WIJ WENSEN U EEN FANTASTISCH 1990
STUDIO AALSMEER
JE ENTERTAIN MENT-Telefoon 02977-51711
Gys Versluys - Joyce van Rijn - Julika Hulsebos
Vanaf 1 december 1989 kunt U ons bereiken via
Het korrespondentie-adres van onze firma's
RIVERSIDE HOLDING N.V.
RIVERSIDE PICTURES INTERNATIONAL B.V
TALENT FUND B.V.
is vanaf 1/12/1989:
p/a Studio Aalsmeer - Postbus 190 -1430 AD Aalsmeer
VAN KOOLSPITSEN NAAR COBOL
Een jaar geleden zag het er al naar uit dat Herman Dubach bij Gofilex
Film/Filmcentrale klaar zou zijn met het automatiseren van de ver
schillende interne projekten en richtte hij een eigen firma op DuWa-
re, welke zijn diensten ook aan anderen aanbiedt, m.a.w. software
voor de filmbranche ontwikkelt, adviezen geeft en de hardware kan
leveren. Dubach zit al praktisch twintig jaar in het filmvak.
Dubach: "In 1969 stond ik in een op de groei gekochte blazer en wat
te uitbundig geknipt haar aan de deur van het Churchill Theater te Hil
versum de kaartjes van m'n grinnikende vrienden te scheuren. Daar
heb ik niet lang genoeg gewerkt om eelt op m'n vingers te krijgen van
de koolspitsen. Na een jaar Cinecentrum werd ik operateur bij Byou
(Hilversum) om vervolgens via Cinerama/Calypso te Amsterdam en
Universal Film Agency en een kort intermezzo buiten het filmbedrijf
bij Gofilex terecht te komen."
Herman Dubach kan inderdaad bogen op een veelzijdige ervaring
binnen de filmbranche, daarnaast kent levenspartner Marleen Pa-
grach het verhuurbedrijf op haar duimpje.
Dubach: "Ik wil graag bij het filmbedrijf betrokken blijven. In het film
bedrijf, zowel aan de verhuurzijde als aan de exploitatiezijde, kan nog
betrekkelijk veel worden geautomatiseerd. Zo werk ik nu voor een
filmverhuurkantoor aan een geavanceerd bookingssysteem. ledere
booking kent zeer veel routinematige en daardoor saaie hande
lingen. Het maken van contracten en bevestigingen, het bijhouden
van klantenkaarten en roulatie-overzichten, om te zien waar een film
al dan niet vertoond is, het registreren van telkens veranderende sli-
ding-scales, het inboeken van binnenkomende recettestaten, het
maken van statistische overzichten, enz. Daarnaast ben ik bijna klaar
met een Ticket Administratie Systeem, bijzonder handig voor de on
afhankelijke exploitant. Weekend cijfers, afrekenstaten, statistische
gegevens kunnen op eenvoudige wijze worden geproduceerd. Het is
tijdsbesparend en geeft de exploitant snel een financieel inzicht in
het reilen en zeilen van zijn exploitatie. Een systeem, dat - zoals ik
langzamerhand heb gemerkt - in een behoefte voorziet."
Herman Dubach omringt door lijvige handboeken en ingewikkelde
modellen grinnikt als ik hem er op wijs dat automatisering altijd de
indruk wekt dat het vreselijk ingewikkeld is. Voor elke oplossing van
een probleem schijnt men een nieuw probleem te creëren.
Dubach: "Ben je zelf niet het beste bewijs dat het wel meevalt? Vroe
ger liep je drie straten om als je een terminal zag. Nu moet je je be
heersen om er niet met je vingers aan te zitten. Maar het is waar, die
indruk wordt vaak gewekt. Maar in de praktijk valt het best mee. In
het begin zagen de medewerkers van de booking van de diverse kan
toren op tegen het gebruik van de PC, nu werken ze er mee of ze er
mee geboren zijn. Alles went, ook automatisering."
WJAvR
66