FILMMUSEUM PRESENTEERT FILMGESCHIEDENIS
OP VASTE TIJDEN
We houden allemaal van film. Graag laten we ons door een goed ver
haal dat boeiend in beeld is gebracht, meeslepen en ontroeren, verte
deren en amuseren. Maar niet elke film is even toegankelijk, even
toeschietelijk om die'emoties in ons op te roepen. In een heden
daagse film kun je je verplaatsen in het verhaal, je dromen worden
werkelijkheid, of je nachtmerries.
Naar minder recente films moetje eigenlijk léren kijken; het publiek
heeft vaak het idee dat een zwart-wit film per definitie saai is en een
film zonder geluid stómvervelend!
Het is een taak van een cinematheek om dat publiek in de gelegen
heid te stellen kennis te nemen van de ontstaansgeschiedenis van de
cinema, lijnen in de filmgeschiedenis te ontdekken, verbanden te leg
gen tussen de film van toen en de film van nu.
Een oudere film kan het publiek van nu evenzo verbluffen en fascine
ren als ten tijde van de eerste uitbreng, misschien wel juist omdat het
verhaal niet eigentijds is verbeeld.
DAGELIJKS FILMGESCHIEDENIS IN HET NEDERLANDS
FILMMUSEUM
De maandelijkse thematische programmering van het Filmmuseum
kent een nadeel: het kan soms gebeuren dat er een heel brok filmge
schiedenis, een bepaald genre of een stroming gedurende lange pe
rioden niet aan bod komt. Het is het nadeel dat kleeft aan het uitdie
pen van en het uitvoerig ingaan op een bepaald onderwerp. Om die
reden heeft het Filmmuseum besloten om naast de thematische pro
grammering dageli|ks_ééiivooi^tell^ (de 18.00 uur voorstelling) te
reserveren voor de geschiedenis van de film.
Zo komt in de loop van elke maand de ontwikkeling van de film, van
héél vroeg tot meer recent, chronologisch - en continu - aan bod.
Daarbij worden voorbeelden gekozen uit zowel klassieke titels (die
elke filmliefhebber gezien moet hebben), als uit minder bekende, ob
scure films, of gewoon doorsneeprodukties waar de filmgeschiede
nis nu eenmaal ook uit bestaat. En gelukkig maar: als het alleen maar
meesterwerken waren, dan waanden we ons snel in een mausoleum!
De opzet van een maandelijkse, chronologische selectie maakt het
ook mogelijk een goed deel van de programmering te wijden aan
films uit de stomme periode - een programmering die het Filmmu
seum als een van de belangrijkste taken van een cinematheek be
schouwt. De filmzaal van het Filmmuseum wordt zo de plek bij uit
stek waar de meer of minder bekende werken uit deze bloeiperiode
een groot deel van de maand te zien zullen zijn. En natuurlijk in een
goede projectie, op de juiste beeldsnelheid, en met levende muziek.
Dit komt ook tegemoet aan de wensen van het publiek, dat de
stomme film klaarblijkelijk meer en meer een warm hart toedraagt.
WEKELIJKS OP DINSDAGAVOND KLASSIEKE MEESTERWERKEN
Komend seizoen presenteert het Filmmuseum elke week een mees
terwerk uit de filmgeschiedenis, telkens ingeleid door prominente
filmliefhebbers uit verschillende disciplines.
Liefde voor film is niet alleen "filmbuffs" eigen; ook andere kunste
naars of wetenschappers die zich binnen hun eigen vak onderschei
den, blijken vaak een fascinatie te hebben voor film. Film als medium
is zo veelzijdig, heeft zoveel fantastische mogelijkheden, dat daar
mee haast alle dromen op ieders vakgebied "waar" gemaakt kunnen
worden. De klassiekenreeks laat dat zien. Aan de hand van een der
tigtal meesterwerken uit eigen archief wordt een niet-chronologische
wandeling gemaakt langs ontwikkelingen binnen de filmcultuur. De
film waarbij wekelijks wordt stilgestaan, is telkens geruchtmakend
geweest ten tijde van de eerste uitbreng om wisselende redenen. In
alle gevallen voegde de film een belangrijk element toe aan het kunst
zinnig gebruik van het medium.
De sprekers hebben zelf de film die zij zullen inleiden uit de reeks ge
kozen. Zij geven daarop hun persoonlijke visie en zullen de bezoe
kers aldus gezamenlijk een uniek, nieuw en warmhartig beeld van de
filmgeschiedenis schetsen.
De inleiders zijn onder meer: J. Bernlef, Jan Blokker, Carel Blotkamp,
Nico Brederoo, Willem Capteyn, Mart Dominicus, Carel Donck, Cas
Enklaar, Jac Heijer, Johan van der Keuken, Maarten van Nierop, Ethel
Portnoy, Jan Ritsema, Joyce Roodnat, Gerardjan Rijnders, H. Schot,
EdTanen RE.Törnqvist.
De vertoning van de klassiekenreeks vindt plaats op elke dinsdag
avond om 20.00 uur van 26 september tot en met 29 mei, met uit
zondering van schoolvakanties, feestdagen en festivals.
Vanzelfsprekend worden de zwijgende films begeleid met levende
pianomuziek. Bij elke voorstelling is schriftelijke achtergrondinfor
matie over de film beschikbaar.
Een overzicht van titels met beschrijving, vertoningsdata en inleiders
wordt gepubliceerd in het septembernummer van de NFM program
makrant.
FILMGESCHIEDENIS IN CURSUSVORM OP ZATERDAGMIDDAG
Kijken is een kunst - deel 2
De educatieve dienst van het Nederlands Filmmuseum presenteert
dit najaar een cursus onder de titel het Russisch realisme. Op zater
dagmiddag 30 september om 14.00 uur gaat in filmtheater De Uit
kijk, dat overdag als onderwijsbioscoop van het Filmmuseum fun
geert, het Russisch realisme van start. In negen bijeenkomsten van
ongeveer drie uur behandelen cursusdocenten Michel Hommel,
Mark-Paul Meyer en Gertjan Zuilhof het realisme in de Sovjetfilm.
Die films en filmfragmenten zijn gekozen, die het leven van alledag
sinds de revolutie laten zien. Waar houdt de werkelijkheid op en be
gint de propaganda? Hoe losten filmmakers het probleem op van de
doctrine van het socialistisch realisme? Kunstenaars werden im
mers geacht de gewenste werkelijkheid uit te beelden!
In het kader van het Russisch realisme worden negen hoofdfilms en
een dertigtal fragmenten vertoond. Daaronder vallen natuurlijk titels
van de grote meesters, maar ook minder bekend materiaal. De woe
lige tijden van revolutie en burgeroorlog, de opbouw van een nieuwe
samenleving, de ontworteling van het individu en de de openheid
van nu, het komt allemaal aan bod. Ook tijdens de cursus worden de
zwijgende films vertoond met levende pianobegeleiding. Het cursus
programma kunt u opvragen bij de educatieve dienst van het Film
museum, Vondelpark 3, 1071 AA Amsterdam, (020) 5891400.
Elena et les hommes van Jean Renoir (1956)
51