TOP 20 (t/m speelweek 27-10-1989)
NAAR BEZOEKERS
komsten verloopt sneller en is dus slagvaardiger. Daarnaast verliest
een overeenkomst zijn geldigheid na een bepaalde datum; een regle
ment indien het reglement wordt opgeheven.
Bijv. Exploitanten en filmverhuurders kunnen een overeenkomst af
sluiten met betrekking tot de maximale hoogte van de filmhuur voor
één jaar. Daarna zullen partijen weer om de tafel moeten gaan zitten
al was het maar om de overeenkomst ongewijzigd te verlengen. Zou
men deze overeenkomst willen reglementeren dan zou de Bonds
raad zich er over moeten uitspreken. Deze komt echter niet vaak bij
een, hetgeen betekent dat het reglement pas (veel) later van kracht
kan worden.
De Afdelingen treden semi-autonoom (als verenigingen) op en be
palen onderling de commerciële spelregels, terwijl de behartiging
van de gezamelijke belangen wordt opgedragen aan een federatie
van de aldus in het leven te roepen verenigingen.
De verantwoordelijkheden van de Afdelingen (Verenigingen) in de
nieuwe structuur betreffen:
- regelingen m.b.t. de relaties tussen ondernemingen (leden) die
tot de desbetreffende geleding behoren (horizontale regelingen);
- het sluiten van overeenkomsten betreffende aspekten van het
handelsverkeer tussen de eigen geleding en één of meer andere
geledingen van de bedrijfskolom (verticale regelingen);
- de vertegenwoordiging in Europese belangenorganisaties van
uitsluitend de betreffende geleding;
- voorlichting e.d. aan de leden van de eigen geleding;
- (voorzover in aanmerking komend) het sluiten van kollektieve ar
beidsovereenkomsten;
- bewaking van het eigen financieel budget.
Het laatste punt lijkt vanzelfsprekend maar verdient toch meer aan
dacht.
Het is voor de hand liggend, dat de federatie namens alle geledingen
de kontributie int. Het bijhouden van drie separate boekhoudingen is
vooralsnog weinig zinvol, ledere geleding zal een deel van de kosten
voor het functioneren van het buro, dat zich bezig houdt met de alge
mene taken, moeten financieren, daarnaast kent elke geleding spe
cifieke kosten, zoals van het eigen secretariaat en aktiviteiten.
Dit heeft het psychologische voordeel dat er een duidelijk verband
bestaat tussen de in totaal door de leden van een geleding op de
brengen bijdragen én de daarvoor verrichte diensten.
Samenvatting
Het rapport Herziening van de Statuten en Reglementen verdient het
om in brede kring gelezen te worden. In detail wordt ingegaan op de
konsekwenties voor struktuur en werkwijze van de nieuwe organisa
tie-opzet, zodat eenieder op basis van deze blauwdruk voor een
N.B.B.-nieuwe-stijl zich een duidelijk beeld kan vormen van rechten
en verplichtingen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de
Federatie en de aangesloten verenigingen, van de individuele leden,
de besturen en overige organen.
Desondanks volgt hieronder een korte samenvatting.
De doelstellingen van het aanpassen van de organisatiestructuur:
- het accentueren van de zelfwerkzaamheid en eigen verantwoor
delijkheid van de huidige drie Afdelingen, vooral waar het gaat om
de regeling van het onderlinge handelsverkeer;
- het duidelijk profileren van de externe behartiging van de gezame
lijke belangen van de drie Afdelingen;
- het waar mogelijk verbeteren van de vanuit het Bondsburo te ver
richten uitvoerende en ondersteunende taken.
Redenen voor deze ingrijpende herziening zijn de gewijzigde markt
verhoudingen, sterkere concentratie in de bedrijfstak en de moge
lijkheid dat nationale en Europese regelgeving, als gevolg van de Eu
ropese eenwording, tot wijziging van aard en werkwijze van de hui
dige Bondsorganisatie noodzaken.
Het rapport geeft een nadere analyse van de huidige aktiviteiten van
de N.B.B., waaruit de volgende aanbevelingen voortvloeien:
1De huidige Bondsstruktuur dient te worden aangepast. De hui
dige drie Afdelingen moeten worden verzelfstandigd tot semi-
autonome verenigingen. De behartiging van gezamelijke belan
gen wordt opgedragen aan een federatie van de aldus in het le
ven geroepen verenigingen.
2. Bondsreglementering dient te worden vervangen door overeen
komsten tussen bij de federatie aangesloten verenigingen, ter
regeling van het onderlinge handelsverkeer.
3. Voor zover de inhoud van bestaande Bondsreglementen in de
toekomst in bilaterale overeenkomsten zal worden opgenomen,
betekent dit een navenante beperking van de toezichthoudende
rol van het federatiebestuur. Hierdoor verminderd het belang
van de huidige disciplinaire rechtspraak en neemt het belang van
arbitrage, ter oplossing van geschillen tussen verenigingsleden
en tussen verenigingen, toe.
4. Afhankelijk van nadere externe advisering over de mogelijkhe
den om binnen de federatieve structuur concurrentievervalsing
in enge zin (marktverstoring door subsidiëring) en in ruime zin
(marktverstoring door onoirbare handelspraktijken) tegen te
gaan, zal moeten worden besloten exclusief-verkeers-regeling
en vestigingsreglementen te handhaven, aan te passen of af te
schaffen.
Zowel de Bedrijfsafdeling Filmverhuurders als de die van de
Exploitanten hebben zich, tijdens hun vergaderingen van 16 c.q.
17 november, positief uitgelaten over bovenstaand Reorganisa
tieplan en hun goedkeuring verleend aan een verdere uitwerking
en uitvoering daarvan door het Bondsbestuur.
1. LICENCE TO KILL (U.A./U.I.R) 1.334.939
2. RAINMAN (U.A./U.I.R) 1.126.552
3. A FISH CALLED WANDA (M.G.M./U.I.R) 788.663
4. TWINS (Univ./U.I.R) 706.098
5. COCKTAIL (Warner Bros.) 686.174
6. INDIANA JONES AND THE LAST CRUSADE
(PAR/U.I.R) 684.188
7. ROADHOUSE (U.A./U.I.R) 542.672
8. THE NAKED GUN (PAR/U.I.R) 485.996
9. LETHAL WEAPON II (Warner Bros.) 331.913
10. WHO FRAMED ROGER RABBIT? (Warner Bros.) 307.304
11. BATMAN (Warner Bros.) 293.260
12. DE BEER (Concorde Film) 286.599
13. MY STEPMOTHER IS AN ALIEN (Columbia/Tri-Star) 275.907
14. SEE NO EVIL HEAR NO EVIL (Columbia/Tri-Star) 191.464
15. WILLOW (M.G.M./U.I.R) 188.903
16. THE ACCUSED (PAR/U.I.R) 175.440
17. DANGEROUS LIAISONS (Warner Bros.) 165.304
18. BIG (Cannon) 154.063
19. GORILLAS IN DE MIST (Warner Bros.) 123.304
20. MISSISSIPPI BURNING (Cannon) 155.393
6