maakt. De ANF melde halverwege het jaar 1989 reeds een aanzien lijke stijging van de publieke belangstelling. De totaalcijfers over 1989 zijn echter nog hoger uitgevallen dan werd verwacht. De twintig grote Filmtheaters voor de kunstzinnige film, gingen met hun jaarcij fers over de magische grens van een 1/2 miljoen bezoekers heen. In 1988 waren het er nog 446.782 in 1989 steeg dit aantal naar 511.962 14,6%). Met het zevental nieuwe leden, waaronder een aantal Filmtheater-initiatieven plus twee filmcircuits (Groningen en Fries land) kwam het totaal uit op 557.542 bezoekers over 1989. Opvallend is dat in 1989 de stijgende publieke belangstelling voor de Filmtheaters zich niet heeft beperkt tot de grote vier Amsterdam, Rot terdam, Utrecht en Den Haag. Ook een aantal grote steden buiten de Randstad zoals Alkmaar, Arnhem, Haarlem, Nijmegen, Maastricht, Groningen realiseerden aanzienlijke stijgingen. Absolute topscores werden gehaald in het vernieuwde Filmtheater Rialto in Amsterdam (+70,8%) en het oudste Filmhuis van Nederland 't Hoogt (+61,3%). De stijgende bezoekersaantallen zijn volgens de ANF het gevolg van twee ontwikkelingen. 1. De aktieve en succesvolle aankoop van kunstzinnige films door Ci- nemien en de nieuwe distributie-combinatie International Art Film/ Film Museum (IAF/NFM) is zeker de belangrijkste. Zonder deze (gesubsidieerde) filmverhuurders zouden films als de Commissa ris, Het Rode Korenveld, Kleine Vera (IAF/NFM) en Yaaba, Short Film about Love, Jungfrauenmachine, Shame en Romance of Book and Sword (Cinemien) geen weg naar het publiek hebben ge vonden. 2. Opvallend is voorts, buiten de Randstad, de verdere teruggang van de betere Bioscoop-programmering (arthouses). In 1989 is op een pijnlijke manier duidelijk geworden dat ook de kwaliteits- filrn en betere bioscoopfilm nog slechts een marginale rol speelt voor het commerciële filmbedrijf. De voormalige filmhuizen zijn deze functie nu volledig aan het overnemen. Het succes van de professionalisering in deze Filmtheaters, kwaliteitsverbetering op het gebied van zitcomfort, projektie etc. is daar niet alleen debet aan. Films van kleinere commerciële distributeurs als The Movies, Argus Film, Hungry Eye Pictures en Melior krijgen absoluut te wei nig kansen in de Bioscoop. Het succes van deze kwaliteitsfilms en kunstzinnige films in de Filmtheaters van de ANF bevestigt dat. Bagdad Café, Mauvais Sang, Naked Youth, Torch Song Trilogy, Une Histoire de Vent, Track 29 maar ook Do the Right Thing en Dange- rous Liasons; het zijn allemaal titels die het publiek nog slechts vooreen korte periode in plaatselijke bioscopen kan bekijken. De vraag doet zich voor of het bioscoopbedrijf niet volkomen ten on rechte naar nu blijkt, in een groot aantal steden de arthouse-functie heeft laten vallen. Kwaliteitsbioscopen in bijvoorbeeld Amsterdam (The Movies, Cinecenter, Kriterion), maar ook in plaatsen alsTilburg (Cinecitta), Wageningen (Molenstraat) en Groningen (The Movies) bevestigen dat er nog wel degelijk een markt is voor de betere bio scoop-film. In die context is het misschien goed nog eens te verwijzen naar het, een aantal jaren terug in opdracht van de NEHEM uitgevoerde onder zoek 'De Consumentgerichte Bioscoop', waarin zeer uitdrukkelijk aandacht werd besteed aan de publieksgroep 'kunst-film-liefheb- bers'. Landelijk ging het volgens het onderzoek om een potentieel van 15 van de bioscoopbezoekers. In de begeleidende circulaire werd gesproken van een groep van 663.000 bezoekers die samen goed zouden zijn voor 3.276.000 bezoeken per jaar. Een naar toen al bleek uiterst trouwe en hoog-frekwente groep. Het onderzoek werd in 1986 afgerond. (14.500.000 Bioscoopbezoekers). Wordt het lang zamerhand niet eens tijd dit onderzoek te herhalen? Misschien kan dan ook nog de vraag aan de orde komen wat de bioscopie in Neder land met de resultaten van het eerste onderzoek heeft gedaan. Even memoreren: het bioscoop-type kunst-film-liefhebber maakte o.a. de volgende gegevens van belang: parkeergelegenheid, theatersfeer, gezellig buffet, films moeten langer blijven lopen, ruim voorpro gramma, geen pauze tijdens de film, zo mogelijk langere films. Zon der onderzoek kan er nu al een punt aan worden toegevoegd: Logo Associatie van Nederlandse Filmtheaters. Drs. Gerard Bunnik, Beleidsmedewerker/Consulent Associatie van Nederlandse Filmtheaters "De Commissaris 24

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 24