FILMPOSTERKALENDER 1990
ma, naar de distributie-kontrakten, de 'presales' en het 'track-re-
cord'. Uitermate belangrijk is ook de zg. 'completion bond', een
garantie dat de film hoe dan ook voltooid wordt. In ca. 90% van de
gevallen is een 'completion bond' onontbeerlijk. Als al deze zaken po
sitief zijn, zo vertelt Ria verder, wordt er een krediet-voorstel ge
maakt en wordt er gerapporteerd aan de Raad van Bestuur, die de uit
eindelijke beslissing neemt. Slechts wanneer er sprake is van zeer
omvangrijke kredieten wordt het hoofdkantoor in Parijs geraad
pleegd.
Het verloop van een project wordt nauwkweurig gevolgd. Aan de
hand van het opnameschema is er nauw kontakt tussen de producer
en de 'Division', o.a. door middel van 'cost reports'. Maar in feite valt
dit al buiten Ria's werkterrein. Slechts in een enkel geval, bijvoor
beeld wanneer er iets niet goed verloopt met de transfer van het geld,
neemt een cliënt kontakt met haar op om het probleem op te lossen.
"Ik ken de meeste cliënten persoonlijk en het kan dus best gebeuren
dat ik 's avonds laat een telefoontje krijg 'Help, ik zit in de binnenlan
den van India en het geld is er nog niet!'".
Filmfinanciering lijkt op het ogenblik - zo blijkt uit Ria's verhaal - een
lucratieve zaak te zijn. De rente die betaald wordt over een lening is
afgestemd op de zg. London Interbank Offering Rate (LIBOR), ver
hoogd met 2-5% afhankelijk van de hoeveelheid werk en het risico
dat de bank neemt. Daarbij komt dan nog een afsluitprovisie van 1-
2%. Een produktie-lening heeft een looptijd van ca. 18 maanden. Zo
dra een film z'n weg naar de distributie-kanalen heeft gevonden en de
lening is afbetaald, houdt het (zakelijke) kontakt tussen bank en
cliënt op te bestaan totdat het volgende project zich aandient.
Uiteraard probeert de bank ieder risico uit te sluiten. Betekent dat
dan niet dat alleen commerciële films een kans krijgen? "Ja, daar
komt het over het algemeen wel op neer".
Van het inmiddels beruchte, magische jaar 1992 verwacht Ria - voor
zover het filmfinanciering betreft - geen grote veranderingen. "Circa
80% van de door de Credit Lyonnais Bank verstrekte leningen betreft
Amerikaanse produkties, 20% Europese produkties."
HART VOOR DE ZAAK
Als ik Ria zo hoor praten over haar werk, to the point en nuchter, ter
wijl tegelijkertijd het plezier en enthousiasme van haar afstraalt,
vraag ik me af wat haar zo aantrekt in haar vak, dat ze het de moeite
waard vindt zo'n hectisch bestaan te leiden. Welke eigenschappen
zijn onmisbaar om dit werk te kunnen doen?
"Het aantrekkelijkste voor mij aan dit vak is dat ik met mensen werk;
en verder is het niet los te koppelen van film, anders zou ik het niet
volhouden. Ik vind film heerlijk!" Ondanks gebrek aan tijd ziet ze toch
nog kans om gemiddeld twee maal per week een film te zien. Niet al
leen film, maar ook filmmuziek heeft haar belangstelling. "Ik ben een
groot fan van de Dire Straits!"
Even zo belangrijk is het feit dat ze erg goed met Frans Afman over
weg kan.
En wat betreft onmisbare eigenschappen: "Je moet flexibel zijn, over
véél energie beschikken en boven alles 'hart voor de zaak' hebben,
maar je moet tegelijkertijd ook koel blijven, in staat zijn te relativeren.
Flexibiliteit en energie heb je nodig omdat het alles behalve een '9 to
5 job' is. Privé en werk lopen totaal door elkaar; de tijd die overblijft
voor mijn privéleven is zeer beperkt. Maar dit is mijn leven, ik vind
het héérlijk". Dat houdt wel in dat ze alles goed moet organiseren en
prioriteiten moet kunnen stellen, want thuis gaat alles ook gewoon
door. "Vergis je niet, hoor, ook ik loop zaterdagochtends met m'n kar
retje door A.H. te hollen!"
'Hart voor de zaak' heeft ze zeker. Ze is in al die 10 jaar nooit één dag
ziek thuis gebleven ("gelukkig ben ik sterk"). "Dat houdt wel in dat ik
zo af en toe achterstevoren en binnenstebuiten op m'n werk kom,
maar ik bén er wel!", zegt ze met een brede glimlach.
En zeker niet op de laatste plaats is van belang het vermogen koel te
blijven en in staat te zijn te relativeren. "Je komt waanzinnig veel aar
dige, maar ook minder aardige mensen tegen. Ik ben gelukkig niet
snel onder de indruk; of ik nu naast Schwarzenegger zit of naast
welke ster dan ook, ik voel me als een vis in het water, blijf gewoon
mezelf. Maar het is en blijft een keiharde wereld. Het kan nog zo ge
zellig zijn, als er een betere deal afgesloten kan worden, wordt je de
rug toegekeerd".
Is het als vrouw niet moeilijk je te handhaven in die mannenwereld?
"Ja, dat is het zeker", aldus Ria, "behalve in Amerika, want daar zijn
veel meer vrouwen in dergelijke functies werkzaam."
"En weten waar je over praat is natuurlijk ontzettend belangrijk". Met
een opleiding voor direktie-secretaresse (deels in Engeland gevolgd)
als achtergrond, heeft Ria wat vakkennis betreft erg veel te danken
aan Frans Afman. Verder is ze, naar eigen zeggen, erg nieuwsgierig.
"Als ik iets niet helemaal begrijp, moet ik er hoe dan ook achterko
men!" "Bovendien heeft Frans mij in mijn positie tegenover cliënten
ook altijd gesteund, mij er steeds bij betrokken."
Al pratend met Ria verstrijkt de tijd snel. Op haar horloge kijkend
springt ze op. "Ik moet nu echt gaan, want Frans is op het ogenblik
wel op vakantie, maar we houden toch elke dag kontakt en hij kan zo
bellen!"
We nemen afscheid en spreken af om - hoe kan het ook anders - eens
gauw samen naar de film te gaan!
Annita Dekker
Het enige echte relatiegeschenk
voor het bioscoopbedrijf!
met de twaalf nieuwste films
op posterformaat (40cm. x 62cm.)
(Minimum afname 10 stuks)
(Inkoop f 15,—verkoop f 25,—
Bestellen bij:
Filmplan. Van Eeghenstraat 38
1071 GH Amsterdam
Telefoon 020-793843
20