CINECO, ALLES ONDER ÉÉN DAK Dommelen. Vooral door de steeds verder toenemende kosten voor het maken van een professionele film ligt er een mogelijkheid voor sponsors om hun expertise en hun werkwijze aan te bieden, als een eerste stap op weg naar een meer volwaardige deelname van het be drijfsleven aan de speelfilmproduktie. MEEFINANCIEREN "Om tot samenwerking te komen en het wantrouwen weg te nemen is kennis van en respect voor eikaars positie en doelstellingen nood zakelijk" Om de huidige onzekerheid en onbekendheid weg te ne men, adviseert Hoevers om te beginnen met sponsoren van films die al aan de televisie zijn doorverkocht of die worden medegefinancierd door bijvoorbeeld Elsevier-Vendex Filmbeheer BV. Deze financier heeft ondertussen flink wat ervaring opgedaan en kan voor het be drijfsleven een mogelijke sluis zijn, waarlangs geïnteresseerden een bepaalde zekerheid kunnen halen. Daarnaast is het belangrijk dat de sponsor, wat zijn produkt in een film betreft, niet uitgaat van de bestaande ideeën overeen reclames pot. Gebleken is dat het, voor bij voorbeeld vergroting van de naams bekendheid, beter is om een produkt zo functioneel mogelijk in de film te verwerken. Daarbij kan volgens van Dommelen 'de Ameri kaanse methode' als voorbeeld dienen: in veel Amerikaanse speel films komt Budweiser bier voor. Niet als naam of seconden lang in beeld, maar het beeldmerk van Budweiser staat bijvoorbeeld op een uithangbord waar de acteurs langs lopen, of het merk staat op het glas waar de acteur nadenkend mee staat te spelen. LeenVersluis Redstone Productions B.V. Marcel Klein feliciteert de nieuwe Cineco directeur Gerard Prakke (tweede van rechts), uiterst rechts Mariëtte Prakke. Op 17 maart konden meer dan 300 genodigden kennis maken met de nieuwe behuizing van het laboratorium Cineco. Sinds mensenheugenis was Cineco gevestigd in Hilversum. De ver schillende villa's, waarin de acti viteiten werden uitgevoerd, ston den een optimalisering van het productieproces in de weg en daarnaast wilde men dichter bij de producenten zitten, derhalve werd gekozen voor Amsterdam. In een leegstaande vleugel van het pand van Jos Neve aan de Willem Fenegastraat 39 (indus trieterrein Overamstel) zijn nu alle activiteiten gebundeld. Het machinepark is aangepast aan de huidige technische eisen en is tot 24.00 uur bemand. Met het oog op de steeds strenger wordende milieu-eisen heeft Ci neco - als eerste filmlaborato- rium in de Benelux - een hyper moderne recyclingmachine aan geschaft, waardoor gevaarlijke stoffen, zoals kleurontwikkelaar, telkens weer opnieuw kunnen worden gebruikt. CONSERVEREN ARCHIEFFILMS Cineco beschikt over nieuwe ap paratuur voor het conserveren van oude archieffilms. Het prin cipe bestaat uit het overbrengen, waarbij beschadigingen worden weggehaald, van oude film op een nieuwe drager, die 'voor het leven' meegaat. Afhankelijk van de kwaliteit van het oude filmma teriaal kan men de machine op verschillende snelheden laten lo pen. De printer is dermate veilig dat met de oude films niets kan gebeuren. Het eindresultaat is zelfs mooier dan de oorspronke lijke beeldkwaliteit. Cineco kent nu een screenin- groom met 28 komfortabele fau teuils, waar, automatisch te be dienen, zowel 35mm als 16mm films kunnen worden vertoond. Tot slot is een nieuwe color-ana- lyser, een kleur-corrector, geïn stalleerd, waarin het negatief materiaal beoordeeld kan wor den en zonodig kleurcorrecties kunnen worden aangebracht. vlnr. Gerrit Visscher (Cine-Vista), Rob Charles (Cineco), Gé van Leeuwen (RVD) en Wal ter Smid (Cineco). 29

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 29