VA-P-NIEUWS VAP-PERSVIEWING FEBRUARI Het programma van de persviewing van donderdag 1 februari jl. omvatte een totaal van vijf produkties, gemaakt door leden van de Verenigde Audiovisuele Produktiebedrijven (VAP). Er was een band/ dia-, twee 16mm film- en twee videoprodukties. MEER DAN BELEGGEN IN VASTGOED De spits werd afgebeten door het band/dia programma "Meer dan beleggen in vastgoed", een 4-projectorenshow van 10 minuten van HCS Visual Services in opdracht van de jonge vastgoedonderneming West Invest. Het programma geeft informatie over de aktiviteiten van West Invest, zoals aan- en verkoop, beheer, exploitatie, ontwikkeling en upgrading van vastgoed. Ook wordt de orderportefeuille behan deld, evenals de financiële gegevens. De korte produktietijd van een maand doet allerminst afbreuk aan de kwaliteit van de presentatie. Vooral de mogelijkheid het diabestand up-to-date te houden deed de keuze op band/dia vallen. Op deze manier kan het programma langer aktueel blijven. De programmering is zodanig dat projectoren door een simpele wisseling van een Nederlands- of Engelstalige geluids cassette kunnen worden aangestuurd. Vertoning vindt plaats via een automatisch lopende installatie in de directiekamer bij West Invest. Voor relaties is een videotape van de presentatie beschikbaar. Scenario en regie zijn van Ton de Ruijter, de fotografie van Toon de Wit. Produktiekosten f 83.000,--. MAAK EEN MILJOEN KLANTEN KONING De Nederlands Spoorwegen verwacht dit jaar de miljoenste vaste klant. Daarop vooruitlopend liet de NS door Signum Informatiepro jecten het videoprogramma "Maak een miljoen klanten koning" ver vaardigen. Doel van het programma is NS-verkoopmedewerkers en thousiast te maken voor het marketingplan 1990. In de studio heeft Ati Dijckmeester een gesprek met hoofddirecteur Commercie, H. Portheine, wiens serieuze verhaal regelmatig wordt onderbroken door live-televisiebeelden vanuit Den Haag CS., waar elk moment de miljoenste klant wordt verwacht. De presentatie vanuit Den Haag is in handen van Signum-medewerker Simon van der Ben, een on misbaar komisch talent en bij uitstek geschikt voor dit soort produk ties. We zien actrice Loes Luca in een driedubbel rol gehuldigd als 'vaste klant', door middel van de jongerenkaart, de rail-aktiefkaart en de seniorenkaart. Het script is voornamelijk op Loes Luca geschre ven en haar eigen inbreng maakt het programma tot een smakelijk te consumeren geheel, waarbij zij de lachers moeiteloos op haar hand krijgt. Tijdens de grootscheepse eenmalige vertoning op 10 januari jl. scoorde het programma dan ook zeer hoog. Het scenario voor dit programma werd geschreven door Luc van Beers en Patty Strenger. Cor Vos tekende voor de regie. Produktiekosten f 109.000,--. SYSTEM 7 Hadewe ontwikkelde een postverwerkingsmachine (System 7) die de oplossing moet brengen vooralle postverwerkingsproblemen in een modern bedrijf. Om System 7 te promoten is door producent Nautel het 7 minuten durende videoprogramma "Sytem 7" gemaakt, dat via beurs presentaties en salesorganisaties zijn weg moet vinden naar de doelgroep: middelgrote bedrijven met postverwerkingspro blemen. We zien een aantal beroepsacteurs in een modern bedrijf tijdens een overtrokken postbehandelingssituatie, waarin wordt uitgelegd waar het papier vandaan komt dat verzonden moet worden. Problemen zoals handmatig vouwen, insteken, dichtplakken en postzegel erop zijn in een klap van de baan met System 7, dat naar behoefte kan wor den uitgebreid. De vertoonde video betrof een Engelse versie van het programma. Daarnaast zijn er versies in andere talen, behalve Neder lands. Het programma wordt verspreid door middel van U-matic en VHS-cassettes. Scenario en regie zijn in handen van Frank Phoelich, produktiekosten f 93.000,-. HART VAN SLAG De Nederlandse Hartstichting heeft door Arcos Producties een film laten maken als lesonderdeel van reanimatiecursussen. Het is de 16mm film "Hart van Slag". Het concept is enigszins obligaat: twee vriendinnen lopen over de markt en zijn getuige van hoe de verkoper van hun vaste groente- en fruitkraameen hartaanval krijgt, waarbij zij machteloos toezien. Een van de twee volgt daarop een reanimatie- cursus die helemaal in beeld wordt gebracht. Leerlingen van deze cursussen, duur: twee avonden van drie uur, krijgen de film na af loop te zien. De opbouw, aan het begin en aan het einde een stukje drama met daartussenin de les, verleent het geheel een extra dimen sie en werkt bovendien extra motiverend. Drie bekende acteurs, waaronder Trudy Labij, zijn debet aan de vrij hoge produktiekosten van f 108.000,--. Het scenario is van Ton de Vreede en de regie van Bram van Erkel. HOEZO, TREINTAXI? De tweede NS-produktie tijdens de viewing betrof de 16mm film "Hoezo, treintaxi?" gemaakt door Toonder Studio's en bestemd om de doelgroep (taxichauffeurs en NS-personeel) te informeren en te motiveren omtrent het project treintaxi. De treintaxi, voorlopig een experiment van 3 jaar, moet een nieuwe groep treinreizigers genere ren die nu nog vormen van openbaar vervoer om van en naar het sta tion te komen uit de weg gaan. Dan maar liever met de auto in de fi- Hoezo, treintaxi? Ie... Een dergelijke 'verstokte' automobilist (Onno Molenkamp) met de nodige scepsis ten aanzien van reizen met de trein laat zich we gens file-berichten toch een keer overhalen. Verbouwereerd komt hij gaandeweg tot de conclusie dat zijn negatieve verwachtingen onte recht blijken. Vooral wanneer hij aan het eind van de reis zijn gestolen gewaande portemonnaie terugkrijgt van een junk die hem belerend toespreekt: "Ik zou voortaan maar beter op m'n spulletjes passen meneer! Er lopen hier zulke rare mensen rond." Het programma wordt vertoond op voorlichtingsbijeenkomsten van de NS als aanvulling op geschreven en mondelinge informatie. Het scenario is in handen van Henjo Guitjens en de regie van Robert van Alphen. Produktiekosten f 210.000,--. José Henderikx 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 27