OFF SCREEN PERSONALIA FILMFESTIVAL ZEELAND ADRESWIJZIGING Een denkbeeldig Ministerie plaatste frekwent advertenties om nieuwe medewerkers aan te trekken c.q. om de bevolking te informe ren over een bepaald onderwerp. Een multinational had jaarlijks een gigantisch advertentiebudget voor de geschreven media. De Minister van genoemd Ministerie werd door een dagblad beticht van een mogelijk onoirbaar feit en besloot alle advertenties in de ge wraakte krant te weren. Het gevolg was dat een deel van de bevolking niet kon reageren op aangeboden vacatures c.q. een stuk wezenlijke informatie miste. De multinational zag in een ochtendblad dat een van haar direkteuren onheus was bejegend en stopte resoluut met het adverteren in die morgenkrant. Een stuk omzet ging verloren, in bedrag groter dan de prijs van de advertentie. In beide gevallen was de consument de dupe. Een kolumnist schrijft een stuk, dat denigrerend enkele personen uit het filmbedrijf benadert. Dat leidt tot een film-advertentiestop voor de bewuste krant. Een reactie, welke in eerste instantie emotioneel verklaarbaar, in tweede instantie echter niet verstandig is. Tenslotte kennen we in Ne derland gelukkig vrijheid van meningsuiting. Het filmbedrijf, nationaal en internationaal, is nu eenmaal een prettig aas voor vrije nieuwsgaring, waarbij halve of hele leugens als waar heid worden aangenomen. Boulevardbladen ontlenen daar hun be staan aan. Roddels, pietpraat, verholen laster, geruchten vormen de basis van opgeblazen artikelen, die ver naast de waarheid liggen. "Ze kunnen beter slecht over je praten dan niet over je praten," zei ooit iemand, die de grondlegger was van een filmimperium. Het filmbedrijf, dat juist de laatste jaren, meer open is dan ooit te vo ren, trekt nu eenmaal mensen aan die het (kwaad)aardig vinden deze openheid te gebruiken om quasi goed geïnformeerd voor eigen glo rie te gebruiken. Zijn of haar haan moet koning kraaien, het koste wat het wil, opdat zijn omgeving hem of haar kan adoreren op doorgaans treurige verjaardagsbijeenkomsten. (Een mens moet toch ergens zijn frustraties kwijt kunnen!) Deze op korte termijn denkende randfi guren komen zichzelf ooit weer tegen. Het filmbedrijf heeft vele roddels, aantijgingen, enz. overleefd. Het publiek is 'de affaire' twee dagen later al weer vergeten; het filmbe drijf daarentegen kan zich beroepen op een veel beter geheugen en een langere adem. Het behoeft derhalve geen gebruik te maken van een boycot die ten koste gaat van informatie-verstrekking aan de consument. In Middelburg vindt op dit ogenblik het Filmfestival Zeeland plaats, dat zal duren tot 30 september. In het hoofdprogramma worden films vertoond die te zien waren op de jongste festivals van Cannes en Berlijn en het komend najaar wor den uitgebracht in de Nederlandse bioscopen en filmtheaters. Naast het hoofdprogramma is het festival opgebouwd uit een aantal inte ressante bijprogramma's en speciale evenementen. Nadere informatie: Festivalkantoor, Schuttershofstraat 1, 4331 NZ Middelburg, tel: 01180-13482. De geluidsafdeling van HAGHEFiLM BV, verhuisd naar Rietschans 72 te Leiderdorp, is een samenwerkingsverband aangegaan met ge luidsstudio ZIAJA DORST STUDIO'S, gevestigd op hetzelfde adres. Vanaf heden is MVSP (MONIQUE VAN SCHENDELEN PUBLICITEIT/ PROMOTIE/PUBLIC RELATIONS) gevestigd in het "Business Park" (de wijk Kerkelanden) te Hilversum. De verhuizing werd noodzakelijk om optimale service te kunnen blijven verlenen. Monique zal bij haar werkzaamheden terzijde gestaan worden door PAULINE VERHOEVEN. Het nieuwe adres is: Franciscusweg 271 1216 SG Hilversum Tel: 035-255800 Fax: 035-283830 CARMEN MEMEGAZZI, voor heen marketing manager Bene lux van COLUMBIA/TRI-STAR, is per 1 september j.l. benoemd als general manager voor de Be nelux, als opvolgster van Chan- tal Joosten, die benoemd is tot publiciteits-manager voor ge heel Europa voor dezelfde maat schappij. INGE VAN WORDRAGEN (ex- Concorde Film) is in dienst ge treden bij COLUMBIA/TRI- STAR, als opvolgster van Jac- queline Stad, om de promotie en publiciteit te verzorgen. Wegens het bereiken van de pen sioengerechtigde leeftijd verliet W.S.SWART na een 40-jarige carrière het filmbedrijf per 1 sep tember j.l. WARNER BROS (Hol land), waar W.S. Swart 17 jaar Hoofd Booker was, bood de scheidende steunpilaar een re ceptie aan. MARIEKE VAN DAL is per 1 au gustus jl. in dienst getreden bij WEIJTMANS VAN LAERE, Beeld- en geluidstechniek in de funktie van telefoniste/receptio niste. Marieke zal zich bezig hou den met de coördinatie van werkzaamheden en telefonische bestellingen. 14 augustus jl. ontving J.VAN MONTFOORT de gouden speld met diamant, ereteken van de N.B.B. Al 40 jaar is VAN MONT FOORT werkzaam in de IJssel- steinse bioscoop 't Fulco, sinds 1962 als operateur. In die 40 jaar ging er zo'n 18 milj. meter film door zijn handen! COMMISSIE NIEUWE ZAKEN De Commissie heeft de Stichting Ontmoetingscentrum Hanzehof toestemming verleend tot de ex ploitatie van een permanente A- bioscoopteZutphen. De volgende ondernemingen werden uit het bedrijfsregister geschreven: Cine-K te Maastricht Bioscoop- en Horecaonderne- ming Lido BV, Lido Theater te NoordwijkaanZee. Arro Exploitatie v.o.f., Cinema Parisien te Amsterdam. Roxy Haarlem (A.Q.J. Oort- huis). Van Hassels Reizende Bioscoop. Cinema de Haan (Stichting Club 1626) te Wieringen (Hippolytus- hoef) Gesloten werd Cineac Bijenkorf te Rotterdam. Het Bio Theater te Boxmeer is tij delijk gesloten.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 4