Eeuwfeest Stan Laurel in Tuschinski /tt& De honderdste geboortedag van Stan Laurel - voor wie het niet meer wist: de Dunne van de Dikke en de Dunne - zal in ons land worden gevierd op 9 juni a.s. met een vrolijke matinee in het Tuschinski Theater. Dat is eenvoudig gezegd, maar niet zo gemakkelijk uitge voerd. Want het organiserende comité stelt zich niet tevreden met het zomaar draaien van een stel Laurel en Hardy films. Nee, men heeft het ambitieuze plan opgevat om in de prachtige, grote zaal van Tuschinski, die nog de sfeer ademt van de vroegere droompaleizen, een zo getrouw mogelijke reconstructie te maken van een voorstel ling zoals die in de gouden jaren van het bioscoopwezen gebruikelijk was. Het Eeuwfeest Stan Laurel (1890-1965) is op touw gezet door de Ne derlandse afdelingen van het internationale L&H-genootschap 'Sons of the Desert'. De naam is ontleend aan de film 'Sons of the Desert' uit 1934 (in ons land destijds bekend als 'Pechvogels'), waarin Stan en Ollie als leden van zo'n typisch Angelsaksische mannenclub, 'Zonen der Woestijn' geheten, stiekem de bloemetjes buiten zetten. Deze comedie, een van de best geslaagde die het duo ooit gemaakt heeft, staat als hoofdfilm op het programma van de matinee in Tuschinski, naast de twee korte films 'Blotto' en 'Them Thar Hills'. 'Blotto' is ook de titel van het vreemdste filmmagazine dat in Neder land verschijnt, geheel gewijd aan Laurel en Hardy. Het nieuwe nummer, dat deze maand verschijnt, zal o.a. een artikel bevatten over het wel en wee (dat laatste vooral) van oude buurt- en provincie bioscopen, waar de Dikke en de Dunne vroeger regelmatig draaiden. "Stan en Ollie zijn natuurlijk het belangrijkste onderwerp van de matinee", zegt een van de organisatoren, Siep Bousma. "Maar een bijna even belangrijk tweede onderwerp is het theater Tuschinski zelf. We willen met medewerking van o.a. het Nederlands Film museum, het Reclamemuseum en het personeel van Cannon Tu schinski weer die sfeer van vroeger oproepen, die bij dit mooiste van alle oude theaters hoort." Dat houdt onder meer in dat het originele Wurlitzer-bioscooporgel bij het inlopen van de zaal zal worden bespeeld door de weergaloze Bernard Drukker, die begin dit jaar tachtig is geworden maar nog steeds feilloos het orgel naar zijn pijpen laat dansen, om eens een vreemd beeld te gebruiken. Op datzelfde orgel was Bernard als 15-jarige de leerling van de toenmalige Tuschinski-organist Pierre Palla. Terwijl de grote zaal in de ban komt van de 'vox humana' worden bij half licht reclamedia's vertoond van vele tientallen jaren geleden, gevolgd door journaals met Neêrlands en Wereldnieuws. Het eerste zal vooral betrekking hebben op het theater dat begin jaren '20 verrees aan de Reguliersbreestraat in Amsterdam op een plek die vroeger bekend stond las de Duvelhoek. Het heien van de eerste paal door Abraham Tuschinski, de officiële opening, bezoek van be roemde filmsterren...maar helaas niet Laurel en Hardy, die Neder land nooit hebben aangedaan. Tenminste niet als duo. Stan is in 1912 als onbekend Engels variété- artiest opgetreden in Rotterdam en Ollie heeft in 1948 met zijn vrouw de Westerschelde bevaren, op de thuisreis na een optreden in Ant werpen als besluit van een Europese tournee. Bij de aankomst in Parijs, halverwege deze tournee, waren journaal-camera's aanwezig en deze opnamen zullen in Tuschinski worden vertoond als onder deel van het Polygoon Wereldnieuws, week 45 van het jaar 1947. Van dit weekjournaal, dat ook een interessant item bevat over de communistenjacht in Hollywood, is speciaal voor deze gelegenheid een nieuwe kopie getrokken, waarmee de 'Sons of the Desert' tevens een stukje conserveringswerk van de verantwoordelijke instanties heeft overgenomen, want het origineel was alleen aanwezig op het brandbare nitraat-materiaal. Het voorprogramma omvat verder een tekenfilm uit het begin van de jaren '30 van Ub Iwerks, de animator van Nederlandse afkomst die ooit, als medewerker van Walt Disney, de schepper was van Mickey Mouse. In dit geval is Flip the Frog de hoofdpersoon en Laurel Hardy komen erin voor als karikaturen. Variété mag natuurlijk niet ontbreken. Ook al is het grote toneel van Tuschinski het slachtoffer geworden van multiplexing, er is nog steeds op de plaats van de vroegere orkestbak een breed podium waar zich heel wat op kan afspelen. Onder andere is er een groep dames van 'De Nieuwe Balletschool' in Amsterdam bezig met het in studeren van het hula-hula ballet dat in de film 'Sons of the Desert' voorkomt. De begeleiding is van het cinema-orkest 'Max Tak', dat ook op andere punten in de voorstelling zijn vrolijke klanken zal laten horen. 'Max Tak' geeft voorstellingen met zwijgende films door het hele land, maar zal nu eens optreden in het theater, waarde naamge ver van het orkest voor de oorlog vaste dirigent was. Organisator Bousma doet een beetje geheimzinnig met de namen van andere artiesten en van eregasten die op het Eeuwfeest aanwezig zullen zijn. Daar is een duidelijke reden voor: Enkele weken nadat de komst naar Amsterdam was aangekondigd van Henry Brandon, die in 1934 naast Laurel en Hardy had gedebuteerd in 'Babes in Toyland', overleed deze Hollywood-acteur op 78-jarige leeftijd. "Het lijkt ons beter voorlopig maar niet met andere namen te komen", zegt Bous ma. "Er moet ook iets van een verrassing overblijven en bovendien willen we eigenlijk geen andere namen als trekker voor deze voorstel ling dan die van Laurel en Hardy. De aantrekkingskracht van die twee zal vast en zeker groot genoeg zijn, zeker in combinatie met de ambiance van een bioscoop als Tuschinski". Draaiden de Dikke en de Dunne dan zo vaak in dat theater? "Nee, want er werd toch altijd wel een beetje neergekeken op wat men als simpele lachfilms beschouwde. Meestal kwamen hun films terecht in de Royal op de Nieuwendijk, maar we kunnen moeilijk daar in een bouwput of poffertjeskraam gaan draaien. Maar de jongens werden soms ook goed genoeg gevonden voor Tuschinski. Onder andere 'Our Relations' en 'The Rogue Song' hebben er gedraaid. We zijn nu uit op volledig eerherstel!" Het ziet ernaar uit dat dat wel zal lukken. Half maart waren al ruim zeshonderd plaatsen verkocht! Hille Tymstra Schriftelijke voorbespreking voor het 'Eeuwfeest Stan Laurel' op 9 juni is mogelijk tot eind april via een briefkaart aan: Laurel Hardy Fonds, Posbus 870,1200 AW Hilversum. De plaatsen kosten f 30,-- (Zaal en Eerste balcon) en f 20,- (Tweede balcon). Vanaf 25 mei kaartverkoop aan de kassa van Tuschinski en bij het Amsterdams Uitburo. 21 '890-1^

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 24