Vrouwen in het Vak: Filmplan: Anne Marie van Vollenhoven en Riet Zegers "IN HET FILMBEDRIJF MAG DE ZON NOOIT SCHIJNEN!" Het plan was Anne Marie en Riet te ontmoeten in hun werkomge ving, het kantoor van Filmplan aan de Van Eeghenstraat in Amster dam, maar de chaos veroorzaakt door het leggen van nieuwe vloer bedekking - de vorige bleek niet bestand tegen de 'vergissingen' van de huisdieren - en de daarmee gepaard gaande doordringende lijm- lucht, deed ons vertrekken naar één van die behaaglijke restaurantjes die Amsterdam rijk is. Het werd een geanimeerd gesprek doorspekt met anecdotes en ge lach, maar ook vol onverbloemde kritiek. Kortom: vakkundig, relati verend, nuchter en met een gezonde dosis humor! 'MEMORIES' Zowel Anne Marie als Riet draaien al heel wat jaren in het filmbedrijf mee; voor Anne Marie zijn dat inmiddels 20 enerverende jaren ("geen speld s.v.p!") en voor Riet 17. Ze kennen elkaar nu zo'n 17 jaar en hebben, hoewel ze samen heel wat hebben meegemaakt en nog steeds dagelijks nauw samenwerken, nog nooit ruzie gehad, on danks pogingen daartoe van buitenaf. Na tot drie keer toe bijna "snelschilders te zijn geweest, richtten ze in 1985 - aanvankelijk samen met collega Jacques Goderick - "Film plan" op. Daar de samenwerking niet naar zin verliep, besloten ze na een jaar met z'n tweetjes verder te gaan. Jacques ging heen, Film plan bleef, nu onder leiding van Anne Marie en Riet. Over de periode waarin ze samen voor wisselende bazen werkten voor de 'Stichting Cinema Booking' en de programmering verzorg den voor de bioscopen van Meerburg, City, Cannon en Holland Exibi- tors, worden 'bitter-sweet memories' opgehaald. Het was de tijd waarin ze de 'ins en outs' van bioscoopprogrammering leerden ken nen en uitgebreide kontakten legden binnen het filmbedrijf, maar ook de tijd van terugkerende uitbarstingen, omdat hun onafhankelijk heid en eigen initiatief niet door iedereen evenzeer op prijs werden gesteld. Lachend vertellen ze om beurten - en soms tegelijkertijd! - over de barre tijden toen ze voor de zoveelste keer te horen hadden gekregen dat het bedrijf, waarbij ze in dienst waren, aan een van de andere bioscoop-concerns verkocht werd. Door de verhalen heen klinkt nu en dan nog steeds verontwaardiging over de handelwijze van sommige ex-medewerkers en -werkgevers, maar ook de solidariteit van vele collega's - vooral op filmverhuur kantoren - wordt niet vergeten. FILMPLAN We laten die tijd voor wat ze is: voltooid en verleden en gaan over naar het huidige werk van Riet en Anne Marie, Filmplan, een advies- buro in de ruime zin van het woord. Filmplan verzorgt de bioscoopprogrammering voor een tiental ste den en stadjes, waaronder Meppel, Lelystad, Zoetermeer en Roer mond. Om dit werk op verantwoorde wijze te kunnen doen, moeten ze op de hoogte zijn van wat er - met name in de Verenigde Staten - in produktie is en wordt er doorlopend achtergrondinformatie verza meld, waarvoor buitenlandse vakbladen zoals 'Variety' en de 'Holly wood Reporter' een belangrijke bron vormen. Van al deze informatie wordt nauwgezet een kaartsysteem bijgehouden. Bovendien bezoeken beiden zoveel mogelijk persvoorstellingen om zo een indruk te krijgen welke films voor hün klanten interessant zou den kunnen zijn. En daarnaast schrijft Anne Marie ook nog kritieken. Tot vier jaar terug deden ze voornamelijk de programmering voor de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, nu richten ze zich in de eerste plaats op de bioscopen 'in de provincie'. Dat de pro grammering hiervoor anders verloopt dan voor de grote steden is duidelijk. In de provincie behoren de films die worden ingezet nage noeg allemaal tot de Top-20. Voor andersoortige films bestaat daar bij het publiek helaas weinig belangstelling. Niet alleen een goede verstandhouding met de verhuurders is be langrijk voor Anne Marie en Riet, maar ook - en op de eerste plaats - het kontakt met hun klanten, de exploitanten. Vaak betreft het hier mensen die om wat voor reden dan ook niet of nauwelijks toekomen aan het bekijken en beoordelen van films - bij het huidige aanbod een tijdrovende bezigheid - en het onderhandelen met de verhuurkanto ren. Om die reden wordt dan ook meestal de hulp van Filmplan inge roepen. Dat houdt overigens niet in dat de exploitanten afzijdig wor den gehouden van de programmering. Integendeel: indien gewenst wordt er voortdurend overleg gepleegd, uitleg en advies gegeven. Hoewel ze hun werk serieus en met vakkennis uitvoeren, blijft gevoel voor humor altijd aanwezig. Riet: "Ik werd laatst gebeld door een klant, die voor zijn bioscoop 'horizontale programmering' wenste. Omdat in die bioscoop voorheen regelmatig sexfilms vertoond wer den, vroeg ik of horizontale programmering inhield dat we erbij moesten gaan liggen!" De betreffende klant bleek jammergenoeg wat minder gevoel voor humor te hebben dan Riet, maar dat mocht de pret niet drukken! 19

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 19