Adviescommisie Marketing Communicatie
Koen de Bouw in Euro Cinema - Eindhoven
Ztm&QJu 'k g&da&fóe...
zwaren in te brengen zijn. Wanneer men de films om principiële redenen
uit de bioscoop heeft willen houden, dan kan men zich afvragen of deze,
zuivere amusementsfilms uit de bezettingsperiode niet acceptabeler wa
ren dan een groot aantal nieuwe Duitse produkties, die juist in het begin
van de vijftiger jaren op de markt kwamen en die in meer of mindere
mate probeerden de toeschouwers een verklaring en/of een verontschul
diging voor de gebeurtenissen in de oorlogsjaren te geven.
Films als 'De witte Droom', 'KoraTerry' en bijvoorbeeld de Heinz Rüh-
mann-films konden toch moeilijk als propaganda-films worden be
schouwd.
Het blijft een feit dat het bioscoopbedrijf toen een kans op een flinke ex
tra-omzet door kortzichtigheid heeft laten liggen. Dat nu deTVdeze films
'ontdekt' heeft, zou kunnen betekenen dat er in de komende tijd meer
films uit het oude UFA-TOBIS-bestand verwacht kunnen worden.
Achteraf bezien kan men het niet opnieuw uitbrengen van die films in de
vijftiger jaren als een "misser" van behoorlijke omvang beschouwen.
Wellicht heeft de scherpe kritiek, die van vele zijden op de houding van
het film- en bioscoopbedrijf tijdens de bezetting is geuit, een rol ge
speeld bij de genomen beslissing en heeft men de schijn willen vermij
den opnieuw aan die films te willen verdienen.
Nu beconcurreert de oude "Münchausen" de distributie van de nieuwe
"Baron van Münchausen". Voor deTV-jongens spelen overwegingen, zo
als die door het bioscoopbedrijf werden gehanteerd, blijkbaar geen rol.
Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voor we de andere suksesfilms
uit de bezettingsperiode op het scherm zullen zien om ons dan telkens
weer aan die "misser van toen" te herinneren.
F.P. van den Berg
eerdere artikelen is reeds gewezen op de grote potentiële mogelijkhe
den die de bioscoopbon biedt. Dit wordt onderstreept door het feit
dat in een aantal steden de verkoop van de bioscoopbon het afgelo
pen jaar aanzienlijk istoegenomen. De commissie is voornemens op
korte termijn met enige voorstellen te komen met betrekking tot de
verdere promotie van de bioscoopbon. Voorts zal worden getracht
een zo goed mogelijk inzicht te krijgen in het verloop van zowel ver
koop als inname van de bon. Het is wel een absoluut vereiste dat de
leden-bioscoopexploitanten op adequate wijze (dwz. tijdig) het
bondsbureau de afrekeningen van de bonnenverkoop toezenden. De
commissie is er vast van overtuigd dat een goed promotiebeleid op
dit gebied het bioscoopbedrijf geen windeieren zal leggen.
Frank J.M. van der Putte
Het is alweer enige maanden terug dat wij U informeerden omtrent
de aktiviteiten van de Adviescommissie. Niet omdat de commissie al
die tijd niets heeft ondernomen, maar omdat elke vergadering nu
eenmaal niet leidt tot concrete voorstellen.
Hoewel de commissie ook thans geen grootse zaken te melden
heeft, is het wel aardig U te informeren over enige topics waarover al
enige tijd van gedachten wordt gewisseld.
Als uitvloeisel van de plannen die vorig jaar bestonden om een natio
nale bioscoopweek te organiseren heeft de commissie zich nog eens
bezonnen op de doelstellingen die met een dergelijke aktie worden
beoogd. Uitgangspunt voor collectieve aktie is in eerste instantie het
niet-bioscoopgaande publiek te stimuleren tot bioscoopbezoek in de
hoop dat men de bioscoop (her)ontdekt als uitgaansmogelijkheid.
Daarnaast kan de collectieve aktie worden benut om in komkommer
tijden extra bezoek te genereren.
Mede naar aanleiding van incidentele akties welke rond de feestda
gen in december in een aantal plaatsen zijn gehouden, zowel in 1988
als vorig jaar, is de Adviescommissie steeds meer tot de overtuiging
gekomen dat niet zo zeer aktieweken alswel aktiedagen de voorkeur
verdienen. Een voordeel van aktiedagen is dat goed kan worden inge
speeld op bepaalde evenementen - zowel landelijk als regionaal - die
het bioscoopbezoek nadelig beïnvloeden (hoewel dit laatste geen
noodzaak hoeft te zijn).
Bij de verdere uitwisseling van gedachten over aktiedagen is in de
commissie natuurlijk reeds met een schuin oog vooruitgekeken naar
de wereldkampioenschappen voetbal die in juni/juli a.s. plaatsvin
den. Het moge duidelijk zijn dat dit nu een evenement is waar het bio
scoopbedrijf weinig garen bij zal spinnen en dat zich uitstekend leent
om door middel van bepaalde aktievormen degenen die geen deel
uitmaken van het gilde der voetballiefhebbers, naar de bioscoop te
trekken.
De commissie heeft er alle vertrouwen in dat in samenspraak met ex
ploitanten en verhuurders aan plannen op dit terrein vorm kan wor
den gegeven.
De Adviescommissie buigt zich al geruime tijd over de mogelijkhe
den de bioscoopbon ruimere aandacht te geven onder het publiek. In
19 februari jl. werd Euro Cinema te Eindhoven aangenaam verrast
door een bezoek van Koen de Bouw, hoofdrolspeler in de film "Han
de Wit".
De zaalchef had bij het afscheuren van de kaartjes al een vermoeden
en bij navraag bleek inderdaad "Han de Wit" in de zaal te zitten.
Natuurlijk had hij 'zijn' film al gezien, maar hij was benieuwd naar
eventuele reakties van het publiek.
De Bouw is trots op deze - naar zijn zeggen - "kleine, charmante
film". Momenteel is hij bezig met nieuwe projecten, waaronder een
Frans/Nederlandse coproduktie met o.a. Monique van de Ven en
Thom Hoffman.
Koen de Bouw ontving uit handen van L. Smits, assistent bedrijfslei
der van Euro Cinema, een bos bloemen en een aantal vrijkaartjes
voor "Han de Wit".
■BHH
Er was eens een kantoor dat iemand van buiten het bedrijf aantrok
als direkteur. Ingewijden weten dat het geruime tijd vergt voordat
iemand de in out's van het filmbedrijf onder de knie heeft. Daar
naast wordt een succesvol optreden als direkteur mede bepaald
door het commerciële nivo van de uitgebrachte films.
Er zijn hoofdkantoren en duurbetaalde supervisors, die daar geheel
anders over denken.
26