FILMPOSTERKALENDER 1990 ma, naar de distributie-kontrakten, de 'presales' en het 'track-re- cord'. Uitermate belangrijk is ook de zg. 'completion bond', een garantie dat de film hoe dan ook voltooid wordt. In ca. 90% van de gevallen is een 'completion bond' onontbeerlijk. Als al deze zaken po sitief zijn, zo vertelt Ria verder, wordt er een krediet-voorstel ge maakt en wordt er gerapporteerd aan de Raad van Bestuur, die de uit eindelijke beslissing neemt. Slechts wanneer er sprake is van zeer omvangrijke kredieten wordt het hoofdkantoor in Parijs geraad pleegd. Het verloop van een project wordt nauwkweurig gevolgd. Aan de hand van het opnameschema is er nauw kontakt tussen de producer en de 'Division', o.a. door middel van 'cost reports'. Maar in feite valt dit al buiten Ria's werkterrein. Slechts in een enkel geval, bijvoor beeld wanneer er iets niet goed verloopt met de transfer van het geld, neemt een cliënt kontakt met haar op om het probleem op te lossen. "Ik ken de meeste cliënten persoonlijk en het kan dus best gebeuren dat ik 's avonds laat een telefoontje krijg 'Help, ik zit in de binnenlan den van India en het geld is er nog niet!'". Filmfinanciering lijkt op het ogenblik - zo blijkt uit Ria's verhaal - een lucratieve zaak te zijn. De rente die betaald wordt over een lening is afgestemd op de zg. London Interbank Offering Rate (LIBOR), ver hoogd met 2-5% afhankelijk van de hoeveelheid werk en het risico dat de bank neemt. Daarbij komt dan nog een afsluitprovisie van 1- 2%. Een produktie-lening heeft een looptijd van ca. 18 maanden. Zo dra een film z'n weg naar de distributie-kanalen heeft gevonden en de lening is afbetaald, houdt het (zakelijke) kontakt tussen bank en cliënt op te bestaan totdat het volgende project zich aandient. Uiteraard probeert de bank ieder risico uit te sluiten. Betekent dat dan niet dat alleen commerciële films een kans krijgen? "Ja, daar komt het over het algemeen wel op neer". Van het inmiddels beruchte, magische jaar 1992 verwacht Ria - voor zover het filmfinanciering betreft - geen grote veranderingen. "Circa 80% van de door de Credit Lyonnais Bank verstrekte leningen betreft Amerikaanse produkties, 20% Europese produkties." HART VOOR DE ZAAK Als ik Ria zo hoor praten over haar werk, to the point en nuchter, ter wijl tegelijkertijd het plezier en enthousiasme van haar afstraalt, vraag ik me af wat haar zo aantrekt in haar vak, dat ze het de moeite waard vindt zo'n hectisch bestaan te leiden. Welke eigenschappen zijn onmisbaar om dit werk te kunnen doen? "Het aantrekkelijkste voor mij aan dit vak is dat ik met mensen werk; en verder is het niet los te koppelen van film, anders zou ik het niet volhouden. Ik vind film heerlijk!" Ondanks gebrek aan tijd ziet ze toch nog kans om gemiddeld twee maal per week een film te zien. Niet al leen film, maar ook filmmuziek heeft haar belangstelling. "Ik ben een groot fan van de Dire Straits!" Even zo belangrijk is het feit dat ze erg goed met Frans Afman over weg kan. En wat betreft onmisbare eigenschappen: "Je moet flexibel zijn, over véél energie beschikken en boven alles 'hart voor de zaak' hebben, maar je moet tegelijkertijd ook koel blijven, in staat zijn te relativeren. Flexibiliteit en energie heb je nodig omdat het alles behalve een '9 to 5 job' is. Privé en werk lopen totaal door elkaar; de tijd die overblijft voor mijn privéleven is zeer beperkt. Maar dit is mijn leven, ik vind het héérlijk". Dat houdt wel in dat ze alles goed moet organiseren en prioriteiten moet kunnen stellen, want thuis gaat alles ook gewoon door. "Vergis je niet, hoor, ook ik loop zaterdagochtends met m'n kar retje door A.H. te hollen!" 'Hart voor de zaak' heeft ze zeker. Ze is in al die 10 jaar nooit één dag ziek thuis gebleven ("gelukkig ben ik sterk"). "Dat houdt wel in dat ik zo af en toe achterstevoren en binnenstebuiten op m'n werk kom, maar ik bén er wel!", zegt ze met een brede glimlach. En zeker niet op de laatste plaats is van belang het vermogen koel te blijven en in staat te zijn te relativeren. "Je komt waanzinnig veel aar dige, maar ook minder aardige mensen tegen. Ik ben gelukkig niet snel onder de indruk; of ik nu naast Schwarzenegger zit of naast welke ster dan ook, ik voel me als een vis in het water, blijf gewoon mezelf. Maar het is en blijft een keiharde wereld. Het kan nog zo ge zellig zijn, als er een betere deal afgesloten kan worden, wordt je de rug toegekeerd". Is het als vrouw niet moeilijk je te handhaven in die mannenwereld? "Ja, dat is het zeker", aldus Ria, "behalve in Amerika, want daar zijn veel meer vrouwen in dergelijke functies werkzaam." "En weten waar je over praat is natuurlijk ontzettend belangrijk". Met een opleiding voor direktie-secretaresse (deels in Engeland gevolgd) als achtergrond, heeft Ria wat vakkennis betreft erg veel te danken aan Frans Afman. Verder is ze, naar eigen zeggen, erg nieuwsgierig. "Als ik iets niet helemaal begrijp, moet ik er hoe dan ook achterko men!" "Bovendien heeft Frans mij in mijn positie tegenover cliënten ook altijd gesteund, mij er steeds bij betrokken." Al pratend met Ria verstrijkt de tijd snel. Op haar horloge kijkend springt ze op. "Ik moet nu echt gaan, want Frans is op het ogenblik wel op vakantie, maar we houden toch elke dag kontakt en hij kan zo bellen!" We nemen afscheid en spreken af om - hoe kan het ook anders - eens gauw samen naar de film te gaan! Annita Dekker Het enige echte relatiegeschenk voor het bioscoopbedrijf! met de twaalf nieuwste films op posterformaat (40cm. x 62cm.) (Minimum afname 10 stuks) (Inkoop f 15,—verkoop f 25,— Bestellen bij: Filmplan. Van Eeghenstraat 38 1071 GH Amsterdam Telefoon 020-793843 20

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 19