Vrouwen in het Vak:
Angela Dekker
'De top floor van First Floor'
De kamer van Angela Dekker in het monumentale pand van First
Floor Features aan de Amsterdamse Van Eeghenstraat bevindt zich,
zoals me bij binnenkomst wordt uitgelegd, "op de bovenste verdie
ping, helemaal aan het eind van de gang en dan links". De klim -
waardoor je je realiseert dat je toch echt minder moet roken - is alles
zins de moeite waard: een behaaglijke kamer in een uithoek van het
gebouw, een fantastisch uitzicht, diepe rust, kortom dé ideale werk
omgeving.
VAN AMSTERDAMNED NAAR WINGS OF FAME
Na een kandidaatsstudie Frans, gevolgd door de studie Theaterwe
tenschappen (Dramaturgie), trad Angela Dekker (31 jr.) twee en een
half jaar geleden in dienst van First Floor Features, de produktiemaat-
schappij van Laurens Geels en Dick Maas.
Hoewel haar taak in hoofdzaak bestaat uit het lezen en beoordelen
van scenario's, heeft Angela voor First Floor al de meest uiteenlo
pende werkzaamheden verricht. Ze produceerde de documentaire
over de film 'Amsterdamned' en was producente en redaktrice van
het boek 'Amsterdamned - de stad, de film, de makers.'Recentelijk
verzorgde ze de casting-coördinatie van 'Wings of Fame', de nieuwe
film van Otakar Votocek, die 21 maart a.s. in première zal gaan. An
gela aan het woord: "Ik ben daar een jaar lang heel intensief mee be
zig geweest. Er waren in het totaal 62 rollen te verdelen en het inter
nationale karakter van de film maakte dit er niet gemakkelijker op!"
Voor Angela betekende dit - met als tussenschakel casting-bureaus
in Los Angeles, München, Londen, Nice en Amsterdam - filmpro
gramma's en tv-series bekijken, de door de diverse bureau's toege
stuurde foto's selecteren, eindeloos videotapes van acteurs door
draaien, reizen naar de diverse betrokken landen voor overleg etc.
Twee maanden voor het begin van de opnamen was de bezetting van
alle 62 rollen rond.
In maart vorig jaar vertrok Angela naar Nice, waar 'Wings of Fame'
grotendeels werd opgenomen. "Mede door mijn kennis van de
Franse taal, werd mij gevraagd de p.r. ter plekke te verzorgen en de
cast te begeleiden." Het was de eerste keer dat ze zoiets deed en
gaandeweg kwam ze tot de conclusie dat - ondanks het feit dat de er
varing zeer waardevol was - een dergelijke functie haar niet echt lag.
"Je moet je eigen persoon totaal uitschakelen terwille van het pro-
dukt." Voor Angela waren de overeenkomsten tussen de acteurs en
de excentrieke personages uit 'Wings of Fame', voor wie roem boven
alles gaat, groot.
SCENARIO-SCHRIJVEN: IETS VAN JEZELF KWIJT WILLEN
Na deze inspannende en inbeslagnemende periode besloot Angela
wat meer tijd in te ruimen vooreen privé-leven en werd haar full-time
baan teruggebracht tot vier dagen per week. Die tijd besteedt ze gro
tendeels aan het lezen en beoordelen van scenario's.
Per week komen gemiddeld zo'n twee tot drie scenario's binnen bij
First Floor, afkomstig uit binnen- en buitenland. Een deel daarvan is
geschreven door professionele scenaristen, een ander deel door
goedwillende amateurs.
Veel mensen zijn dus druk met het schrijven van scenario's. Is daar
een verklaring voor? Angela:Ik vermoed dat vooral de TV en met
name series als 'Tatort' mensen op het idee brengt om zelf eens iets
in die richting te proberen. We krijgen veel werk van mensen die hun
vrije tijd nuttig willen besteden. En uiteraard speelt ook de drang een
grote rol iets van jezelf kwijt te willen, kreatief bezig te zijn".
"Ook een scenario van een totaal onbekende schrijver, zo vervolgt
ze," wordt goed gelezen. Vooral omdat ik weet hoe moeilijk het is om
zonder steun een ingang tot het filmbedrijf te krijgen."
Alle binnenkomende scenario's, variërend van twee A4's tot honderd
pagina's, worden volgens een vaste procedure behandeld. De auteur
krijgt een bericht dat zijn werk ontvangen is en dat hij zo spoedig mo
gelijk een reaktie kan verwachten. Vervolgens leest Angela het scena
rio, schrijft een korte inhoud en een analyse, gevolgd door een con
clusie waarin de punten van kritiek verwerkt zijn. De kritiek betreft
veelal de volgende punten: de structuur van het verhaal, de schrijf
stijl, de consequentie bij het beschrijven van de karakterontwikkeling
van de personages etc. Deze conclusie wordt de auteur schriftelijk
medegedeeld.
21