RECTIFICATIE PINKSTERNUMMER FILM CLOSE UP moet schoon". Er wordt op hu moristische en herkenbare wijze een poging gedaan tot ge dragsbeïnvloeding van een zo groot mogelijk publiektussen de 18 en 35 jaar, een groep die niet beter weet of 'grafity en honde- poep' hoort. Twee acteurs en een actrice van "Frisse Jongens" te kenen voor maar liefst veertien verschillende rollen als forum en publiek, dat elkaar tijdens een discussie in een buurthuis in de haren vliegt. Het onderwerp is, uiteraard vervuiling. Behalve vertoning in Amster damse bioscopen zal de film ook door de VARA op televisie wor den uitgezonden. In tweede in stantie komt er ook een roule- ment op video in de buurthuizen van Amsterdam. "DAR on the move" Menig av-producent zou zijn vin gers aflikken bij de opdracht die Toonder Studio's kreeg voor het maken van een corporate film voor Van Doorne's Bedrijfswa gen Fabriek met reisjes naar elf verschillende landen, luchtopna men en een budget van maar liefst f 643.000,--. De 35mm film toont op traditio nele wijze de succes-story van een vrachtwagenfabrikant. Schitterend is het regelmatig te rugkerende contrast van de hy permoderne vrachtwagens te gen een achtergrond van het pri mitieve bestaan in ontwikke lingslanden of historische bouw werken in de grote wereldste den. Al met al een film zoals we die van Toonder Studio's gewend zijn: niet vernieuwend, wel een staaltje vakmanschap van de bo venste plank. Voor de liefheb bers volgen hier nog wat gege vens over de produktie: de crew van zes man (onder wie camera man Joost van Starrenburg en regisseur Kees van Eijk) had ex clusief de reis 45 draaidagen no dig om de benodigde 6.500 me ter film te draaien. In totaal legde de crew in die tien weken 30.000 kilometer af, onder andere naar de Ivoorkust, Zambia, Zweden en Sierra Nevada. TER OVERNAME AANGEBODEN... Via kleine annonces (9x4 cm.) kunnen de leden en donateurs van de N.B.B, kosteloos goederen ter over name aanbieden. "An introduction to ESP" Van de band/diaproduktie was er één (met drie projectoren) van Studio Caspar Spelbrink voor El sevier Science Publishers: "An introduction to ESP", de eerste van twee produkties die Spel brink voor Elsevier vervaardig de. Het programma dient als ver koopondersteuning voor alle daarmee belastte medewerkers van het concern. Daarnaast kan het nieuwe personeelsleden in formatie verschaffen over het uit geven van wetenschappelijke in formatie over de hele wereld, zo als Elsevier Science Publishers dat doet. De slogan daarbij luidt: "Quality, integrity, service, all the service of science". Voor het medium band/dia werd gekozen vanwege de wenselijkheid om bij volgende programma's snelle beeldaanpassingen te kunnen realiseren. Een ander argument is de hoge beeldkwaliteitvan het diaplaatje, iets dat met name bij de gedrukte media zwaar weegt. "Otarès is hygiëne is de titel van het tweede drie projectoren band/diaprogram ma, gemaakt door Bob Kommer Produkties. Het ging hierbij om de visualisering van de filosofie van Otarès: een gezond mens in een gezonde omgeving. De im pact van het medium band/dia was voor opdrachtgever en pro ducent de reden om te kiezen voor een vaste opstelling in En schede, de standplaats van Ota rès. De vertoonde versie is in het Nederlands, maar het ligt in de bedoeling om een internationale versie te maken, waarschijnlijk voor ieder Europees land waar het bedrijf vestigingen heeft één. Gelukkig werd de kijker niet ver veeld met allerlei typenummers en produkten, zodat de fraaie fo tografie van Marsel Loermans prima tot zijn recht komt. "CD-video" Tenslotte een programma ge maakt voor de sales force men sen van Philips Consumer Elec tronics over de hele wereld en de detailhandel. De wereldwijde GEVRAAGD... Via kleine annonces (9x4 cm.) kunnen de leden en donateurs van de N.B.B, kosteloos het door hen ge vraagde ventileren. verkooporganisatie van Philips is onder andere via video op de hoogte gebracht van hetgeen CD-video is. Hiervoor is de vorm van een drieluik gekozen: 1) de configuratie van het systeem, 2) de werking van de remote con- trol, 3) de techniek van het sys teem. Philips heeft in najaar 1988 Compact-Disc Video daad werkelijk voor consumentenver koop in produktie genomen. Producent Fröger Stauden- maijer Partners legt op bijzon der heldere wijze het moeilijk te verbeelden proces van CD-video uit. Vooral via videotechnieken is op uitstekende wijze de comple xiteit van de werking en techniek van CD-video uiteen gezet. Het programma is in verband met de In FILM no.1/1989 staat op pag.19, "Operateursexamen 1989", vermeld: van Beek, Angela Chr. Camera/City Utrecht. Dit moet zijn: Cinema Amersfoort. simulatie van processen bijna geheel op computers vervaar digd. Nadere informatie: Peter Kanters, 035-833742 José Henderikx FONS RADEMAKERS is begonnen met de opnamen van THE ROSÉ GARDEN, financieel gesteund door CANNON, CCC FILM PRODUC TION en ZDF, met in de hoofdrollen LIV ULLMANN, MAXIMILIAN SCHELL en PETER FONDA. Op 26 maart a.s. (eerste Paasdag) wordt in de Sovjet Unie voor het eerst het Congres van Volksafgevaardigden gekozen, zoals het rege ringsorgaan Izvestija meldde. Van de 2.250 zetels is er één toegewe zen aan de Vereniging van Vrienden van de Bioscoop! De Bond van Filmregisseurs zal met tien zetels vertegenwoordigd zijn. Uit zijn midden kiest het congres een uit 422 leden bestaande Opperste Sov jet die acht maanden per jaar bijeen zal zijn. WEINTRAUB ENTERTAINMENT GROUP, waar door een reorganisa tie 18 medewerkers zijn ontslagen, werkt aan de verfilming van EVITA o.l.v. regisseur OLIVER STONE (Platoon, Wallstreet). Het eerstvolgende nummer verschijnt op woensdag 10 mei Reserveren van pagina's voor verslagen, advertenties, ingezonden brieven, enz. vóór: 15 april bij de redactie: p/a Gofilex Film, Annita Dekker Tel.: 03402-70202 Fax:03402-70283 Deadline artwork: 22 april Deadline artikelen: 15 april FILM zal voorts verschijnen op: 5 JULI 13 SEPTEMBER 6 DECEMBER 44

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 43