EVALUATIE VERSCHUIVING SPEELWEEK
UNIVERSAPRESSE b.v.
Al meer dan 20 jaar
gespecialiseerd in het afdrukken
van foto's in kleur en zwart/wit
van:- beelden uit akte
of trailer
- dia's
- foto's
- en natuurlijk van negatieven
Ouderwets lage prijzen
en een hoge kwaliteit
Snelle levering; prijzen op aanvraag
Bij de totstandkoming van de afspraak met betrekking tot de ver
schuiving van de speelweek per 1 september jl. is vastgelegd, dat er
na enige tijd een onderzoek zal worden ingesteld naar de effecten van
deze maatregel, en dat er bij een gebleken negatief effect het recht
bestaat om naar de oude speelweek terug te keren. De Exploitanten-
raad heeft in zijn vergadering van 22 augustus jl. besloten, met dit
onderzoek in februari te starten. Dit betekent dus een onderzoek van
de periode september '89 tot en met januari '90 met de gegevens van
de overeenkomstige periode in '88/89 als controlegroep. In de verga
dering van 14 december van het Bondsbestuur en in die van 9 januari
van de Exploitantenraad is nader op de aard van het onderzoek inge
gaan.
Aangezien er in de twee te vergelijken perioden uiteraard verschil
lende films zijn vertoond, kan men bij het onderzoek natuurlijk niet
volstaan met een vergelijking van absolute bezoekcijfers. (Als dat
mogelijk zou zijn, zou er eigenlijk niet eens van onderzoek kunnen
worden gesproken.) De aandacht zal dan ook primair gericht zijn op
een vergelijking van relatieve bezoekcijfers, d.w.z. op de aandelen
van de resp. dagen van de week in het totale bezoek. De reden, die
door de M.RE.A.A. is genoemd voor vrijdag als begin van de speel
week, is, dat de advertenties dan samenvallen met het begin van het
recreatieve deel van de week. Daarvan uitgaande, is het denkbaar dat
het gehoopte effect in sterkere mate te zien zal zijn bij eerste vertonin
gen dan bij prolongaties. De analyse zal dan ook mede op dat aspect
gericht zijn. Ook is het mogelijk, dat het effect in de A-steden en in de
steden met grote universiteiten als Utrecht, Nijmegen en Groningen
anders zal zijn dan in de rest van het land. Ook met die mogelijkheid
wordt bij de opzet van het onderzoek rekening gehouden.
Nodig zijn natuurlijk de gegevens per dag. Helaas is de computerver
werking op het Bondsbureau nog niet zo ver, dat de benodigde gege-
(dus niet verknippen)
Jan van Nassaustraat 40
2596 BT 's-Gravenhage Tel. 070-3.24.42.42
vens al bij de N.B.B, bekend zijn. (Bij toekomstige onderzoekingen
zal dat wel het geval moeten zijn.) Teneinde toch op korte termijn met
de analyse te kunnen beginnen, is besloten, te volstaan met de gege
vens van Cannon, Jogchem's, Minerva en Wolff, inclusief de bij deze
groepen via programmeringsovereenkomsten aangesloten biosco
pen. Door de spreiding van de groepen zullen de uitkomsten van het
onderzoek representatief zijn.
Een probleem bij een onderzoek als dit is natuurlijk het feit dat de re
sultaten, dus ook de verdeling van het bezoek over de dagen, van
meer factoren afhankelijk zijn dan alleen van de ene factor waarvan
men het effect wil onderzoeken.* Om die reden worden die overeen
komstige weken, die in de twee perioden zeer sterk van elkaar afwij
ken, nl. de sinterklaas-, de kerst-, en de nieuwjaarsweken, buiten be
schouwing gelaten. Uiteraard zijn er nog diverse andere invloeden,
zoals filmweken, plaatselijke acties en verschuivingen van kortings
dagen. Aan te nemen is echter, dat het totale effect daarvan gering is
ten opzichte van te constateren verschillen op grond waarvan een
conclusie over het effect van de speelweekverschuiving mogelijk zou
zijn. Een - positief of negatief - effect van de maatregel is namelijk al
leen aantoonbaar, als er verschillen aan het licht komen die duidelijk
groter zijn dan hetgeen aan "ruis" kan worden toegeschreven.
De verwachting bestaat, dat conclusies uit de analyse in maart a.s.
beschikbaar zullen zijn. Deze zullen dan ter bespreking worden voor
gelegd aan de betrokkenen, i.c. de besturen van exploitanten en film
verhuurders. Het geheel zal daarna worden vastgelegd in een rap
port, waarvan ook een Engelse versie zal verschijnen, aangezien er
in diverse landen veel belangstelling bestaat voor de uitkomsten van
dit onderzoek. De bedoeling met het onderzoek is uiteraard, even
tuele effecten van de maatregel zo objectief mogelijk vast te stellen.
Een op grond daarvan te nemen besluit is dan een beleidszaak.
Drs. J.Ph. Wolff
De daarbij naar voren komende problemen zijn behandeld in: H. Beereboom en H.
Ganzeboom, "Effecten van prijsverlaging op bioscoopbezoek. Een onderzoek naar
de gevolgen van de goedkope maandag" (W.V.C.1985);
en J.Ph. Wolff, "Onderzoek naar de prijsgevoeligheid van het
bioscooppubliek door analyse van bezoekcijfers" (N.B.B., 1987).
Apollo Kaatsheuvel, een dolfijn theater,
geheel gerenoveerd en verbouwd.
Wilt u het resultaat zien?
Peperstraat 25 Kaatsheuvel 04167-72100
Architectuur en inrichting
door de samenwerkende buro's:
Bart Kerkhofs architekt avb bna
Tuinstraat 73 Tilburg O3-430774
Boerrigter van Cauteren
Stuyvesantplein 4 Tilburg 013-440096
Bart Kerkhofs renoveerde eerder de tilburgse bioscopen
Harmonie I &2 (I983) en Cinecitta I (I988)