Adviescommisie Marketing Communicatie Koen de Bouw in Euro Cinema - Eindhoven Ztm&QJu 'k g&da&fóe... zwaren in te brengen zijn. Wanneer men de films om principiële redenen uit de bioscoop heeft willen houden, dan kan men zich afvragen of deze, zuivere amusementsfilms uit de bezettingsperiode niet acceptabeler wa ren dan een groot aantal nieuwe Duitse produkties, die juist in het begin van de vijftiger jaren op de markt kwamen en die in meer of mindere mate probeerden de toeschouwers een verklaring en/of een verontschul diging voor de gebeurtenissen in de oorlogsjaren te geven. Films als 'De witte Droom', 'KoraTerry' en bijvoorbeeld de Heinz Rüh- mann-films konden toch moeilijk als propaganda-films worden be schouwd. Het blijft een feit dat het bioscoopbedrijf toen een kans op een flinke ex tra-omzet door kortzichtigheid heeft laten liggen. Dat nu deTVdeze films 'ontdekt' heeft, zou kunnen betekenen dat er in de komende tijd meer films uit het oude UFA-TOBIS-bestand verwacht kunnen worden. Achteraf bezien kan men het niet opnieuw uitbrengen van die films in de vijftiger jaren als een "misser" van behoorlijke omvang beschouwen. Wellicht heeft de scherpe kritiek, die van vele zijden op de houding van het film- en bioscoopbedrijf tijdens de bezetting is geuit, een rol ge speeld bij de genomen beslissing en heeft men de schijn willen vermij den opnieuw aan die films te willen verdienen. Nu beconcurreert de oude "Münchausen" de distributie van de nieuwe "Baron van Münchausen". Voor deTV-jongens spelen overwegingen, zo als die door het bioscoopbedrijf werden gehanteerd, blijkbaar geen rol. Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voor we de andere suksesfilms uit de bezettingsperiode op het scherm zullen zien om ons dan telkens weer aan die "misser van toen" te herinneren. F.P. van den Berg eerdere artikelen is reeds gewezen op de grote potentiële mogelijkhe den die de bioscoopbon biedt. Dit wordt onderstreept door het feit dat in een aantal steden de verkoop van de bioscoopbon het afgelo pen jaar aanzienlijk istoegenomen. De commissie is voornemens op korte termijn met enige voorstellen te komen met betrekking tot de verdere promotie van de bioscoopbon. Voorts zal worden getracht een zo goed mogelijk inzicht te krijgen in het verloop van zowel ver koop als inname van de bon. Het is wel een absoluut vereiste dat de leden-bioscoopexploitanten op adequate wijze (dwz. tijdig) het bondsbureau de afrekeningen van de bonnenverkoop toezenden. De commissie is er vast van overtuigd dat een goed promotiebeleid op dit gebied het bioscoopbedrijf geen windeieren zal leggen. Frank J.M. van der Putte Het is alweer enige maanden terug dat wij U informeerden omtrent de aktiviteiten van de Adviescommissie. Niet omdat de commissie al die tijd niets heeft ondernomen, maar omdat elke vergadering nu eenmaal niet leidt tot concrete voorstellen. Hoewel de commissie ook thans geen grootse zaken te melden heeft, is het wel aardig U te informeren over enige topics waarover al enige tijd van gedachten wordt gewisseld. Als uitvloeisel van de plannen die vorig jaar bestonden om een natio nale bioscoopweek te organiseren heeft de commissie zich nog eens bezonnen op de doelstellingen die met een dergelijke aktie worden beoogd. Uitgangspunt voor collectieve aktie is in eerste instantie het niet-bioscoopgaande publiek te stimuleren tot bioscoopbezoek in de hoop dat men de bioscoop (her)ontdekt als uitgaansmogelijkheid. Daarnaast kan de collectieve aktie worden benut om in komkommer tijden extra bezoek te genereren. Mede naar aanleiding van incidentele akties welke rond de feestda gen in december in een aantal plaatsen zijn gehouden, zowel in 1988 als vorig jaar, is de Adviescommissie steeds meer tot de overtuiging gekomen dat niet zo zeer aktieweken alswel aktiedagen de voorkeur verdienen. Een voordeel van aktiedagen is dat goed kan worden inge speeld op bepaalde evenementen - zowel landelijk als regionaal - die het bioscoopbezoek nadelig beïnvloeden (hoewel dit laatste geen noodzaak hoeft te zijn). Bij de verdere uitwisseling van gedachten over aktiedagen is in de commissie natuurlijk reeds met een schuin oog vooruitgekeken naar de wereldkampioenschappen voetbal die in juni/juli a.s. plaatsvin den. Het moge duidelijk zijn dat dit nu een evenement is waar het bio scoopbedrijf weinig garen bij zal spinnen en dat zich uitstekend leent om door middel van bepaalde aktievormen degenen die geen deel uitmaken van het gilde der voetballiefhebbers, naar de bioscoop te trekken. De commissie heeft er alle vertrouwen in dat in samenspraak met ex ploitanten en verhuurders aan plannen op dit terrein vorm kan wor den gegeven. De Adviescommissie buigt zich al geruime tijd over de mogelijkhe den de bioscoopbon ruimere aandacht te geven onder het publiek. In 19 februari jl. werd Euro Cinema te Eindhoven aangenaam verrast door een bezoek van Koen de Bouw, hoofdrolspeler in de film "Han de Wit". De zaalchef had bij het afscheuren van de kaartjes al een vermoeden en bij navraag bleek inderdaad "Han de Wit" in de zaal te zitten. Natuurlijk had hij 'zijn' film al gezien, maar hij was benieuwd naar eventuele reakties van het publiek. De Bouw is trots op deze - naar zijn zeggen - "kleine, charmante film". Momenteel is hij bezig met nieuwe projecten, waaronder een Frans/Nederlandse coproduktie met o.a. Monique van de Ven en Thom Hoffman. Koen de Bouw ontving uit handen van L. Smits, assistent bedrijfslei der van Euro Cinema, een bos bloemen en een aantal vrijkaartjes voor "Han de Wit". ■BHH Er was eens een kantoor dat iemand van buiten het bedrijf aantrok als direkteur. Ingewijden weten dat het geruime tijd vergt voordat iemand de in out's van het filmbedrijf onder de knie heeft. Daar naast wordt een succesvol optreden als direkteur mede bepaald door het commerciële nivo van de uitgebrachte films. Er zijn hoofdkantoren en duurbetaalde supervisors, die daar geheel anders over denken. 26

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 29