terwijl men in het hotel kennis kan nemen van promo reels en trai
lers, worden in dertien zalen op de bovenste verdieping van het Be
verly Center - een gigantisch winkelcentrum waar het Utrechtse
Hoog Catharijne enkele malen inpast - en in een aantal andere bio
scopen onafgebroken van 's morgens negen tot 's avonds halfzeven
films vertoond. De echte celluloid verslinder kan kiezen uiteen kleine
400 titels; heeft hij daar nog geen genoeg aan dan kan hij op de di
verse beeldbuizen van de kantoren vergeten films doordraaien. Het
programma staat vast, zodat men snel genoeg kan zien wanneer een
film, welke men heeft gemist, alsnog kan worden bekeken. Wie een
half uurtje in de hal van het theatercomplrex staat, ziet hoe men van
de ene zaal naar de andere schiet. Een man kan zich afvragen of er
veel marktgangers zijn, die een film helemaal, dat wil zeggen van het
begin tot het einde, uitzitten. Men kan daaraan twijfelen. Helaas, zijn
er - ook dit jaar - weer vele produkties bij waarbij men zich vertwijfeld
afvraagt waarom ze in hemelsnaam zijn gemaakt, sterker dat men lie
den heeft gevonden die deze films hebben willen financieren.
Bussen onderhouden de verbindingen tussen de verschillende loka-
ties. De eerste dag van de beurs worden er geen films in de biosco
pen vertoond om de marktbezoekers de gelegenheid te geven eerst
alle handen te drukken die er gedrukt moeten worden, afspraken te
maken of - zoals dit jaar - een paar uur te genieten van de stralende
zon.
Vrijdagavond is de gebruikelijke openingsparty, waarvoor een par-
keeretage van het Beverly Center wordt omgebouwd tot feestruimte,
met vele bandstands, stalletjes met een grote variatie aan gerechten
en talloze drinkpunten. Een geboren profiteur zou de gehele week op
kosten van anderen eten en drinken, want het aantal parties dat
wordt aangeboden is ontelbaar. Een champagne-ontbijt hier, een
lunch daar, een happy hour bij die, gevolgd ddor een kopieus diner
bij een derde.
De hal van het Beverly Hilton is te vergelijken met het Amsterdams
Centraal Station tijdens spitsuur. Honderden lieden die zich een weg
zoeken naarde liften, een dubbel aantal dat staat te praten of te wach
ten, de meesten voorzien van een badge, want zonder badge komt
men nergens. Zelfs de nooduitgangen en brandtrappen worden be
waakt door vriendelijke studenten, die er voor waken dat buiten
staanders hun nieuwsgierigheid kunnen bevredigen...Daartussen
bewegen zich al dan niet spaarzaam geklede dames, die folders uit
delen van een nieuw meesterwerk of de dagelijkse edities van Variety
en Screen International aanbieden. Deze bladen, stijf van de veel-
kleuren advertenties, brengen het laatste - al dan niet gesponsorde -
nieuws, de geruchten of nieuwe omzetcijfers van de verkopers en
overzichten van die dag te vertonen films. De massa (oud) papier,
welke hier wordt verspreid, zou genoeg zijn om een aantal sportver
enigingen van een nieuw clubhuis te voorzien.
De belangrijkste gebeurtenissen tijdens de AFM waren de verschil
lende acquisities van Giancarlo Paretti, zoals New World Entertain
ment en de veranderingen binnen de Cannon Group. Tevens werd ge
speculeerd of Columbia Pictures al dan niet door de Japanse electro-
nica gigant Sony zou worden overgenomen.
Nederland is sterk vertegenwoordigd en men kan beter de namen
noemen van degenen die het dit jaar hebben laten afweten.
Een week van hectische bedrijvigheid waarin records worden gebro
ken, waarin 'the most exciting' films worden aangeboden, waar con
tracten worden getekend, miljoenen van hand tot hand gaan. Dan
breekt het gehele circus weer op om twee en een halve maand haar
tenten weer op te slaan aan de Franse Zuidkust voor het Festival Can
nes.
Vanaf 1991 zal de American Film Market niet meer worden gehouden
in het Beverly Hilton in Los Angeles, maar in Santa Monica in een
nog nieuw te bouwen Loew-hotel.
WJAvR
23
FILM MARKET