Op de ministerraad van de EG wordt grote druk uitgeoefend om in Europa tot quota te komen, verplichte vertoning van Europees mate riaal op televisie, maar ook in de bioscoop. Zulke quota bestaan al in enkele landen. Een bioscoop moet in Grie kenland zoveel weken per jaar nationale films vertonen, wil men be paalde belastingfaciliteiten krijgen. Deze regeling wordt overigens aangevochten door Brussel dat voor films uit andere EG-landen de zelfde voorkeursbehandeling eist als voor Griekse. Ook Spanje kent een systeem van gedwongen vertoningen van eigen films in de bio scopen. Frankrijk wijst er vaak trots op dat daar 60% van alle speelfilms op tv Europees moet zijn. Bij navraag geeft men wat minder trots toe dat dit betekent: 50% Frans en 10% overige EG. Zelfs in Nederland bestaan quota, R Hans Frankfurter wees mij er nog eens op dat FILMNET wettelijk verplicht is 20% van de program matijd met Nederlands materiaal te vullen. Aan deze verplichting wordt, zoals wij weten, niet strak de hand gehouden. Het argument voor quota is, uiteraard, steun voor de nationale film, tegen Hollywood. De grote vraag is of het in de praktijk ook zo werkt. Hierover zijn de meningen verdeeld. In het algemeen gelden latijnse landen als grote voorstanders van quota, terwijl noorderlingen er niets van moeten hebben. Er loopt zo een scheidslijn door Europa. De EG moet in haar richtlijn "Televisie zonder Grenzen" de beslissing nemen - wel of geen quota op onze tv. En in onze bioscopen. Het gevaar dat er quota komen lijkt op het ogenblik niet groot. In de EG heeft Mitterand zelf zich voor quota's ingespannen, tot nu toe zon der succes. Mitterand verwijt de Franse filmindustrie nu slechte lob by; hij moet verbaasd geweest zijn over de felle weerstand van veel EG-landen tegen quota. Uit eigen ervaring weet ik dat de Franse filmindustrie wel zwaar lobby gepleegd heeft, maar dat hierdoor de weerstand tegen quota in tal van andere landen groter geworden is. De quota-kwestie is in elk geval nu in de handen van de politiek, men weet nooit wat daar uitrolt en de kans dat we in Europa straks met quota zitten is er nog steeds. Deze quota zullen, als ze komen, primair voor televisie gelden. Het bioscoopbedrijf moet nu niet te opgelucht ademen want in Brussel zijn genoeg ambtenaren die het "unfair" en "onlogisch" zouden vin den als de televisie quota krijgt terwijl de bioscoop vrijuit gaat. Als je tegen zo'n eurocraat zegt dat hij cinema en televisie niet over een kam hoeft te scheren, uitgevers hebben immers ook geen quota, valt er een stilte: de eurocraat piekert. Een paar weken later stelt hij quota in de boekhandel voor. (Echt gebeurd). Naar algemeen wordt aangenomen zijn de latijnse landen voor quota en de germaanse tegen omdat de zuidelijken sinds het Romeinse Rijk gewend zijn aan centrale bestuurlijke beslissingen terwijl de noorderlingen nog barbaarse trekjes tonen. Latijnen willen een regel van een autoriteit waar ze zich allemaal aan kunnen houden. De noor derlingen hebben nog stam-democratie, een "dat maken we zelf wel uit"-houding. Zo is Engeland fel tegen quota. Britse omroepen zijn er in geslaagd door goede programma's te maken, door die programma's ook op goede tijden uit te zenden, door wat officieuze regelingen, "gentle- men's agreements" en wat dies meer zij, de Amerikanen buiten te houden. In de geschiedenis van BBC is slechts één Amerikaans pro gramma tot de top-veertig doorgedrongen, en dat was Dallas (dat zweefde rond twintig). De Zuid-Europese televisie daarentegen wordt overstroomd met Amerikaans product, de hausse is nu wat voorbij maar er is een tijd geweest dat de stroom dollars voor tv-aankopen van Italië naar Holly wood te vergelijken was met die voor olie naar de Arabische landen. Men krijst nu in Italië, Frankrijk en Spanje om EG-quota. De Engelsen moeten er niks van weten. "Wij hebben onze zaakjes goed voor el kaar, jullie niet," hoorde ik een Brit eens Spanjaarden uitleggen. "Wij zijn al uit de problemen en nu gaan jullie ons opzadelen met jullie op lossing?" Te gek voor woorden vond hij het. Veel argumenten voor quota heb ik nooit gehoord. Bij zuidelijke film makers heerst het geloof dat omdat quota tot meer productie zal lei den zij van die verhoogde productie zullen profiteren. Ook hoort men vaak dat het zo slecht gaat met filmproductie in Europa dat er iets, kan niet schelen wat, gedaan moet worden wil de industrie overle ven. Quota zijn dat kan-niet-schelen-wat. Er is nog een argument voor quota: het kost de politici niks. Alle an dere maatregelen, die de politiek bedenken kan om de filmindustrie in Europa te steunen, kosten geld dat ergens in de Europese begro ting gevonden moet worden. Het is eenvoudiger politici quota aan te praten. Dit argument voor quota is natuurlijk meteen een zwaar argument te gen. Politici die ons quota geven hebben het gevoel dat ze wat voor film gedaan hebben. (Ze hebben niks gedaan.) Als je nog steun no dig hebt voor een echte maatregel zullen ze je aankijken van "bede laar, ik heb jou al een aalmoes gegeven, maak nu dat je wegkomt". Quota helpen de filmindustrie niet. Lichtende voorbeelden zijn de in tussen ter ziele gegane Britse "Eady"-quota en het sinds enige jaren in Brazilië functionerende systeem. Op elke X weken Amerikaanse film is het theater verplicht Y weken nationaal product te vertonen. In Engeland leidde dat tot de productie van "quota quickies", meer dan belicht cellulloid was het nauwelijks maar het was "made in Britain" en het moest in de bioscoop, tussen Hollywood-product door, de Engelse film een kans geven. Deze quickies werden, uiteraard, door Amerikanen gefinancierd, die zo de markt compleet in hun grip kregen. Eindresultaat was een ge heel gedemoraliseerde Engelse filmindustrie. En in Brazilië gebeurt nu precies hetzelfde. Een ander probleem met quota is dat op de Amerikaanse betalings balans film erg belangrijk is. Entertainment en vliegtuigen zijn de twee grootste exportproducten van de USA. Als wij hier met quota gaan werken dan zijn er twee mogelijkheden. Een: er komen EG-quota die in feite de status quo weerspiegelen van het land met het meeste Amerikaanse product op de buis, de EG- quota komt neer op wat Luxemburg en Frankrijk nu al aan USA-mate riaal uitzenden. De politici kunnen hun handen in onschuld wassen, ze hebben hun best gedaan voor de Europese film. Geen Amerikaan klaagt want hij gaat er nergens op achteruit en kan zelfs in landen als België, Duitsland en Engeland zijn marktaandeel nog fors verhogen voor hij met de quota in aanvaring komt. Als er in de EG quota komen ziet het er naar uit dat het dit slappe soort wordt. Mogelijkheid twee: er dreigen EG-quota die wat voorstellen, de om zet van de Amerikanen hier zou er door dalen. Dat laten ze er niet op zitten. Bush trekt wat landingsrechten van KLM in. Hij wil ook geen Europees staal meer in Amerika zien. Het filmbedrijf krijgt dan niet Hollywood maar Hoogovens tegenover zich. Tel uit je winst. Een probleem met EG-quota is dat in Europa een heel grote expor teurvan televisieprogramma's bestaat, Engeland. Als gevolg van EG- quota, waar ook Grieken voor ijveren, zou op televisie in Athene "goedkoop Amerikaans product" vervangen worden door "goedkoop Engels product". De Griekse filmmaker wordt er geen haar beter van en na een jaar staat hij in Brussel alweer op de stoep, nu om te bid den voor quota op Engels product. Nog een paar jaar later is er op

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 5