HET GRONINGER FILM FESTIVAL
KERSTNUMMER FILM
Tel.: 020-793843
reacties uit het bedrijf op wat Theo schreef toen Simon stierf volsla
gen terecht: Van Gogh moet gewoon geen kwaad woord over Van
Collum schrijven tot hij zich gezuiverd heeft van de schijn dat hij anti
semiet is.
Toen door Cannon voor miljoenen aan advertenties bij Het Parool te
ruggetrokken werd (toch andere koek dan een gratis kaartje weige
ren) mede om Van Gogh's verdwijning af te dwingen, kregen wij van
onze filmjournalisten verhalen te horen over "vrijheid van meningsui
ting". Dit grondwettelijk recht zou door Cannon aangetast zijn. Niets
is minder waar, iedereen mag binnen de grenzen van de wet schrij
ven wat hij wil, alleen hoeft Cannon er geen advertenties bij te zetten.
Van Gogh schrijft nu niet meer voor Het Parool, ik denk dat dit voor
hem financieel veel vervelender uitkomt dan men zich in het bedrijf
realiseert. Ik denk ook dat hij zelf wat uitgekeken was op zijn eigen
formule.
Nu is Van Gogh een krachtige levendige figuur die wel weer wat an
ders vindt waar hij zich uit kan leven. Maar denk eens aan de gemid
delde filmjournalist. Die kan niet zeggen "De formule is op, ik zie nu
al tien jaar lang elke dag twee films en het komt me de strot uit". Die
moet denken aan vrouw en kinderen en aan de hypotheek op het huis
en doorploeteren.
Dat het een ziek zooitje is daar blijkt uit twee details: één is weer de
dood van Simon van Collem, de Voorzitter van de Kring van Filmjour
nalisten presteerde het toen om in de Volkskrant uit te leggen wat er
allemaal niet deugen zou aan het zojuist overleden lid van zijn vereni
ging. Dit is zo ziek, zieker kan niet.
Het andere detail is dat veel filmjournalisten klagen dat het steeds
moeilijker wordt filmpagina's vol te schrijven. Ze schrijven het toe
aan de kwaliteit van het aanbod, als ik de kranten lees krijg ik het ge
voel dat ze gelijk hebben ook, maar als ik in de bioscoop kom, valt
dat mij weer best mee. Nou hoef ik er niet al jarenlang elke dag over
te schrijven en dat deze sleur de gemiddelde filmjournalist depri
meert kan ik mij indenken. Waar ik niet bij kan is dat die dan zelf niet
iets anders bedenkt om het werk weer fris en levend te maken. Juist
als er niet genoeg aanbod is, grijp dan je kans om iets leuks op de
filmpagina te doen, zou ik zeggen. Maar het zooitje is ziek.
Zeker is dat ook een beetje de verantwoordelijkheid, misschien zelfs
de schuld, van het bedrijf. In elk geval moeten we er wat aan doen,
want het wordt een ramp, een blok aan ons been, die filmpers.
Meer begrip in het bedrijf voor de moeilijke omstandigheden waar
onder die filmjournalisten hun werk doen zou geen kwaad kunnen.
Tegelijkertijd moeten we de zwakkere broeders onder die critici har
der aan gaan pakken om ze tot beter werk te dwingen. Dat zijn nu
junks die van hun letargische veslaving afgekickt moeten worden.
Lief en vriendelijk optreden tegen die critici, in de hoop dat ze dan
minder onvriendelijk zullen schrijven, werkt niet. Je geeft ook de
junk geen stereo-toren in de hoop dat hij dan van goede muziek zal
gaan houden.
Iets moeten we doen. Treurige filmjournalistiek jaagt het publiek de
zaal uit. Felle, levendige critiek is altijd beter.
Wim Verstappen
Bijna alle leden van de N.B.B, ontvangen FILM op hun werka
dres. Zij die een persoonlijk abonnement willen hebben, d.w.z.
FILM op hun huisadres willen ontvangen, kunnen dit schriftelijk
melden bij de redaktie van FILM.
Kosten, ter dekking van de porto en administratie, f 25,-- per jaar.
vindt dit jaar voor de negende maal plaats van 18 t/m 26 november.
Aandacht wordt geschonken aan Europese films uit 1959, van o.m.
Bunuel, Godard, Wayda, Antonioni en Bergman. Om deze films in
een interessant perspectief te plaatsen wordt hiernaast een tiental
films uit 1989 vertoond.
Het weekend van 18-19 november is traditiegetrouw gereserveerd
voor amateurfilmers.
Op 25 november a.s. wordt voor de tweede maal de Europese Film
prijzen, de Felix, uitgereikt. In tegenstelling tot vorig jaar, toen per
land één persoon verantwoordelijk was voor de nominaties, zullen
nu drie tot vijf mensen per deelnemend land de selektie maken. Voor
Nederland zijn verantwoordelijk BARBARA STROINK (directeur van
de Stichting Produktiefonds voor Nederlandse Films), JAN BLOK
KER (journalist en voorzitter van het genoemde Produktiefonds)
HOOS BLOTKAMP-de ROOS (directeur van het Nederlands Filmmu
seum) en PIETER van LIEROP (filmkritikus).
In totaal doen 27 landen mee.
Van 11 tot 18 oktober vindt in de Meervaart in Amsterdam voor de
derde maal het Internationale kinderfilm- en televisiefestival CINE-
KID plaats.
Het programma, samengesteld door het LOKV, is als volgt samenge
steld: het filmprogramma, in hoofdzaak bestaand uit nog niet eerder
in Nederland vertoonde kinder- en jeugdfilms; het televisieprogram
ma, waarin o.a. de diverse omroepen de jeugdprogrammering voor
het komend seizoen zullen presenteren; en internationale symposia.
Informatie: LOKV, Harry Peters, tel. 030-332328/333927
(programmering)
Engel Engel, tel. 020-247110 (organisatie)
Het eerstvolgende nummer verschijnt op
woensdag 6 december
Reserveren van pagina's voor verslagen,
ingezonden brieven, enz.
vóór: 15 november bij de redactie:
p/a Gofilex Film, Annita Dekker
Tel.: 03402-70202
Fax:03402-70283
Reserveren van pagina's voor advertenties
vóór: 15 november bij
Filmplan
Deadline artikelen: 15 november
Deadline artwork: 22 november
FILM zal voorts verschijnen in 1990:
21 FEBRUARI
11 APRIL (Paasnummer)
30 MEI (Pinksternummer)
11 JULI (Vakantienummer)
12 SEPTEMBER
12 DECEMBER (Kerstnummer)
30