augustus
fjp november
In te dienen gegevens voorde
eisen, die in 1990 aan de film
verhuur worden gesteld:
is eerst warmgedraaid door in de Raad daarover een Conventie te
sluiten, die de EG in de richtlijn kopieerde. We zijn zo gezamelijk be
zig aan het ontwikkelen van een stuk Europese wetgeving. De pu
blieke opinie schuift dan op naar een bepaald eindpunt. Dat is heel
interessant."
Zijn al die regelingen wel nodig? Kan Nederland zich niet van stem
ming onthouden?
"Onthouding helpt niet, bij de EG geldt dat als tegen stemmen. Het is
vaak beter een regeling op Europees niveau te hebben dan helemaal
niks."
Hoe gaat het nu met het Audiovisueel Eureka?
"Dat Eureka is nu in de institutionele fase, waar de opzet van de orga
nisatie in elkaar getimmerd wordt. Onze Nederlandse opstelling is:
laten wij in die fase de coördinatie door Buitenlandse Zaken doen en
als het een keer van de grond is zien we wel wie de fakkel overneemt.
De vraag is of het lukt. Kan de audiovisuele sector wel genoeg sa
menhang opbrengen om zo betere producten te maken? Het is bij
Eureka een kwestie van projecten met meer landen samen maken."
Terug naar Gosses. Heeft die nog wat speciaals met cultuur en film?
In zijn jeugd soms muziek gemaakt in het gezin?
"Mijn vader was chirurg. Ik ben in Amsterdam geboren, maar vroeg
naar Goes verhuisd. Zo heb ik de hongerwinter gemist. Een chirurg
kan altijd worden opgeroepen. Voor gezinsactiviteiten die regelmaat
eisen, als muziek, zijn dan weinig mogelijkheden. In mijn studenten
tijd heb ik natuurlijk heel veel films gezien."
Andere bijzondere ervaringen?
"Een van mijn mooiste ervaringen was Botswana. Daar zat ik door
een grant van de Ford Foundation, als Consultant External Affairs in
the office of the President. Die president was Sir Seretse Khama, de
architect van de onafhankelijkheid. Ik moest Afrikaanse landen hel
pen om samen te werken in hun onderhandelingen met de EG."
In 1990 bevordert efdo het verhuur van
Europese Low-Budget-films uit en in
Oostenrijk, Zwitserland en alle 12 landen van
de Europese Gemeenschap.
De films mogen niet vóór de 30e van de
desbetreffende maanden in de aanvraaglanden
vertoond worden.
U zat dus ineens tegenover Europa?
"Het was een boeiende ervaring om dat soort landen te zien samen
werken tegen de EG, als enige blanke. Ik zat daar wat raar tussen, an
dere delegaties vonden dat niet altijd zo leuk. Gelukkig kent
Botswana geen rassen-discriminatie. Als je naar Pretoria ging - daar
mee moest ook onderhandeld worden over de gevolgen van de asso
ciatie met de EG - dan gaf dat al aan de grens een probleem, ik moest
naar het ene loket en mijn collega's naar een ander."
Waarom hadden die Afrikaanse landen ons nodig om samen te
werken?
"Het probleem in Afrika was dat je landen hebt met een Franse tradi
tie en landen die deel uitmaakten van het Britse Gemenebest. Die
twee kenden elkaar toen nauwelijks. Er waren grote verschillen, die
je met een Europese achtergrond kon overbruggen. Ook waren de
Frans-sprekende landen al direct bij de EG betrokken terwijl de En
gelse er pas later bijkwamen."
Fons Rademakers wil een film in Botswana maken.
"Botswana is een prachtig land. Warm, maar niet te warm. Droog.
Een savanne-landschap, heel mooi. Onze zoon is er geboren, hij
heeft twee nationaliteiten. Ik heb er de beste herinneringen aan."
Zodat dit verhaal over EG-politiek, de positie van Dondelinger boven
d'Ancona en de man die Nederland vertegenwoordigt in Europa ge
lukkig toch nog uitkomt op het maken van film.
W. Verstappen
efdo is een initiatief van
het MEDIA 92 programma
van de Commissie van de
Europese Gemeenschap.
•Bestuur:
Dieter Kosslick (D),
President,
Maria Joao Seixas (P),
Vice-President,
Christiane Dano (B),
José L.Galvarriato (E)
David Kavanagh IRL
Tivi Magnusson (DK),
Claude-Eric Poiroux (F)
•Bedrijfsleiding:
Ute Schneider
Friedensallee 1 4-1 6
D - 2000 Hamburg 50
Tel.: (0)40-390 90 25
Telex: 216 53 55
Fax: (0)40-390 62 49
16
efdo in
14 landen
o
EUROPEAN FILM DISTRIBUTION OFFICE
EUROPAISCHES FILMBÜRO E. V.
OFFICE EUROPEEN DE DISTRIBUTION DE FILMS