EVALUATIE VERSCHUIVING SPEELWEEK UNIVERSAPRESSE b.v. Al meer dan 20 jaar gespecialiseerd in het afdrukken van foto's in kleur en zwart/wit van:- beelden uit akte of trailer - dia's - foto's - en natuurlijk van negatieven Ouderwets lage prijzen en een hoge kwaliteit Snelle levering; prijzen op aanvraag Bij de totstandkoming van de afspraak met betrekking tot de ver schuiving van de speelweek per 1 september jl. is vastgelegd, dat er na enige tijd een onderzoek zal worden ingesteld naar de effecten van deze maatregel, en dat er bij een gebleken negatief effect het recht bestaat om naar de oude speelweek terug te keren. De Exploitanten- raad heeft in zijn vergadering van 22 augustus jl. besloten, met dit onderzoek in februari te starten. Dit betekent dus een onderzoek van de periode september '89 tot en met januari '90 met de gegevens van de overeenkomstige periode in '88/89 als controlegroep. In de verga dering van 14 december van het Bondsbestuur en in die van 9 januari van de Exploitantenraad is nader op de aard van het onderzoek inge gaan. Aangezien er in de twee te vergelijken perioden uiteraard verschil lende films zijn vertoond, kan men bij het onderzoek natuurlijk niet volstaan met een vergelijking van absolute bezoekcijfers. (Als dat mogelijk zou zijn, zou er eigenlijk niet eens van onderzoek kunnen worden gesproken.) De aandacht zal dan ook primair gericht zijn op een vergelijking van relatieve bezoekcijfers, d.w.z. op de aandelen van de resp. dagen van de week in het totale bezoek. De reden, die door de M.RE.A.A. is genoemd voor vrijdag als begin van de speel week, is, dat de advertenties dan samenvallen met het begin van het recreatieve deel van de week. Daarvan uitgaande, is het denkbaar dat het gehoopte effect in sterkere mate te zien zal zijn bij eerste vertonin gen dan bij prolongaties. De analyse zal dan ook mede op dat aspect gericht zijn. Ook is het mogelijk, dat het effect in de A-steden en in de steden met grote universiteiten als Utrecht, Nijmegen en Groningen anders zal zijn dan in de rest van het land. Ook met die mogelijkheid wordt bij de opzet van het onderzoek rekening gehouden. Nodig zijn natuurlijk de gegevens per dag. Helaas is de computerver werking op het Bondsbureau nog niet zo ver, dat de benodigde gege- (dus niet verknippen) Jan van Nassaustraat 40 2596 BT 's-Gravenhage Tel. 070-3.24.42.42 vens al bij de N.B.B, bekend zijn. (Bij toekomstige onderzoekingen zal dat wel het geval moeten zijn.) Teneinde toch op korte termijn met de analyse te kunnen beginnen, is besloten, te volstaan met de gege vens van Cannon, Jogchem's, Minerva en Wolff, inclusief de bij deze groepen via programmeringsovereenkomsten aangesloten biosco pen. Door de spreiding van de groepen zullen de uitkomsten van het onderzoek representatief zijn. Een probleem bij een onderzoek als dit is natuurlijk het feit dat de re sultaten, dus ook de verdeling van het bezoek over de dagen, van meer factoren afhankelijk zijn dan alleen van de ene factor waarvan men het effect wil onderzoeken.* Om die reden worden die overeen komstige weken, die in de twee perioden zeer sterk van elkaar afwij ken, nl. de sinterklaas-, de kerst-, en de nieuwjaarsweken, buiten be schouwing gelaten. Uiteraard zijn er nog diverse andere invloeden, zoals filmweken, plaatselijke acties en verschuivingen van kortings dagen. Aan te nemen is echter, dat het totale effect daarvan gering is ten opzichte van te constateren verschillen op grond waarvan een conclusie over het effect van de speelweekverschuiving mogelijk zou zijn. Een - positief of negatief - effect van de maatregel is namelijk al leen aantoonbaar, als er verschillen aan het licht komen die duidelijk groter zijn dan hetgeen aan "ruis" kan worden toegeschreven. De verwachting bestaat, dat conclusies uit de analyse in maart a.s. beschikbaar zullen zijn. Deze zullen dan ter bespreking worden voor gelegd aan de betrokkenen, i.c. de besturen van exploitanten en film verhuurders. Het geheel zal daarna worden vastgelegd in een rap port, waarvan ook een Engelse versie zal verschijnen, aangezien er in diverse landen veel belangstelling bestaat voor de uitkomsten van dit onderzoek. De bedoeling met het onderzoek is uiteraard, even tuele effecten van de maatregel zo objectief mogelijk vast te stellen. Een op grond daarvan te nemen besluit is dan een beleidszaak. Drs. J.Ph. Wolff De daarbij naar voren komende problemen zijn behandeld in: H. Beereboom en H. Ganzeboom, "Effecten van prijsverlaging op bioscoopbezoek. Een onderzoek naar de gevolgen van de goedkope maandag" (W.V.C.1985); en J.Ph. Wolff, "Onderzoek naar de prijsgevoeligheid van het bioscooppubliek door analyse van bezoekcijfers" (N.B.B., 1987). Apollo Kaatsheuvel, een dolfijn theater, geheel gerenoveerd en verbouwd. Wilt u het resultaat zien? Peperstraat 25 Kaatsheuvel 04167-72100 Architectuur en inrichting door de samenwerkende buro's: Bart Kerkhofs architekt avb bna Tuinstraat 73 Tilburg O3-430774 Boerrigter van Cauteren Stuyvesantplein 4 Tilburg 013-440096 Bart Kerkhofs renoveerde eerder de tilburgse bioscopen Harmonie I &2 (I983) en Cinecitta I (I988)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 4