VA-P-NIEUWS
VAP-PERSVIEWING FEBRUARI
Het programma van de persviewing van donderdag 1 februari jl.
omvatte een totaal van vijf produkties, gemaakt door leden van de
Verenigde Audiovisuele Produktiebedrijven (VAP). Er was een band/
dia-, twee 16mm film- en twee videoprodukties.
MEER DAN BELEGGEN IN VASTGOED
De spits werd afgebeten door het band/dia programma "Meer dan
beleggen in vastgoed", een 4-projectorenshow van 10 minuten van
HCS Visual Services in opdracht van de jonge vastgoedonderneming
West Invest. Het programma geeft informatie over de aktiviteiten van
West Invest, zoals aan- en verkoop, beheer, exploitatie, ontwikkeling
en upgrading van vastgoed. Ook wordt de orderportefeuille behan
deld, evenals de financiële gegevens. De korte produktietijd van een
maand doet allerminst afbreuk aan de kwaliteit van de presentatie.
Vooral de mogelijkheid het diabestand up-to-date te houden deed de
keuze op band/dia vallen. Op deze manier kan het programma langer
aktueel blijven. De programmering is zodanig dat projectoren door
een simpele wisseling van een Nederlands- of Engelstalige geluids
cassette kunnen worden aangestuurd.
Vertoning vindt plaats via een automatisch lopende installatie in de
directiekamer bij West Invest. Voor relaties is een videotape van de
presentatie beschikbaar.
Scenario en regie zijn van Ton de Ruijter, de fotografie van Toon de
Wit. Produktiekosten f 83.000,--.
MAAK EEN MILJOEN KLANTEN KONING
De Nederlands Spoorwegen verwacht dit jaar de miljoenste vaste
klant. Daarop vooruitlopend liet de NS door Signum Informatiepro
jecten het videoprogramma "Maak een miljoen klanten koning" ver
vaardigen. Doel van het programma is NS-verkoopmedewerkers en
thousiast te maken voor het marketingplan 1990. In de studio heeft
Ati Dijckmeester een gesprek met hoofddirecteur Commercie,
H. Portheine, wiens serieuze verhaal regelmatig wordt onderbroken
door live-televisiebeelden vanuit Den Haag CS., waar elk moment
de miljoenste klant wordt verwacht. De presentatie vanuit Den Haag
is in handen van Signum-medewerker Simon van der Ben, een on
misbaar komisch talent en bij uitstek geschikt voor dit soort produk
ties. We zien actrice Loes Luca in een driedubbel rol gehuldigd als
'vaste klant', door middel van de jongerenkaart, de rail-aktiefkaart en
de seniorenkaart. Het script is voornamelijk op Loes Luca geschre
ven en haar eigen inbreng maakt het programma tot een smakelijk te
consumeren geheel, waarbij zij de lachers moeiteloos op haar hand
krijgt.
Tijdens de grootscheepse eenmalige vertoning op 10 januari jl.
scoorde het programma dan ook zeer hoog. Het scenario voor dit
programma werd geschreven door Luc van Beers en Patty Strenger.
Cor Vos tekende voor de regie.
Produktiekosten f 109.000,--.
SYSTEM 7
Hadewe ontwikkelde een postverwerkingsmachine (System 7) die
de oplossing moet brengen vooralle postverwerkingsproblemen in
een modern bedrijf. Om System 7 te promoten is door producent
Nautel het 7 minuten durende videoprogramma "Sytem 7" gemaakt,
dat via beurs presentaties en salesorganisaties zijn weg moet vinden
naar de doelgroep: middelgrote bedrijven met postverwerkingspro
blemen.
We zien een aantal beroepsacteurs in een modern bedrijf tijdens een
overtrokken postbehandelingssituatie, waarin wordt uitgelegd waar
het papier vandaan komt dat verzonden moet worden. Problemen
zoals handmatig vouwen, insteken, dichtplakken en postzegel erop
zijn in een klap van de baan met System 7, dat naar behoefte kan wor
den uitgebreid. De vertoonde video betrof een Engelse versie van het
programma. Daarnaast zijn er versies in andere talen, behalve Neder
lands. Het programma wordt verspreid door middel van U-matic en
VHS-cassettes. Scenario en regie zijn in handen van Frank Phoelich,
produktiekosten f 93.000,-.
HART VAN SLAG
De Nederlandse Hartstichting heeft door Arcos Producties een film
laten maken als lesonderdeel van reanimatiecursussen. Het is de
16mm film "Hart van Slag". Het concept is enigszins obligaat: twee
vriendinnen lopen over de markt en zijn getuige van hoe de verkoper
van hun vaste groente- en fruitkraameen hartaanval krijgt, waarbij zij
machteloos toezien. Een van de twee volgt daarop een reanimatie-
cursus die helemaal in beeld wordt gebracht. Leerlingen van deze
cursussen, duur: twee avonden van drie uur, krijgen de film na af
loop te zien. De opbouw, aan het begin en aan het einde een stukje
drama met daartussenin de les, verleent het geheel een extra dimen
sie en werkt bovendien extra motiverend. Drie bekende acteurs,
waaronder Trudy Labij, zijn debet aan de vrij hoge produktiekosten
van f 108.000,--.
Het scenario is van Ton de Vreede en de regie van Bram van Erkel.
HOEZO, TREINTAXI?
De tweede NS-produktie tijdens de viewing betrof de 16mm film
"Hoezo, treintaxi?" gemaakt door Toonder Studio's en bestemd om
de doelgroep (taxichauffeurs en NS-personeel) te informeren en te
motiveren omtrent het project treintaxi. De treintaxi, voorlopig een
experiment van 3 jaar, moet een nieuwe groep treinreizigers genere
ren die nu nog vormen van openbaar vervoer om van en naar het sta
tion te komen uit de weg gaan. Dan maar liever met de auto in de fi-
Hoezo, treintaxi?
Ie... Een dergelijke 'verstokte' automobilist (Onno Molenkamp) met
de nodige scepsis ten aanzien van reizen met de trein laat zich we
gens file-berichten toch een keer overhalen. Verbouwereerd komt hij
gaandeweg tot de conclusie dat zijn negatieve verwachtingen onte
recht blijken. Vooral wanneer hij aan het eind van de reis zijn gestolen
gewaande portemonnaie terugkrijgt van een junk die hem belerend
toespreekt: "Ik zou voortaan maar beter op m'n spulletjes passen
meneer! Er lopen hier zulke rare mensen rond."
Het programma wordt vertoond op voorlichtingsbijeenkomsten van
de NS als aanvulling op geschreven en mondelinge informatie. Het
scenario is in handen van Henjo Guitjens en de regie van Robert van
Alphen.
Produktiekosten f 210.000,--.
José Henderikx
27