PROMOTION MEMO 9e NEDERLANDSE FILMDAGEN UTRECHT Van 20 t/m 27 september jl. vond de 9e editie van de Nederlandse Filmdagen plaats. Deze Filmdagen stonden (half achter de schermen) in het teken van conflicten en problemen tussen de verschillende besturen, de dage lijkse staf en de nieuw benoemde directeur. Misschien dat deze con flict-situatie ertoe heeft bijgedragen dat de Filmdagen zelf van een betere kwaliteit bleken te zijn dan men de afgelopen jaren gewend was. De vele aktiviteiten welke daar plaats vonden, maakten van Hotel Des Pays-Bas, een echt Festival-centrum. Zoals gebruikelijk presen teerde Holland Film Promotion zich weer in de Utrecht-zaal in Pays- Bas, alwaar een informatie-centrum voor de vele aanwezige buiten landse gasten was ingericht in samenhang met de door H.FP en de Filmdagen opgezette Holland Film Meeting. In het kader van de Holland Film Meeting waren op uitnodiging circa zestig buitenlanders naar de Domstad gekomen, waaronder festival programmeurs en -directies, filmjournalisten en andere betrokkene nen bij de Nederlandse film in het buitenland. Naast onderdelen van het hoofdprogramma kregen deze gasten een op hun wensen afge steld programma voorgeschoteld. Zeventig filmtitels werden via ver schillende video-units aan de buitenlanders getoond. Holland Film Promotion vervulde hierbij een coördinerende rol en verzorgde te vens in samenwerking metTitra Film Laboratorium en de Filmdagen een "Happy Lunch" in Pays-Bas. Een van de interessantste programmapunten voor de buitenlandse gasten was de première van NETHERLANDSCAPES, een compilatie van scènes uit een aantal Nederlandse films uit heden en verleden, dat als programma vanaf januari 1990 een tournee gaat maken langs een aantal grote Amerikaanse steden. Wendy Lydell van International Filmcircuit Inc. (te vergelijken met de Associatie van Nederlandse Filmtheaters) heeft dit programma in samenwerking met het Ministe rie van W.V.C, opgezet en draagt zorg voor de distributie in de USA. De opzet is via dit programma een zo breed mogelijk beeld te geven van de Nederlandse filmproduktie door de jaren heen. FILM komt in januari uitvoerig op Netherlandscapes terug. Een der belangrijkste aspekten van de Holland Film Meeting is het leggen van persoonlijk kontakten met mensen uit de internationale film- en festivalwereld, kontakten die op alle grote festivals verder worden ontwikkeld en die er toe moeten bijdragen dat het in de toe komst eenvoudiger wordt om Nederlandse films in het buitenland onder de aandacht te brengen. Inmiddels zijn verzoeken binnengekomen om films te leveren voor Festivals uit Zweden, Egypte en Italië en bestaat er belangstelling voor distributie-rechten uit verschillende landen. Het meest opvallende Nederlandse filmnieuws in Utrecht was onge twijfeld de première van LEEDVERMAAK, die eigenlijk zonder veel pretentie werd gepresenteerd maar die een kanjer van acteer-en re gieprestatie bleekte zijn. Een mening, die ook de jury deelde, getuige de drie door haar toegekende Gouden Kalveren, één voor de beste acteur en actrice, Pierre Bokma en Annet Nieuwenhuijzen en één voor regisseur Franz Weiss. Voor Holland Film Promotion is dit een ideale film om in het buiten land mee voor de dag te komen vooral omdat de verwachting is dat vele festivals interesse zullen tonen. Al met al verliepen de Filmdagen - en speciaal het Holland Film Mee ting programma daarin - goed en hopen wij dat de 10e editie volgend jaar minstens zo goed zal verlopen. Het 16e Filmgebeuren van Vlaanderen besteedde dit jaar extra aan dacht aan de Nederlandse film met een speciaal Focus op Holland programma, waarin een tiental Nederlandse speelfilms en korte films werden gepresenteerd. Holland Film Promotion werd uitgeno digd om de vertoningen van deze films publicitair te ondersteunen. Het Festival in Gent is een zuiver Presentatie-festival, d.w.z. dat men zich richt op de films en hun makers en op de pers; van een filmmarkt is geen sprake. Desondanks was het een uitmuntende gelegenheid de Nederlandse film weer onder de aandacht van de internationale media te brengen. Holland Film Promotion kreeg de gelegenheid om een deel van de stand op te zetten op een opvallende plaats bij de pers-balie, en voor zag de pers van informatie-materiaal bij iedere vertoning van een Ne derlandse film. Hollandse Dag "Gespreksronde Holland-België" In het kader van Focus op Holland was een discussie over de ver schillen in distributie tussen Nederland en België georganiseerd, met als deelnemers o.a. Matthijs van Heijningen, Herbert Curiël, George Sluizer voor Nederland en Jan Verheyen (distributeur/produ cent), Erwin Provoost (producent) en Jan Temmerman (journalist) voor België. Uit deze best bezochte discussie-sessie van het hele Filmgebeuren, bleek dat ondanks de grote taaiovereenkomst grote verschillen be staan in financiële mogelijkheden en in benadering van de distribu tie. Deze discussie was onderdeel van wat men de "Hollandse Dag" noemde. De dag kende verder de officiële Belgische premières van Leedvermaak en Rituelen in het bijzijn een groot aantal medewerkers w.o. de regisseurs en acteurs en bij uitzondering ook de beide produ centen. (Het Filmgebeuren nodigt normaal alleen filmmakers en ac teurs uit). De voorstellingen waren spijtig genoeg matig bezet. De Hollandse Dag werd besloten met een receptie aangeboden door het Filmgebeuren in samenwerking met het Ministerie van W.V.C, en het Nederlands Zuivelbureau in aanwezigheid van de Nederlandse Ambassadeur. De voorstellingen van de andere Nederlandse films tijdens het Festi val trokken redelijke belangstelling met als grote uitschieter de film Mijn Vader Woont In Rio, welke tot drie keer toe volle zalen trok en werd onderscheiden met de speciale B.R.T.-Prijs, wat inhoudt dat de B.R.T. deze film voor distributie in België aankoopt. Theo van Gogh was zelf aanwezig bij de vertoningen van zijn film Loos en werd door verschillende journalisten geïnterviewd. 37

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 37