BIOSCOOPBEZOEK IN EUROPA FRAMEWORK PUBLICITY BV h 14.4 9.8 5.1 56.8 55.9 9.9 3.7 57.4 10.3 39.2 61 4.9 4.2 7.5 8.4 6.5 8.9 10.0 23.5 16.8 37.6 19.8 280.0 15.5 /ffi 1988 438 467 379 1.312 4.554 700 140 1.287 290 1.746 3.250 14.563 344 430 340 1.112 410 558 3.278 1.254 821 1.986 630 4.8001 2.875 3920.0 73.8' 9.0 5.6 3.0 4.1 2.5 n FILM september werd een overzicht gegeven van het aantal bioscopen en het bioscoopbezoek ineen iroot aantal West-Europese landen. Bijgaand gecomprimeerd overzicht geeft nu ook de belangrijkste eaevens van het bioscoopbezoek in Oost Europa. Daar ligt de bezoekfrequentie aanzienlijk hoger dan n West Europa, enerzijds verklaarbaar door de aanzienlijk lagere prijs van het bioscoopkaartje (gemid- leld f 1 25) anderzijds ligt het aantal door deze landen geproduceerde speelfilms relatief beduidend 10ger. Tevens zijn de alternatieve vermaaksmogelijkheden minder en staat zowel het video- als televisie- aanbod op een laag nivo. NEDERLAND BELGIË DENEMARKEN ENGELAND FRANKRIJK GRIEKENLAND IERLAND ITALIË PORTUGAL SPANJE W.DUITSLAND inwoners 31.12.88 inmilj. TOTAAL E.E.G, 323.5 FINLAND NOORWEGEN OOSTENRIJK ZWEDEN ZWITSERLAND OOST-EUROPA BULGARIJE HONGARIJE JOEGOSLAVIË OOST-DUITSLAND POLEN ROEMENIË RUSLAND TSJECHOSLOWAKIJE 1987 plus 15.000 reisbioscopen aantal bioscopen aantal bioscoop- gemiddelde bezoek- bezoekers inmilj. frekwentie Discotheekaffichering. De uitgelezen manier om jongeren te bereiken. Framework heeft verlichte affiche vitrines in 80 toonaangevende discotheken, verspreid over heel Nederland.Een 'Rondje Disco's' duurt een of twee weken en u bereikt er resp. 350.000 en 650.000 jongeren tussen de 16 en 29 jaar. Bel voor meer informatie: 02154-15108. 1988 14.8 16.0 11.4 83.5 120.0 15.5 7.5 100.0 13.0 77.3 114.0 1988 1.0 1.6 1.9 1.4 2.1 1.7 2.1 1.7 1.3 1.9 1.8 573.0 1.6 6.8 11.5 11.5 17.8 15.0 8.1 55.8* 70.8 69.3 95.3' 1.3 2.7 1.5 2.1 2.3 14.0 4.8' ADVIESCOMMISSIE MARKETING COMMUNICATIE In het julinummer van FILM in formeerden wij u over de plan nen van de Adviescommissie een filmweek te organiseren rond Sinterklaasavond. On danks de door de commissie ge nomen initiatieven dit van de grond te krijgen, is het niet ge lukt tijdig met de organisatie van deze filmweek aan te vangen. Hoewel het altijd mogelijk is op heel korte termijn een aktie uit de grond te stampen, vond men een gedegen benadering van doelstelling, doelgroepen etc. te belangrijk om even snel een col lectieve campagne op touw te zetten, los van een breder mar ketingbeleid. Dit alles betekent echter geenszins dat de plannen voor een nationale bioscoop- week definitief terzijde zijn ge legd. Begin volgend jaar zal de commissie het initiatief nemen om in samenspraak met de be trokken afdelingen alsnog een blauwdruk voor deze manifesta tie te ontwikkelen Als dit plan in grote lijnen vastligt, zal het Bondsbestuur worden verzocht goedkeuring aan een en ander te verlenen. Overigens is de com missie van mening dat indivi duele aktiviteiten van bioscoop exploitanten op bijzondere da gen als 5 december en Oudjaar, op plaatselijk niveau, een waar devol publiciteitsinstrument kunnen vormen. Hierbij valt met name te denken aan het verlenen van kortingen op het entreebe wijs. Ervaringen opgedaan in 1988 met soortgelijke akties hebben aangetoond dat zo aan het magere bioscoopbezoek op deze dagen een krachtige impuls kan worden gegeven. Vanzelf sprekend dienen de filmverhuur ders bij eventuele plannen te worden betrokken. Frank van der Putte Stationsplein 62, 3743 KM BAARN, Telefoon 02154-15108 Wij weten recies waar ze uithangen...

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1989 | | pagina 70