MEEVALLER In 1960 werd in Duitsland een film gemaakt over het experiment met de kweek van 'raszuivere Germanen' in de speciale "Lebensborn"-instituten. Daar werden raszuivere Germaanse meisjes samengebracht met raszuivere Germaanse militairen, die zich aan het front hadden onderscheiden. Zij mochten als 'beloning' enige dagen met één van de meisjes verblijven. De bedoeling was dat de meisjes zwanger raakten. De kinderen vielen na de ge boorte aan de staat toe. In de film werden één van de in het tehuis gestationeerde meisjes en éen van de uitverkoren officieren verliefd op elkaar, wat tegen alle regels van de inste ling was. Hun liefde moest dus geheim blijven met alle problemen van dien. Op zich een origineel verhaal, dat een voor het grote publiek nog vrijwel on bekend facet van het nazi-regime belichtte. In dit verband is het wel aardig te vermelden, dat wij al eerder met het "Le- bensborn"-verhaal kennis hadden gemaakt, maar op een meer komische wijze. In 1949 was er in Italië een film gemaakt met de titel "Accidenti alla guerra". Door een bevriende relatie werden we op deze film opmerkzaam ge maakt. De film speelde zich af tijdens de bezetting van Italië en de hoofdrol werd vervuld door de toen zeer populaire Italiaanse komiekToto, die er zeer beslist niet als een Germaan uitzag. Hij speelt een Italiaanse verzetsman, die door de Gestapo wordt gezocht. Tijdens een vluchtpoging over de daken, stapt hij een openstaand raam binnen. In het huis blijkt een Duitse officier zich te vermaken met een dame van 'lichte zeden'. Zijn uniform hangt over een stoel. Dat brengt Toto op het idee om verkleed als Duits officier te ont snappen. Maar op het moment dat hij de deur uit wil stappen, stopt er een Duitse militaire auto; een onderofficier springt voor hem in de houding en nodigt hem uit in te stappen. Om niette worden ontmaskerd, blijft hem geen andere keus over dan aan de uitnodiging gevolg te geven. Vol gas rijdt de auto naar het dichtstbijzijnde vliegveld, waar hij met en aantal andere officie ren in een gereedstaand toestel moet stappen. Toto belandt uiteindelijk op een prachtig landgoed, waar oogverblindende Germaanse meisjes rondlo pen en blijkt één der uitverkorenen voor een weekje "Lebensbom", hoewel hij door zijn uiterlijk wel wat uit de toon valt. Hij probeert zich op alle moge lijke en onmogelijke manieren aan zijn 'verplichtingen' te onttrekken, maar dat blijkt niet zo eenvoudig. De hem toegewezen 'schone' ziet namelijk wel wat in hem, wat aanleiding geeft tot talrijke komische scènes. In die tijd was het niet ongebruikelijk een zichtkopie naar Nederland te laten komen. Als reden werd meestal aangevoerd, dat de kopie voor de keuring nodig was. In de licentiekontrakten werd daartoe een keuringsclausule op genomen. Deze voorkwam dat er bepaalde licentie- of garantiebedragen bij een eventuele afkeuring moesten worden betaald door de producenten. In onze ogen was "Accidenti alla guerra" een kraker! En we stuurden de zicht kopie dan ook meteen naar hetTuschinski-concern, waar de helaas veel te vroeg overleden heer Strengholt destijds de scepter zwaaide. Nog klinken de woorden van deze vakman me in de oren toen ik hem opbelde om de beslis sing te horen: "Wat zouden jullie een geld met die film verdienen, als hij door de keuring zou komen! Ik geef jullie zes weken in alle plaatsen, maar maak je geen illusie, die film komt er nooit door!" Bij een al- of niet-toelating door de keuring hadden we geen moment stilge staan, verblind als we waren door de commerciële mogelijkheden van de film. Maar hij had het bij het rechte eind: de film werd puur op het onderwerp afgekeurd. De commissie vond het niet gepast om zo kort na de oorlog al een komische film te laten rouleren over zo'n omstreden onderwerp. Ook bij de herkeuring hadden we geen succes. De zichtkopie werd teruggestuurd en de film werd vergeten. Toen de film "Lebensbom" zich aandiende, maakten we onwillekeurig een vergelijking met hetgeen voorgevallen was met "Accidente alla guerra". Om dat er intussen veel over het project bekend was geworden, hielden we de beslissing tot aankoop van de film aan. We werden benaderd door een uitge ver die de rechten van het boek had en samenwerking met ons op prijs stelde o.a. een gezamenlijke start van boek en film. In België oogstten zowel het boek als de film al veel succes. De daar gebruikte Nederlandse titel was "Liefde op staatsbevel". Dit keer kwam de film zonder problemen door de keuring. De uitgever wilde het boek echter in juni uitbrengen in verband met de daarop volgende vakan tieperiode. Voor een vrij ernstige speelfilm nu niet direct de meest gunstige tijd! Maar het lot bleek ons gunstig gezind: het Scala Theater in Nijmegen had nog een film nodig voor de week van de Vierdaagse. We hadden geen komische film beschikbaar en aangezien men het toch als een verloren week beschouwde, werd akkoord gegaan met "Liefde op staatsbevel". Het gedrag van het publiek bleek, zoals wel vaker, onvoorspelbaar. Vanaf de eerste dag liep de film als een trein! En dat negen weken lang! Door dit suc ces werd de vraag naar de film - die nog niet verhuurd was - steeds groter. Hij werd uiteindelijk in bijna elke plaats vertoond met na een week of zes vijf kopieën in roulatie. Normaal gesproken zou de film waarschijnlijk moeilijkte verhuren zijn geweest. Een onverwachte meevaller dus! MISSER Typisch Amerikaans Tegenwoordig is windsurfen één van de favoriete watersporten in Nederland. Terwijl zo'n 25 jaar geleden deze sport hier nog onbekend was, was het in de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland al één der populairsten. Met name door het veel betere weer was het strandleven daar ook veel intensie ver dan bijons. American International Pictures introduceerde in 1963 in de VS. een nieuw genre films. De eerste uit de reeks werd een grandioos succes en stond we kenlang bovenaan de top-50 van Variety. De titel was "Beach Party", de eer- 69 M M

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 68