- enz.
- soort produkt
-gewenst image
-tijdstip première
-doelstellingen sponsor
- kosten
- mogelijkheid meerdere films van een of meerdere producenten te
sponsoren
3e organisatie gaat de mogelijkheden van de communicatiedrager
ïlm met betrekking tot de 4 communicatie-instrumenten onderzoe-
<en.
Zoals het communicatiemodel aangeeft moet eerst de boodschap
yan de sponsor vastgesteld worden. Afhankelijk van de positie van
de doelgroep in het AIDA-model wordt hier invulling aan gegeven. De
boodschap van de sponsor zal moeten passen binnen die van de
filmmakers.
De invulling van de 4 communicatie-instrumenten kan als volgt ge
schieden!
- Advertising: de organisatie en/of een of meerdere produkten kun
nen vertoond worden in de film. De wijze waarop, hoevaak en hoe
lang zal in overleg bepaald moeten worden. Een BMW-motor met
een acteur erop met een sportief image in een spectaculaire ach
tervolging zal het image van de BMW-motor beïnvloeden.
In kranten, weekbladen, affiches enz kan reclame gemaakt wor
den om verband te leggen tussen film en organisatie en /of pro-
dukt(en). Dit kan ook gebeuren in samenwerking met de filmma-
kers
Waar de Voorschriften voor de Nederlandse etherreclame stellen,
dat geen reclame is toegestaan voor tabaksprodukten en bood
schappen van levensbeschouwelijke en politieke aard of herkomst
en bovendien speciale voorschriften voor geneesmiddelen, alco
hol en suikerhoudend snoepgoed gelden, kunnen deze wel in
films vertoond worden. En via de bioscopen op het televisie
scherm verschijnen.
- Sales promotion: de sponsor kan de marketingmix van een of
meer produkten tijdelijk veranderen en in relatie brengen met de
film. Zo kan gebruik worden gemaakt van de distributiemogelijk-
heden van de film om de produkten van de sponsor aan te bieden.
Zo kan bijvoorbeeld een sigarettenmerk sigaretten uitdelen in een
bioscoop, na de première. Of er wordt een prijsvraag gemaakt met
als prijzen bijvoorbeeld een bezoek aan de première, enz.
- Personel selling: de sponsor kan bijvoorbeeld een speciale film
vertoning voor zijn relaties, personeel en andere belangengroe
pen verzorgen of hen tijdens de opnamen op de set laten kijken.
- Publicity: de media besteden aandacht aan de nieuwe Neder
landse speelfilms. Om voldoende aandacht te krijgen voor de
sponsor zal ofwel de sponsorinbreng zodanig moeten zijn dat
deze zonder kosten in de publiciteit verschijnt of er zullen andere
methoden moeten worden toegepast om hierin te komen.
TEGENPRESTATIE VAN DE SPONSOR
Als tegenprestatie kan de filmsponsor vele op geld waardeerbare
prestaties leveren:
- verstrekking van goederen
- verzorgen van publiciteit
- inbreng marketing know how
- financiering
- aanbieden van een part-time dienstverband aan acteurs
- betalen van bijvoorbeeld reclame
RISICO'S VAN DE PRODUCENT MET DE SPONSORS
In artikel 1 zijn een aantal risico's van de sponsor genoemd. Hier wor
den enkele risicofactoren van de producent ten aanzien van de spon
sor opgesomd.
- Aantasting onafhankelijke positie. De producenten is als de dood
voor inmenging van buitenaf in de film. De onafhankelijke positie
van de kunstenaar staat voorop. Dit standpunt is duidelijk af te
lezen uit de hoeveelheid sponsoring dat gemiddeld wordt aangetrok
ken. Sponsoring is tot op heden een sluitpost in de financiering.
Deze mening is echter niet geheel terecht. Het bedrijfsleven is al lang
de mening toegedaan dat de kunstuiting voorop staat. Ook zij zijn het
erover eens dat een veredelde reclamefilm averechts zal werken.
- Te ontvangen prestaties. Bij het niet nakomen van de afspraken
kan de producent in problemen komen.
CONCLUSIE:
De conclusie wordt gegeven in voor- en nadelen voor de producent
en de sponsor.
PRODUCENT
Voordelen voor de producent:
- verkrijgen van op geld waardeerbare prestaties
- minder afhankelijk overheid
- duurdere produkties mogelijk
- hoger rendement geinvesteerd vermogen
Nadelen:
- afspraken met sponsors moeten nagekomen worden
- werven van sponsors kost tijd en geld
- instrument nog niet structureel ontwikkeld
SPONSOR
Voordelen voor de sponsor:
- verkrijgen van een communicatiemiddel dat is:
1. origineel
2. niet duur
3. inpasbaar in communicatiebeleid
- mogelijkheid met groot en divers publiek in contact te komen
- associatie met film
Nadelen:
- filmsponsoring nog niet structureel ontwikkeld
- zolang de bedragen klein zijn is het voor de producent teeenvou-
dig onder contract uit te komen.
- risicovol
- niet alle produkten zijn geschikt.
- weinig filmprodukties per jaar
AANBEVELINGEN
De verwachting is dat de overheid zich niet zo snel zal terugtrekken
uit de filmfinanciering. Aan filmomzetbelasting komt jaarlijks een
groot bedrag binnen dat via allerlei fondsen wordt teruggesluisd
naar de filmindustrie. Echter de kosten om een film van goede kwali
teit te maken zijn door de professionalisering gestegen. De toene
mende vraag naar film- en tv-produkties zullen de kosten nog verder
doen toenemen. Het filmbudget van de overheid is niet in dezelfde
mate gegroeid.
De filmsponsoring is gezien de positie van sluitpost in de financie
ring nog niet noodzakelijk. Hier ligt een grote mogelijkheid. Immers
door deze onafhankelijk kan ervaring en kennis met filmsponsoring
worden opgedaan.
Wanneer een producent daadwerkelijk middelen nodig heeft kan zijn
ervaring met sponsoring de oplossing voor zijn financieringsproble
men zijn. Heeft hij weinig ervaring dan zal zijn positie aanzienlijk
zwakker zijn, bij het werven van middelen. Voor het bedrijfsleven is
de communicatiedrager film een interessant instrument.
Echter voor zowel producent als sponsor zijn er een aantal risico's
verbonden aan een overeenkomst.
Het wegnemen van een gedeelte van de risico's en het kweken van
vertrouwen brengt beide partijen nader tot elkaar en vergroot de mo
gelijkheden van filmsponsoring. Duidelijke informatie over de posi
tie van elk der partijen draagt hier toe bij.
Hopelijk hebben beide artikelen het inzicht in en de mogelijkheden
van filmsponsoring vergroot. Voor nadere informatie kunt U zich al
tijd tot mij wenden via de redactie.
DrsJ.R. Hoevers
9