- enz. - soort produkt -gewenst image -tijdstip première -doelstellingen sponsor - kosten - mogelijkheid meerdere films van een of meerdere producenten te sponsoren 3e organisatie gaat de mogelijkheden van de communicatiedrager ïlm met betrekking tot de 4 communicatie-instrumenten onderzoe- <en. Zoals het communicatiemodel aangeeft moet eerst de boodschap yan de sponsor vastgesteld worden. Afhankelijk van de positie van de doelgroep in het AIDA-model wordt hier invulling aan gegeven. De boodschap van de sponsor zal moeten passen binnen die van de filmmakers. De invulling van de 4 communicatie-instrumenten kan als volgt ge schieden! - Advertising: de organisatie en/of een of meerdere produkten kun nen vertoond worden in de film. De wijze waarop, hoevaak en hoe lang zal in overleg bepaald moeten worden. Een BMW-motor met een acteur erop met een sportief image in een spectaculaire ach tervolging zal het image van de BMW-motor beïnvloeden. In kranten, weekbladen, affiches enz kan reclame gemaakt wor den om verband te leggen tussen film en organisatie en /of pro- dukt(en). Dit kan ook gebeuren in samenwerking met de filmma- kers Waar de Voorschriften voor de Nederlandse etherreclame stellen, dat geen reclame is toegestaan voor tabaksprodukten en bood schappen van levensbeschouwelijke en politieke aard of herkomst en bovendien speciale voorschriften voor geneesmiddelen, alco hol en suikerhoudend snoepgoed gelden, kunnen deze wel in films vertoond worden. En via de bioscopen op het televisie scherm verschijnen. - Sales promotion: de sponsor kan de marketingmix van een of meer produkten tijdelijk veranderen en in relatie brengen met de film. Zo kan gebruik worden gemaakt van de distributiemogelijk- heden van de film om de produkten van de sponsor aan te bieden. Zo kan bijvoorbeeld een sigarettenmerk sigaretten uitdelen in een bioscoop, na de première. Of er wordt een prijsvraag gemaakt met als prijzen bijvoorbeeld een bezoek aan de première, enz. - Personel selling: de sponsor kan bijvoorbeeld een speciale film vertoning voor zijn relaties, personeel en andere belangengroe pen verzorgen of hen tijdens de opnamen op de set laten kijken. - Publicity: de media besteden aandacht aan de nieuwe Neder landse speelfilms. Om voldoende aandacht te krijgen voor de sponsor zal ofwel de sponsorinbreng zodanig moeten zijn dat deze zonder kosten in de publiciteit verschijnt of er zullen andere methoden moeten worden toegepast om hierin te komen. TEGENPRESTATIE VAN DE SPONSOR Als tegenprestatie kan de filmsponsor vele op geld waardeerbare prestaties leveren: - verstrekking van goederen - verzorgen van publiciteit - inbreng marketing know how - financiering - aanbieden van een part-time dienstverband aan acteurs - betalen van bijvoorbeeld reclame RISICO'S VAN DE PRODUCENT MET DE SPONSORS In artikel 1 zijn een aantal risico's van de sponsor genoemd. Hier wor den enkele risicofactoren van de producent ten aanzien van de spon sor opgesomd. - Aantasting onafhankelijke positie. De producenten is als de dood voor inmenging van buitenaf in de film. De onafhankelijke positie van de kunstenaar staat voorop. Dit standpunt is duidelijk af te lezen uit de hoeveelheid sponsoring dat gemiddeld wordt aangetrok ken. Sponsoring is tot op heden een sluitpost in de financiering. Deze mening is echter niet geheel terecht. Het bedrijfsleven is al lang de mening toegedaan dat de kunstuiting voorop staat. Ook zij zijn het erover eens dat een veredelde reclamefilm averechts zal werken. - Te ontvangen prestaties. Bij het niet nakomen van de afspraken kan de producent in problemen komen. CONCLUSIE: De conclusie wordt gegeven in voor- en nadelen voor de producent en de sponsor. PRODUCENT Voordelen voor de producent: - verkrijgen van op geld waardeerbare prestaties - minder afhankelijk overheid - duurdere produkties mogelijk - hoger rendement geinvesteerd vermogen Nadelen: - afspraken met sponsors moeten nagekomen worden - werven van sponsors kost tijd en geld - instrument nog niet structureel ontwikkeld SPONSOR Voordelen voor de sponsor: - verkrijgen van een communicatiemiddel dat is: 1. origineel 2. niet duur 3. inpasbaar in communicatiebeleid - mogelijkheid met groot en divers publiek in contact te komen - associatie met film Nadelen: - filmsponsoring nog niet structureel ontwikkeld - zolang de bedragen klein zijn is het voor de producent teeenvou- dig onder contract uit te komen. - risicovol - niet alle produkten zijn geschikt. - weinig filmprodukties per jaar AANBEVELINGEN De verwachting is dat de overheid zich niet zo snel zal terugtrekken uit de filmfinanciering. Aan filmomzetbelasting komt jaarlijks een groot bedrag binnen dat via allerlei fondsen wordt teruggesluisd naar de filmindustrie. Echter de kosten om een film van goede kwali teit te maken zijn door de professionalisering gestegen. De toene mende vraag naar film- en tv-produkties zullen de kosten nog verder doen toenemen. Het filmbudget van de overheid is niet in dezelfde mate gegroeid. De filmsponsoring is gezien de positie van sluitpost in de financie ring nog niet noodzakelijk. Hier ligt een grote mogelijkheid. Immers door deze onafhankelijk kan ervaring en kennis met filmsponsoring worden opgedaan. Wanneer een producent daadwerkelijk middelen nodig heeft kan zijn ervaring met sponsoring de oplossing voor zijn financieringsproble men zijn. Heeft hij weinig ervaring dan zal zijn positie aanzienlijk zwakker zijn, bij het werven van middelen. Voor het bedrijfsleven is de communicatiedrager film een interessant instrument. Echter voor zowel producent als sponsor zijn er een aantal risico's verbonden aan een overeenkomst. Het wegnemen van een gedeelte van de risico's en het kweken van vertrouwen brengt beide partijen nader tot elkaar en vergroot de mo gelijkheden van filmsponsoring. Duidelijke informatie over de posi tie van elk der partijen draagt hier toe bij. Hopelijk hebben beide artikelen het inzicht in en de mogelijkheden van filmsponsoring vergroot. Voor nadere informatie kunt U zich al tijd tot mij wenden via de redactie. DrsJ.R. Hoevers 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 9