Vrouwen in het Vak: Angela Dekker 'De top floor van First Floor' De kamer van Angela Dekker in het monumentale pand van First Floor Features aan de Amsterdamse Van Eeghenstraat bevindt zich, zoals me bij binnenkomst wordt uitgelegd, "op de bovenste verdie ping, helemaal aan het eind van de gang en dan links". De klim - waardoor je je realiseert dat je toch echt minder moet roken - is alles zins de moeite waard: een behaaglijke kamer in een uithoek van het gebouw, een fantastisch uitzicht, diepe rust, kortom dé ideale werk omgeving. VAN AMSTERDAMNED NAAR WINGS OF FAME Na een kandidaatsstudie Frans, gevolgd door de studie Theaterwe tenschappen (Dramaturgie), trad Angela Dekker (31 jr.) twee en een half jaar geleden in dienst van First Floor Features, de produktiemaat- schappij van Laurens Geels en Dick Maas. Hoewel haar taak in hoofdzaak bestaat uit het lezen en beoordelen van scenario's, heeft Angela voor First Floor al de meest uiteenlo pende werkzaamheden verricht. Ze produceerde de documentaire over de film 'Amsterdamned' en was producente en redaktrice van het boek 'Amsterdamned - de stad, de film, de makers.'Recentelijk verzorgde ze de casting-coördinatie van 'Wings of Fame', de nieuwe film van Otakar Votocek, die 21 maart a.s. in première zal gaan. An gela aan het woord: "Ik ben daar een jaar lang heel intensief mee be zig geweest. Er waren in het totaal 62 rollen te verdelen en het inter nationale karakter van de film maakte dit er niet gemakkelijker op!" Voor Angela betekende dit - met als tussenschakel casting-bureaus in Los Angeles, München, Londen, Nice en Amsterdam - filmpro gramma's en tv-series bekijken, de door de diverse bureau's toege stuurde foto's selecteren, eindeloos videotapes van acteurs door draaien, reizen naar de diverse betrokken landen voor overleg etc. Twee maanden voor het begin van de opnamen was de bezetting van alle 62 rollen rond. In maart vorig jaar vertrok Angela naar Nice, waar 'Wings of Fame' grotendeels werd opgenomen. "Mede door mijn kennis van de Franse taal, werd mij gevraagd de p.r. ter plekke te verzorgen en de cast te begeleiden." Het was de eerste keer dat ze zoiets deed en gaandeweg kwam ze tot de conclusie dat - ondanks het feit dat de er varing zeer waardevol was - een dergelijke functie haar niet echt lag. "Je moet je eigen persoon totaal uitschakelen terwille van het pro- dukt." Voor Angela waren de overeenkomsten tussen de acteurs en de excentrieke personages uit 'Wings of Fame', voor wie roem boven alles gaat, groot. SCENARIO-SCHRIJVEN: IETS VAN JEZELF KWIJT WILLEN Na deze inspannende en inbeslagnemende periode besloot Angela wat meer tijd in te ruimen vooreen privé-leven en werd haar full-time baan teruggebracht tot vier dagen per week. Die tijd besteedt ze gro tendeels aan het lezen en beoordelen van scenario's. Per week komen gemiddeld zo'n twee tot drie scenario's binnen bij First Floor, afkomstig uit binnen- en buitenland. Een deel daarvan is geschreven door professionele scenaristen, een ander deel door goedwillende amateurs. Veel mensen zijn dus druk met het schrijven van scenario's. Is daar een verklaring voor? Angela:Ik vermoed dat vooral de TV en met name series als 'Tatort' mensen op het idee brengt om zelf eens iets in die richting te proberen. We krijgen veel werk van mensen die hun vrije tijd nuttig willen besteden. En uiteraard speelt ook de drang een grote rol iets van jezelf kwijt te willen, kreatief bezig te zijn". "Ook een scenario van een totaal onbekende schrijver, zo vervolgt ze," wordt goed gelezen. Vooral omdat ik weet hoe moeilijk het is om zonder steun een ingang tot het filmbedrijf te krijgen." Alle binnenkomende scenario's, variërend van twee A4's tot honderd pagina's, worden volgens een vaste procedure behandeld. De auteur krijgt een bericht dat zijn werk ontvangen is en dat hij zo spoedig mo gelijk een reaktie kan verwachten. Vervolgens leest Angela het scena rio, schrijft een korte inhoud en een analyse, gevolgd door een con clusie waarin de punten van kritiek verwerkt zijn. De kritiek betreft veelal de volgende punten: de structuur van het verhaal, de schrijf stijl, de consequentie bij het beschrijven van de karakterontwikkeling van de personages etc. Deze conclusie wordt de auteur schriftelijk medegedeeld. 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 21