PROMOTION
DO I tE I
fllAWES £/V 0£ SPONSORS
De presentatie van de Nederlandse Film op het festival van Cannes wordt ie
der jaar opgefleurd door de deelname van een aantal sponsors, die bijdra
gen aan een nog betere Nederlandse aanwezigheid op het festival.
Op een monitor bij de ingang van de stand, loopt gedurende de hele dag een
continue-videoband met daarop de trailers van alle op het Festival vertoonde
Nederlandse films. Dit zijn de films die in eigen beheer vertoond worden in
bioscoop Star.
Deze trailerband wordt samengesteld en geproduceerd door METASOUND,
die in ruil voor deze aktiviteit de mogelijkheid krijgen om hun eigen informa
tie op de stand te presenteren en hun logo in de trailerband te verwerken.
Dit jaar waren er ook Metasound notitieblokken op de stand die gretig aftrek
vonden.
Een van de vaste items op grote Festivals zijn de tassen die door TITRA wor
den gemaakt.Op de tassen het Titra- en Holland Film Promotionlogo.
De laatste jaren heeft Titra aan de tassen ook paraplu's toegevoegd, die op
dezelfde wijze van de twee logo's voorzien zijn. Dit jaar waren er zelfs twee
modellen, kleinere voor dames en de bekende grote golfparaplu's.
Het is een vaste ervaring dat er vanaf het begin van het Festival, als de markt
voor het eerst open gaat, al mensen naar paraplu's en tassen komen vragen.
Er zijn een soort vaste klanten die iedere dag om een paraplu komen, doch
die alleen maar krijgen als het echt regent.
Dit jaar straalde Cannes van de zon waardoor wij wat paraplu's betreft kon-
stant nee moesten verkopen....tot op die vrijdagmiddag toen de vaste klan
ten opeens triomfantelijk voor onze neus stonden met de mededeling: "II
pleut!".
Toch eerst maar even zelf gekeken en waarachtig het regende, dus onze klan-
tjes van een paraplu voorzien. Op dat moment brak de hel los uit alle hoeken
en gaten van de Marché bestormde men onze stand om een regenscherm te
bemachtigen. Er werden de meest vreemde voorstellen gedaan in ruil voor
een paraplu, van videobanden via ballpoints, aanstekers en stickers tot fles
sen drank.
In twintig minuten tijd werden er 150 paraplu's weggegrist. (We hadden het
dubbele ook kwijt gekund)
Even later zag het plein voor het festival paleis Titra/Holland Film Promotion-
blauw in de stromende regen.
Een bijkomstig voordelig effect van de paraplu's is het enthousiasme van de
bewaking voor deze dingen, met een paraplu in de hand kom je overal in en
uit, je komt alleen zonder paraplu in je stand terug.
Dit is ontzettend belangrijk bij het opruimen van de stand, want de bewaking
kan vreselijk moeilijk doen over de plaats van de vrachtwagen en over het
materiaal dat je mee terug neemt, de paraplu is ons passe-partout.
Voor wat betreft de tassen zijn wij vaak de enigen die gratis tassen wegge
ven, er gaan er gemiddeld zo'n 250 per dag weg, die je dan ook overal in de
stad en bij alle Festival-happenings weer tegen komt (over promotie gespro
ken!).
Afgezien van het feit dat Titra overal te zien is verspreid men via de stand ook
een eigen folder met meer informatie over het ondertitelingsbedrijf.
Dit jaar was ervoor het eerst ook sponsoring van de K.L.M., die voorde me
dewerkers een aantal vliegtickets naar Nice ter beschikking stelde in ruil voor
vermelding met een advertentie op de nieuwe Dutch Film Guide en voor het
meedraaien van hun Ster-spot op de trailer/videoband.
De relatie met de KLM is ontstaan uit de organisatie van de Filmweek in Lon
den, waar zij ook met een groot aantal tickets aan deelnamen.
De laatste belangrijke sponsor op en rond de stand was FILMTEXT, die voor
het tweede jaar een portable computer en printer ter beschikking stelde voor
gebruik op de stand. Een dergelijk apparaat is ideaal voor het verzamelen
van gegevens van in Nederlandse films geïnteresseerden en voor het op
slaan van filminformatie, die daardoor onmiddellijk ter beschikking staat en
met één druk op de knop kan worden uitgeprint.
Naast een poster kreeg Filmtext op de stand ruimte om informatie-materiaal
in vele talen te distribueren.
Hoewel geen sponsors mogen toch ook de medewerkers van WVC en Bui
tenlandse Zaken in dit verhaal niet ontbreken.
Simone Kerhof van de afd. Film van WVC verzorgde ver voor het begin van
het Festival de beschikbaarheid van de Engels ondertitelde filmkopieën, een
behoorlijke klus die veel tijd vraagt.
Willem van der Linden met zijn mannen van Buitenlandse Zaken verzorgden
het transport van de films en de stand en de opbouw c.q. afbraak op de Mar
ché. Een vrachtwagen vol materiaal.
Dankzij de inzet van deze ploeg is de Holland Film Promotion stand meestal
de eerste die op zo'n filmmarkt staat en vaak ook de eerste die weer ver
dwijnt, dit om diefstal van elementen en ander materiaal te voorkomen.
Deze mensen van de Ministeries doen hetzelfde werk voor andere Festivals
en andere Buitenlandse aktiviteiten van Holland Film Promotion.
SPECIALE BIJLAGEN/VAKBLADEN
Zowel Screen International als Variety produceren regelmatig, ter gelegen
heid van festivals, speciale landen-bijlagen.
De opzet van deze bijlagen is altijd het vinden van genoeg adverteerders, die
een bepaald aantal redactionele kolommen mogelijk maken.
De laatste jaren is Nederland op het vlak van landen-bijlagen behoorlijk ach
tergebleven, voornamelijk te wijten aan het ontbreken van interesse bij ad
verteerders.
Het is helaas niet mogelijk voor Holland Film Promotion om steeds in deze
bijlagen groot te adverteren, hoewel wij wel het belang ervan inzien.
Wij menen echter dat een landen-bijlage over Nederland in dergelijke Inter
nationale bladen wel waarde heeft zeker in het licht van komende Internatio
nalisering van Europa en het steeds meer sluiten van co-productie verdra
gen.(Binnenkort ook met Canada).
Wij denken dat het mogelijk is om met beide bladen tot afspraken te komen
om één keer per jaar een landen-bijlage over Nederland te produceren (b.v.
Screen International t.g.v. Filmfestival van Cannes en Variety t.g.v. de Film
dagen Utrecht).
Het voordeel van een dergelijk regeling zou kunnen zijn dat alle nieuws uit
het gehele Bioscoop- en Filmbedrijf verzameld wordt en in die bijlagen wordt
opgenomen, de NBB zou voor statistische gegevens kunnen zorgen.
Op deze wijze aangepakt, moet het mogelijk zijn om tegen speciale tarieven
in die bijlagen te adverteren en ook voldoende adverteerders te vinden.
Budgettair zou dit een niet zo grote aanslag op beschikbare fondsen beteke
nen en kan Nederland toch regelmatig behoorlijk Internationaal voor de dag
komen.
Holland Film Promotion is bereid om een en ander te coördineren.
KOMENDE AKTIVITEITEN
Nederlandse Filmdagen in Utrecht 20 - 27 september a.s., waar Holland Film
Promotion samen met de Utrechtse organisatie de Holland Film Meeting
weer organiseert voor belangrijke Buitenlandse relaties (Festival-directies
en Pers)
Een video-ruimte met zo'n 60 Nederlandse films informatie staat in Hotel
Pays-Bas ter beschikking van de gasten. Verder wordt er voor de gasten een
speciaal programma opgezet.
Internationaal Filmgebeuren van Vlaanderen in Gent van 10 tot 21 oktober
a.s. Tijdens het Filmgebeuren wordt er een "Hollandse Dag" georganiseerd
waarvoor Gent een aantal Pers-en Filmmensen zal uitnodigen. Een receptie
wordt aangeboden door WVC.
Voorlopig is "Vrijdag de 13e" oktober gekozen voor de Hollandse manifesta
tie.
Een Ronde-Tafel gesprek tussen Nederlandse en Belgische filmmensen
wordt nog overwogen.
39
vjfl°
vvov