TOP 20 (t/m speelweek 27-10-1989) NAAR BEZOEKERS komsten verloopt sneller en is dus slagvaardiger. Daarnaast verliest een overeenkomst zijn geldigheid na een bepaalde datum; een regle ment indien het reglement wordt opgeheven. Bijv. Exploitanten en filmverhuurders kunnen een overeenkomst af sluiten met betrekking tot de maximale hoogte van de filmhuur voor één jaar. Daarna zullen partijen weer om de tafel moeten gaan zitten al was het maar om de overeenkomst ongewijzigd te verlengen. Zou men deze overeenkomst willen reglementeren dan zou de Bonds raad zich er over moeten uitspreken. Deze komt echter niet vaak bij een, hetgeen betekent dat het reglement pas (veel) later van kracht kan worden. De Afdelingen treden semi-autonoom (als verenigingen) op en be palen onderling de commerciële spelregels, terwijl de behartiging van de gezamelijke belangen wordt opgedragen aan een federatie van de aldus in het leven te roepen verenigingen. De verantwoordelijkheden van de Afdelingen (Verenigingen) in de nieuwe structuur betreffen: - regelingen m.b.t. de relaties tussen ondernemingen (leden) die tot de desbetreffende geleding behoren (horizontale regelingen); - het sluiten van overeenkomsten betreffende aspekten van het handelsverkeer tussen de eigen geleding en één of meer andere geledingen van de bedrijfskolom (verticale regelingen); - de vertegenwoordiging in Europese belangenorganisaties van uitsluitend de betreffende geleding; - voorlichting e.d. aan de leden van de eigen geleding; - (voorzover in aanmerking komend) het sluiten van kollektieve ar beidsovereenkomsten; - bewaking van het eigen financieel budget. Het laatste punt lijkt vanzelfsprekend maar verdient toch meer aan dacht. Het is voor de hand liggend, dat de federatie namens alle geledingen de kontributie int. Het bijhouden van drie separate boekhoudingen is vooralsnog weinig zinvol, ledere geleding zal een deel van de kosten voor het functioneren van het buro, dat zich bezig houdt met de alge mene taken, moeten financieren, daarnaast kent elke geleding spe cifieke kosten, zoals van het eigen secretariaat en aktiviteiten. Dit heeft het psychologische voordeel dat er een duidelijk verband bestaat tussen de in totaal door de leden van een geleding op de brengen bijdragen én de daarvoor verrichte diensten. Samenvatting Het rapport Herziening van de Statuten en Reglementen verdient het om in brede kring gelezen te worden. In detail wordt ingegaan op de konsekwenties voor struktuur en werkwijze van de nieuwe organisa tie-opzet, zodat eenieder op basis van deze blauwdruk voor een N.B.B.-nieuwe-stijl zich een duidelijk beeld kan vormen van rechten en verplichtingen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de Federatie en de aangesloten verenigingen, van de individuele leden, de besturen en overige organen. Desondanks volgt hieronder een korte samenvatting. De doelstellingen van het aanpassen van de organisatiestructuur: - het accentueren van de zelfwerkzaamheid en eigen verantwoor delijkheid van de huidige drie Afdelingen, vooral waar het gaat om de regeling van het onderlinge handelsverkeer; - het duidelijk profileren van de externe behartiging van de gezame lijke belangen van de drie Afdelingen; - het waar mogelijk verbeteren van de vanuit het Bondsburo te ver richten uitvoerende en ondersteunende taken. Redenen voor deze ingrijpende herziening zijn de gewijzigde markt verhoudingen, sterkere concentratie in de bedrijfstak en de moge lijkheid dat nationale en Europese regelgeving, als gevolg van de Eu ropese eenwording, tot wijziging van aard en werkwijze van de hui dige Bondsorganisatie noodzaken. Het rapport geeft een nadere analyse van de huidige aktiviteiten van de N.B.B., waaruit de volgende aanbevelingen voortvloeien: 1De huidige Bondsstruktuur dient te worden aangepast. De hui dige drie Afdelingen moeten worden verzelfstandigd tot semi- autonome verenigingen. De behartiging van gezamelijke belan gen wordt opgedragen aan een federatie van de aldus in het le ven geroepen verenigingen. 2. Bondsreglementering dient te worden vervangen door overeen komsten tussen bij de federatie aangesloten verenigingen, ter regeling van het onderlinge handelsverkeer. 3. Voor zover de inhoud van bestaande Bondsreglementen in de toekomst in bilaterale overeenkomsten zal worden opgenomen, betekent dit een navenante beperking van de toezichthoudende rol van het federatiebestuur. Hierdoor verminderd het belang van de huidige disciplinaire rechtspraak en neemt het belang van arbitrage, ter oplossing van geschillen tussen verenigingsleden en tussen verenigingen, toe. 4. Afhankelijk van nadere externe advisering over de mogelijkhe den om binnen de federatieve structuur concurrentievervalsing in enge zin (marktverstoring door subsidiëring) en in ruime zin (marktverstoring door onoirbare handelspraktijken) tegen te gaan, zal moeten worden besloten exclusief-verkeers-regeling en vestigingsreglementen te handhaven, aan te passen of af te schaffen. Zowel de Bedrijfsafdeling Filmverhuurders als de die van de Exploitanten hebben zich, tijdens hun vergaderingen van 16 c.q. 17 november, positief uitgelaten over bovenstaand Reorganisa tieplan en hun goedkeuring verleend aan een verdere uitwerking en uitvoering daarvan door het Bondsbestuur. 1. LICENCE TO KILL (U.A./U.I.R) 1.334.939 2. RAINMAN (U.A./U.I.R) 1.126.552 3. A FISH CALLED WANDA (M.G.M./U.I.R) 788.663 4. TWINS (Univ./U.I.R) 706.098 5. COCKTAIL (Warner Bros.) 686.174 6. INDIANA JONES AND THE LAST CRUSADE (PAR/U.I.R) 684.188 7. ROADHOUSE (U.A./U.I.R) 542.672 8. THE NAKED GUN (PAR/U.I.R) 485.996 9. LETHAL WEAPON II (Warner Bros.) 331.913 10. WHO FRAMED ROGER RABBIT? (Warner Bros.) 307.304 11. BATMAN (Warner Bros.) 293.260 12. DE BEER (Concorde Film) 286.599 13. MY STEPMOTHER IS AN ALIEN (Columbia/Tri-Star) 275.907 14. SEE NO EVIL HEAR NO EVIL (Columbia/Tri-Star) 191.464 15. WILLOW (M.G.M./U.I.R) 188.903 16. THE ACCUSED (PAR/U.I.R) 175.440 17. DANGEROUS LIAISONS (Warner Bros.) 165.304 18. BIG (Cannon) 154.063 19. GORILLAS IN DE MIST (Warner Bros.) 123.304 20. MISSISSIPPI BURNING (Cannon) 155.393 6

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 6