PROMOTION
MEMO
9e NEDERLANDSE FILMDAGEN UTRECHT
Van 20 t/m 27 september jl. vond de 9e editie van de Nederlandse
Filmdagen plaats.
Deze Filmdagen stonden (half achter de schermen) in het teken van
conflicten en problemen tussen de verschillende besturen, de dage
lijkse staf en de nieuw benoemde directeur. Misschien dat deze con
flict-situatie ertoe heeft bijgedragen dat de Filmdagen zelf van een
betere kwaliteit bleken te zijn dan men de afgelopen jaren gewend
was.
De vele aktiviteiten welke daar plaats vonden, maakten van Hotel Des
Pays-Bas, een echt Festival-centrum. Zoals gebruikelijk presen
teerde Holland Film Promotion zich weer in de Utrecht-zaal in Pays-
Bas, alwaar een informatie-centrum voor de vele aanwezige buiten
landse gasten was ingericht in samenhang met de door H.FP en de
Filmdagen opgezette Holland Film Meeting.
In het kader van de Holland Film Meeting waren op uitnodiging circa
zestig buitenlanders naar de Domstad gekomen, waaronder festival
programmeurs en -directies, filmjournalisten en andere betrokkene
nen bij de Nederlandse film in het buitenland. Naast onderdelen van
het hoofdprogramma kregen deze gasten een op hun wensen afge
steld programma voorgeschoteld. Zeventig filmtitels werden via ver
schillende video-units aan de buitenlanders getoond. Holland Film
Promotion vervulde hierbij een coördinerende rol en verzorgde te
vens in samenwerking metTitra Film Laboratorium en de Filmdagen
een "Happy Lunch" in Pays-Bas.
Een van de interessantste programmapunten voor de buitenlandse
gasten was de première van NETHERLANDSCAPES, een compilatie
van scènes uit een aantal Nederlandse films uit heden en verleden,
dat als programma vanaf januari 1990 een tournee gaat maken langs
een aantal grote Amerikaanse steden. Wendy Lydell van International
Filmcircuit Inc. (te vergelijken met de Associatie van Nederlandse
Filmtheaters) heeft dit programma in samenwerking met het Ministe
rie van W.V.C, opgezet en draagt zorg voor de distributie in de USA.
De opzet is via dit programma een zo breed mogelijk beeld te geven
van de Nederlandse filmproduktie door de jaren heen.
FILM komt in januari uitvoerig op Netherlandscapes terug.
Een der belangrijkste aspekten van de Holland Film Meeting is het
leggen van persoonlijk kontakten met mensen uit de internationale
film- en festivalwereld, kontakten die op alle grote festivals verder
worden ontwikkeld en die er toe moeten bijdragen dat het in de toe
komst eenvoudiger wordt om Nederlandse films in het buitenland
onder de aandacht te brengen.
Inmiddels zijn verzoeken binnengekomen om films te leveren voor
Festivals uit Zweden, Egypte en Italië en bestaat er belangstelling
voor distributie-rechten uit verschillende landen.
Het meest opvallende Nederlandse filmnieuws in Utrecht was onge
twijfeld de première van LEEDVERMAAK, die eigenlijk zonder veel
pretentie werd gepresenteerd maar die een kanjer van acteer-en re
gieprestatie bleekte zijn. Een mening, die ook de jury deelde, getuige
de drie door haar toegekende Gouden Kalveren, één voor de beste
acteur en actrice, Pierre Bokma en Annet Nieuwenhuijzen en één
voor regisseur Franz Weiss.
Voor Holland Film Promotion is dit een ideale film om in het buiten
land mee voor de dag te komen vooral omdat de verwachting is dat
vele festivals interesse zullen tonen.
Al met al verliepen de Filmdagen - en speciaal het Holland Film Mee
ting programma daarin - goed en hopen wij dat de 10e editie volgend
jaar minstens zo goed zal verlopen.
Het 16e Filmgebeuren van Vlaanderen besteedde dit jaar extra aan
dacht aan de Nederlandse film met een speciaal Focus op Holland
programma, waarin een tiental Nederlandse speelfilms en korte
films werden gepresenteerd. Holland Film Promotion werd uitgeno
digd om de vertoningen van deze films publicitair te ondersteunen.
Het Festival in Gent is een zuiver Presentatie-festival, d.w.z. dat men
zich richt op de films en hun makers en op de pers; van een filmmarkt
is geen sprake. Desondanks was het een uitmuntende gelegenheid
de Nederlandse film weer onder de aandacht van de internationale
media te brengen.
Holland Film Promotion kreeg de gelegenheid om een deel van de
stand op te zetten op een opvallende plaats bij de pers-balie, en voor
zag de pers van informatie-materiaal bij iedere vertoning van een Ne
derlandse film.
Hollandse Dag "Gespreksronde Holland-België"
In het kader van Focus op Holland was een discussie over de ver
schillen in distributie tussen Nederland en België georganiseerd,
met als deelnemers o.a. Matthijs van Heijningen, Herbert Curiël,
George Sluizer voor Nederland en Jan Verheyen (distributeur/produ
cent), Erwin Provoost (producent) en Jan Temmerman (journalist)
voor België.
Uit deze best bezochte discussie-sessie van het hele Filmgebeuren,
bleek dat ondanks de grote taaiovereenkomst grote verschillen be
staan in financiële mogelijkheden en in benadering van de distribu
tie.
Deze discussie was onderdeel van wat men de "Hollandse Dag"
noemde. De dag kende verder de officiële Belgische premières van
Leedvermaak en Rituelen in het bijzijn een groot aantal medewerkers
w.o. de regisseurs en acteurs en bij uitzondering ook de beide produ
centen. (Het Filmgebeuren nodigt normaal alleen filmmakers en ac
teurs uit). De voorstellingen waren spijtig genoeg matig bezet.
De Hollandse Dag werd besloten met een receptie aangeboden door
het Filmgebeuren in samenwerking met het Ministerie van W.V.C, en
het Nederlands Zuivelbureau in aanwezigheid van de Nederlandse
Ambassadeur.
De voorstellingen van de andere Nederlandse films tijdens het Festi
val trokken redelijke belangstelling met als grote uitschieter de film
Mijn Vader Woont In Rio, welke tot drie keer toe volle zalen trok en
werd onderscheiden met de speciale B.R.T.-Prijs, wat inhoudt dat de
B.R.T. deze film voor distributie in België aankoopt.
Theo van Gogh was zelf aanwezig bij de vertoningen van zijn film
Loos en werd door verschillende journalisten geïnterviewd.
37