WIJ WENSEN U EEN FANTASTISCH 1990 STUDIO AALSMEER JE ENTERTAIN MENT-Telefoon 02977-51711 Gys Versluys - Joyce van Rijn - Julika Hulsebos Vanaf 1 december 1989 kunt U ons bereiken via Het korrespondentie-adres van onze firma's RIVERSIDE HOLDING N.V. RIVERSIDE PICTURES INTERNATIONAL B.V TALENT FUND B.V. is vanaf 1/12/1989: p/a Studio Aalsmeer - Postbus 190 -1430 AD Aalsmeer VAN KOOLSPITSEN NAAR COBOL Een jaar geleden zag het er al naar uit dat Herman Dubach bij Gofilex Film/Filmcentrale klaar zou zijn met het automatiseren van de ver schillende interne projekten en richtte hij een eigen firma op DuWa- re, welke zijn diensten ook aan anderen aanbiedt, m.a.w. software voor de filmbranche ontwikkelt, adviezen geeft en de hardware kan leveren. Dubach zit al praktisch twintig jaar in het filmvak. Dubach: "In 1969 stond ik in een op de groei gekochte blazer en wat te uitbundig geknipt haar aan de deur van het Churchill Theater te Hil versum de kaartjes van m'n grinnikende vrienden te scheuren. Daar heb ik niet lang genoeg gewerkt om eelt op m'n vingers te krijgen van de koolspitsen. Na een jaar Cinecentrum werd ik operateur bij Byou (Hilversum) om vervolgens via Cinerama/Calypso te Amsterdam en Universal Film Agency en een kort intermezzo buiten het filmbedrijf bij Gofilex terecht te komen." Herman Dubach kan inderdaad bogen op een veelzijdige ervaring binnen de filmbranche, daarnaast kent levenspartner Marleen Pa- grach het verhuurbedrijf op haar duimpje. Dubach: "Ik wil graag bij het filmbedrijf betrokken blijven. In het film bedrijf, zowel aan de verhuurzijde als aan de exploitatiezijde, kan nog betrekkelijk veel worden geautomatiseerd. Zo werk ik nu voor een filmverhuurkantoor aan een geavanceerd bookingssysteem. ledere booking kent zeer veel routinematige en daardoor saaie hande lingen. Het maken van contracten en bevestigingen, het bijhouden van klantenkaarten en roulatie-overzichten, om te zien waar een film al dan niet vertoond is, het registreren van telkens veranderende sli- ding-scales, het inboeken van binnenkomende recettestaten, het maken van statistische overzichten, enz. Daarnaast ben ik bijna klaar met een Ticket Administratie Systeem, bijzonder handig voor de on afhankelijke exploitant. Weekend cijfers, afrekenstaten, statistische gegevens kunnen op eenvoudige wijze worden geproduceerd. Het is tijdsbesparend en geeft de exploitant snel een financieel inzicht in het reilen en zeilen van zijn exploitatie. Een systeem, dat - zoals ik langzamerhand heb gemerkt - in een behoefte voorziet." Herman Dubach omringt door lijvige handboeken en ingewikkelde modellen grinnikt als ik hem er op wijs dat automatisering altijd de indruk wekt dat het vreselijk ingewikkeld is. Voor elke oplossing van een probleem schijnt men een nieuw probleem te creëren. Dubach: "Ben je zelf niet het beste bewijs dat het wel meevalt? Vroe ger liep je drie straten om als je een terminal zag. Nu moet je je be heersen om er niet met je vingers aan te zitten. Maar het is waar, die indruk wordt vaak gewekt. Maar in de praktijk valt het best mee. In het begin zagen de medewerkers van de booking van de diverse kan toren op tegen het gebruik van de PC, nu werken ze er mee of ze er mee geboren zijn. Alles went, ook automatisering." WJAvR 66

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 65