Z<ma/Vb 'k jj&daafóe... VERZEKERING DEKT DURE FILM- EN VIDEO CALAMITEITEN STICHTING FILMTRANSPORT N.B.B. VERLAAGT TARIEF First Floor Features (Dick Maas) maakte dit voorjaar in Nice opna men voor 'Wings of Fame'. Op 12 april werden blikken negatief van 1 draaidag per vliegtuig via Frankfurt naar Amsterdam gestuurd. De blikken raken onderweg zoek en komen ondanks intensieve speurac ties op allerlei vliegvelden niet meer boven water. Nieuwe opnamen zijn noodzakelijk. Een uiterst kostbare zaak, die bij de verzekering wordt geclaimd. Door bemiddeling van het Bureau Filmverzekering (voluit Bureau voor Film-, Video-, T.V.- en Theaterproducties) leggen de engelse assuradeuren uiteindelijk 1,1 miljoen gulden op tafel. VERZEKERING DEKT DE SCHADE. Het blijft merkwaardig dat veel producenten niet of maar half weten tegen welke calamiteiten ze zich kunnen verzekeren. Want de be dreigde investeringen zijn groot en ondanks goeie voorzorgen gaat er toch steeds weer van alles mis. Een kort overzicht: de negatief- en/of videoproduktieverzekering dekt onbruikbaarheid van geheel of deels opgenomen materiaal inclusief het daardoor stopzetten of ver tragen van de produktie. Videomakers zijn gedekt tegen ondeugde lijk videomateriaal en per ongeluk wissen; een artiesten-uitvalverzekering dekt de schade als een produktie gestopt moet worden of vertraagd raakt door het uitvallen van de verzekerde regisseur en/of artiesten; een apparatuurverzekering dekt verlies van of schade aan came ra's, andere apparatuur, lampen, enzovoort; gehuurde, geleende of in gebruik gegeven requisieten zijn te dek ken via een requisietenverzekering; omdat veel bedrijfsaansprakelijkheidspolissen voor producenten onhandige uitsluitingen kennen, is het geen luxe om een echt vak gerichte versie te hebben; verder kan het produktie-kasgeld verzekerd worden; de regenverzekering zal weinigen onbekend zijn, maar de mooi weer-verzekering inclusief regen is een totaal nieuw produkt; en over alles wat een film- of videoproducent verder maar aan risico kan lopen, valt te praten met 'Het Bureau'. Als er een mouw aan te passen is, gebeurt dat. Natuurlijk: een verzekering kost premie. En er moet toch al met geld gewoekerd worden. Maar juist daarom is het in dit vak, waar tot en met het laatste moment alles de mist in kan gaan, een discutabele strategie om de verzekering dus maar te laten zitten. Bovendien on derhandelt Het Bureau net zo lang met de assuradeuren tot de ver houding tussen de hoogte van het premiebudget en het gedekte ri sico zo gunstig mogelijk is. ...MAAR DAN MOET ER WEL EEN VERZEKERING ZIJN 'Het Bureau' werd in de jaren '50 opgericht in samenwerking met de Nederlandse Bioscoopbond. Het is een joint-venture van de bekende assurantiemakelaars Bekouw Mendes (kontakt: Wim van Oort, tele foon 020-560731) en Hudig-Langeveldt (kontakt: Hans Geuzen- broek, telefoon 020 - 5572225)De heren kennen het vak en het klap pen van de zweep. Dus geen enkele producent hoeft door een verze kerbare calamiteit het schip in te gaan. En echt, het kan de meest doorgewinterde professionals overkomen. Joop van den Ende BV maakte in de loop van 1988 in opdracht van de TROS een serie opnamen van Andrè van Duin's jubileumshow in Carré. Dit met de bedoeling om daar vijf televisieprogramma's van te maken, uit te zenden vanaf september 1989. Het materiaal (BCM) werd tot de montage opgeslagen bij het NOB. En daar ging iets fout: door een vergissing van een TROS-medewerker werd het gewist. Die verkeerde namelijk in de oprechte veronderstelling dat het materiaal al uitgezonden was en zette de originele opnamen op de wislijsten. Zodat het dure BCM-materiaal opnieuw gebruikt zou kunnen wor den. Die besparingsdrift pakte dus even anders uit. Over de schade, die (afhankelijk van de mogelijke bruikbaarheid van het tegelijkertijd gemaakte VHS-materiaal) geschat wordt op 1,2 miljoen, wordt bij het ter perse gaan van dit artikel door Het Bureau onderhandeld met de Engelse verzekeraars. In de laatste maanden van ieder jaar wordt men vaak overstelpt door brieven van leveranciers, die allen zonder uitzondering hun spijt betuigen dat ze per 1 januari a.s. gedwongen zijn hun prijzen te verhogen. Het is derhalve verheugend te constateren dat er ook uitzonderingen zijn. De Stichting Filmtransport N.B.B, zal vanaf de speelweek, be ginnend op vrijdag 5 januari 1990, het tarief voor het vervoer van een hoofdfilmcolli verlagen van f 31,- naar f 25,- (excl.BTW). Deze tariefsverandering zal voor onbepaalde tijd worden gehanteerd. In de loop van 1990 zal het Bestuur van de Stichting bekijken of dit nieuwe tarief gehandhaafd kan worden. Het Bestuur van de Stichting bestaat uit de heren J.Nijland (voorzit ter), J.Arkenbout (namens de filmverhuurders) en mevr. Drs.M.L.WoIff (namens de bioscoopexploitanten). Onder dit kopje kan een ieder anoniem een positief kritische kantte kening kwijt. Inzendingen richten aan de redaktie. Destijds is tussen de Centrale Filmkeuring en de filmverhuurders af gesproken dat films, welke onderhoudend zijn voor het gehele gezin, zouden worden aangeduid in de filmladders met|AL Misschien zien wij de verkeerde ladders (en films) maar deze aandui ding signaleren wij niet meer... Klant is koning en keizer als hij met zijn gehele hofhouding naar een stuk familie-entertainment wil gaan kijken. Tom Conti en Susan George in "That summer of white Roses" (Cinetrust) De Joegoslavisch-Engelse coproduktie THAT SUMMER OF WHITE ROSES met TOM CONTI, SUSAN GEORGE en ROD STEIGER won de prijs voor de beste film op het Filmfestival van Tokio, dat voor de derde maal in oktober werd gehouden. De film wordt 26 januari volgend jaar in ons land uitgebracht door CINETRUST. 31

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 31