KOPIEVERZEKERING VANAF 1 JANUAR11990 VOOR EIGEN REKENING
Doorgaans sluiten ondernemingen talloze verzekeringen af. Men be
taalt ieder jaar de premie en hoopt dat men de assuradeur nooit hoeft
te bellen, ledere schade, die verhaald kan worden via een verzeke
ring, betekent in feite, dat men wordt geconfronteerd met een onaan
gename zaak, welke - hoewel gedekt door de polis - toch extra aktivi-
teiten vergt als het invullen van schadeformulieren, besprekingen,
taxaties, kortom tijd en ergernis.
Dat geldt natuurlijk ook voor verzekeringen, welke specifiek voor en
door het filmbedrijf worden gesloten. Een duidelijk voorbeeld is het
verzekeren van hoofdfilmkopieën, trailers en reklame- c.q. publici
teitsmateriaal.
Gedurende een lange reeks van jaren werd de verzekering van de
filmkopieën collectief door de N.B.B, geregeld. Vanaf 1934 tot
1987 gebeurde dit bij Lazard Willing Assurantiën te Amstelveen.
Ongeacht of een kopie onherstelbaar werd vernield door brand of dat
een akte zodanig werd beschadigd, dat verder gebruik niet verant
woord was, werd deze firma ingeschakeld. Tot eind 1987 toen het
Bondsbestuur in al haar wijsheid de verzekering onderbracht bij een
ander kantoor. Desondanks bleven filmverhuurders zich tot deze
maatschappij wenden in geval van schade.
GEEN COLLECTIEVE VERZEKERING per 1 januari a.s.
Vanaf 1 januari 1990 vindt echter geen collectieve verzekering vanuit
de N.B.B, meer plaats, welke de te betalen premie omsloeg over de
leden.
Daarvoor is een aantal valabele redenen aan te voeren:
- een aantal Amerikaanse maatschappijen heeft via hun hoofdkan
toor een universele verzekering lopen. Ongeacht of een schade
plaatsvindt in Nederland of Japan;
- vele bioscopen hebben een all-risks verzekering afgesloten, waar
onder beschadiging, vernietiging of vermissing van kopiemate
riaal ondergebracht kan worden;
- Vijftien jaar geleden werd een grote filmtitel vaak met niet meer
dan 12 kopieën uitgebracht. Kopieën die vaak zeer lang rouleer
den, re-issues beleefden en nog een lang roulement kenden in
nachtvoorstellingen of matinees;
- De looptijd van een filmtitel is vandaag de dag, door de toename
in het aantal premièrekopieën, aanzienlijk korter; terwijl re-issues
een uitstervend fenomeen zijn geworden.
- Ook het aantal uitgebrachte filmtitels per jaar nam af. Ter illustra
tie: in 1975 werden nog 334, in 1988195 titels uitgebracht, porno
films buiten beschouwing gelaten;
- Vroeger gaf een filmverhuurder jaarlijks, achteraf, een lijst op van
alle titels en het corresponderende aantal kopieën aan de hand
waarvan het aandeel in de totale door de N.B.B, betaalde - lees:
voorgeschoten - verzekeringspremie werd vastgesteld;
- Sommige verhuurders prefereren al hun uitgerouleerde kopieën
langer te bewaren dan verhuurders, die een groot aantal kopieën
van de uitgebrachte titels direct na het roulement vernietigen en
slechts nog een kleine 'ijzeren voorraad' van die titels aanhouden.
- En tenslotte is, mede door de verbeterde projektie-apparatuur het
aantal schadegevallen de laatste jaren afgenomen. Werden in
1980 nog 23 schadeclaims ingediend, in 1987 waren dat er 12 en
in 1988 7, waarbij (eventuele) transportschaden niet zijn meegere
kend.
Het is dus raadzaam dat ieder lid zijn verzekeringspolis uit de kluis
haalt om te kijken in hoeverre het in bezit zijnde kopiemateriaal valt
onder zijn polis c.q. te raden moet gaan hoe dit materiaal (aanvul
lend) te verzekeren.
Transport moet ook worden verzekerd
(foto: R. van Dokkum)
Hierbij moet men zich bewust zijn van de volgende factoren:
- Waar bevindt de kopie zich, in een laboratorium, in een auto van
de vervoerder, in het theater, in opslag bij de verhuurder, bij een
televisiestation of in een screeningroom?
- Waarvoor is de kopie verzekerd: tegen brand en waterschade, ver
missing c.q. tegen ernstige beschadiging?
- Voor hoe lang is de kopie verzekerd? Vanaf het moment dat de eer
ste kopie Nederland binnenkomt tot de allerlaatste nachtvoorstel
ling drie jaar later, of verzekert men uitsluitend het moment dat de
film in première gaat tot het moment dat de kopieën hun grote rou
lement achter de rug hebben.
- De hoogte van de verzekering. Tegen nieuw-waarde met of zonder
eigen risico. Welk bedrag wordt uitgekeerd indien de kopie niet
daadwerkelijk wordt vervangen?
- Verder kan men zich beraden over additionele verzekeringen.
Een voorbeeld ter verduidelijking. Een exploitant kan een trans
portverzekering hebben afgesloten. Geldt dat ook voor de wagen
van de operateur die donderdagnacht het kopiemateriaal naar het
van Gend Loos depot brengt?
Van Gend Loos heeft een eigen risicodekking, deze is echter niet
hoog genoeg ter dekking van de nieuw-waarde van een kopie.
Tot nu toe is gesproken over de kopieën van hoofdfilms, maar het-
zelde geldt natuurlijk ook voor trailers en reklamemateriaal, welke
'ongemerkt' toch een aanzienlijke waarde kunnen vertegenwoordi
gen.
Voor het beantwoorden van al deze vragen is een grondige expertise
en ervaring nodig. Lazard Willing Assurantiën heeft deze kennis,
opgebouwd gedurende vele, vele jaren in huis en is ook gewend
maatwerk te leveren ofwel die wensen te realiseren, die een verhuur
der, laboratorium of exploitant specifiek stelt.
WJAvR
29