NIEUWE RECLAMECODE VOOR ALCOHOLHOUDENDE DRANKEN De Stichting Reclamecode heeft een nieuwe reclamecode voor alco holhoudende dranken behandeld en geaccepteerd. De code is opge steld en ondertekend door alle producenten en importeurs van alco holhoudende dranken, alsmede de betrokken productschappen ver enigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA). De fabrikanten, importeurs en productschappen zijn van mening dat reclame-uitingen gebaseerd op de nieuwe reclamecode, een bij drage zullen leveren aan verantwoord alcoholgebruik door de (poten tiële) consument. De aanscherping van de reclamecode betreft met name de volgende punten: - collectieve reclame zal nu ook in de gedrukte media verboden zijn. - alle reclame-uitingen via film of video in bioscopen, discotheken en gesloten televisiecircuits worden ondertiteld met een educa tieve slogan. - de slogan zal wijzen op verantwoord gebruik of waarschuwen te gen misbruik. Zo zal bijvoorbeeld 1 op de 5 commercials uitgezonden via de televi sie worden voorzien van een dergelijk slogan. Bovendien zal er geen verband mogen worden gelegd tussen alcoholgebruik en actieve be roepsuitoefening. In de nieuwe code voor alcoholhoudende dranken zijn suggesties en aanbevelingen van onder andere de consumentenorganisaties en de rijksoverheid opgenomen. De reclamecode zal op 1 september 1989 in werking treden en lopende campagnes dienen uiterlijk vanaf 1 ja nuari 1990 aan de nieuwe code te zijn aangepast. Er is dus een over gangstermijn om de maatregelen in te voeren. De code heeft betrekking zowel op reclame via radio en televisie als ook op de overige media. Een ieder die van mening is dat een re clame-uiting in strijd is met de nieuwe code kan een klacht indienen bij de Reclamecode Commissie. Indien de code niet wordt nageleefd kan er een boete van maximaal f 50.000,- worden opgelegd, die ten goede zal komen aan de SIRE (Stichting Ideële Reclame). De aanscherping van de reclamecode is één van de aktiviteiten die de branche voor alcoholhoudende dranken in het kader van de zelfregu lering heeft ondernomen. Naast de reclamecode wordt er tevens ge werkt aan een nieuwe gedragscode in overleg met de slijters en de levensmiddelenhandel. Naast de algemene bepalingen, die in een aantal artikelen zijn omschreven, wordt gesteld dat terughoudend heid in alle reclame-uitingen is geboden. MEDIA BEPALINGEN In reclame-uitingen moet de suggestie van onverantwoord en onma tig alcoholgebruik in welke vorm dan ook worden vermeden. In één van de artikelen, waarbij de reclame-uitingen die in bioscoop, theaters, besloten televisiecircuits en discotheken door middel van film en video worden vertoond anders dan genoemd in artikel 22, staat dat iedere reclame-uiting dient te worden voorzien van een edu catieve slogan. In dit artikel 22 van de media-bepalingen staat nadrukkelijk vermeld dat reclame-uitingen voor alcoholhoudende dranken in de vorm van commercials en advertenties niet mogen worden geplaatst c.q. ver toond respectievelijk ten gehore gebracht in bioscopen direct vooraf gaand aan, tijdens of direct volgend op kindermatinees. Op grond van in het verleden met het parlement gevoerde discussies is deze reclamecode voor alcoholhoudende dranken tot stand geko men en er zal op de naleving hiervan door de Stichting Reclamecode worden toegezien. Het is te verwachten dat het parlement met deze zelfregulering accoord zal gaan waardoor vanaf 1 januari 1990 het vertonen van reclamefilms en commercials voor alcoholhoudende dranken eveneens aan bepaalde regels is onderworpen voor zover het de vertoning betreft in bioscooptheaters. Alhoewel het aantal reclameboodschappen voor alcoholhoudende dranken in aantal in de bioscoop niet is beperkt, mag wel worden ge steld dat het onbeperkt vertonen van reclamefilms en/of commer cials voor deze artikelen er niet toe bijdraagt dat de sfeer in de bio scooptheaters bij het alleen maar vertonen van films voor alcohol houdende dranken en tabaksartikelen wordt verhoogd. Ook van bioscoop- en reclame-exploitanten mag dienaangaande een zekere zelfdiscipline worden verwacht willen wij in de toekomst de in komsten voortvloeiende uit de te vertonen reclamefilms zeker willen stellen. Th. de Ruiter, Cinescope BV Meryl Streep en Neil Fitzpatrick in ACRYINTHEDARK(Cannon) 35

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 35