DE SPEELFILM ALS MARKETINGINSTRUMENT
Filmsponsoring moet onderdeel marketing mix worden
ADO-MEDIAPRIJS
De roep van bijna alle Nederlandse regisseurs om meer geld voor de
speelfilmindustrie is bekend. Maar zij zien filmsponsoring in het al
gemeen nog steeds niet als een echt structureel financieringsmiddel
voor diezelfde films. Uitzonderingen zijn waarschijnlijk alleen Dick
Maas en Laurens Geels van First Floor Productions. Met successen
als Flodder en Amsterdamned hebben zij zowel bij publiek als bij
sponsors een naam opgebouwd. Ze blijven bereid mogelijkheden te
zoeken in scenario's om die sponsors inderdaad aan hun trekken te
laten komen Zonder aantasting van hun artistieke vrijheid, dat wel.
Het blijven overduidelijk films met het stempel Maas/Geels erop.
Maas is zich bewust van de omschrijving van Hoevers, dat sponso
ring berust op een zakelijke overweging waardoor beide partijen hun
voordeel kunnen halen. De kans ligt binnen de reclamewereld waar
een groeiende roep merkbaar is naar nieuwe, betaalbare, maar origi
nele en effectieve middelen om met doelgroepen te communiceren.
Regisseur/producent Frans Rasker blijft vasthouden aan het al eer
der gehanteerde criterium van 5%. Hij denkt ook niet dat er per films
meer mogelijkheden zijn. "De onzekerheid over het succes van een
film maakt een groter percentage sponsoring onmogelijk in mijn vi
sie. Het is meer een potje voor leuke dingen."
ONZEKERHEID
Ook Rasker maakt daarbij, net als Van Dommelen (zie vorig artikel in
deze serie), gebruik van een Amerikaans voorbeeld om de onzeker
heid van het succes van een film aan te geven. Snoepjesfabrikant M
M zag niets in ruimte-snoepjes voor de sponsoring van £7van
Steven Spielberg. Dat het bedrijf zich vergiste, is al snel duidelijk ge
worden: £7is de meest succesvolle film aller tijden. Maar het illu
streert wèl de onzekerheid die aan beide zijden heerst.
Producent René Solleveld en regisseur Rudolf van de Berg van
De Avonden denken dat er best nog wel meer uit sponsoring te halen
valt. In plaats van f25.000,- per sponsor, zoals voor De Avonden;
denkt Solleveld per sponsor drie of vier bedrijven of instellingen per
film, die f200.000,- per sponsor beschikbaar kunnen stellen. Van
den Berg maakt daarbij nog de aantekening dat de kwaliteit van sce
nario's over de hele linie moet verbeteren om de sponsors echt te
kunnen overtuigen en over te gaan tot de zakelijke overeenkomst.
Daarbij moet de speelfilmindustrie hard werken aan het waarmaken
van wat sponsoring-intermediair Victor Tiebosch in een eerder arti
kel in FILM ook al constateerde: een goede Nederlandse film bereikt
in de bioscoop, in de videotheek en op termijn op televisie een zeer
groot gedeelte van de Nederlandse bevolking. Er is zeer veel vraag
naar en de waardering voor Nederlandse film neemt nog steeds toe.
Tiebosch: "Dat moetje aan ondernemers overbrengen, zodat ze niet
naar RTL Véronique rennen voor een introductie van een produkt in
een consumentenprogramma. Ze moeten de speelfilm als marke-
ting-instrument leren kennen."
MARKETING MIX
Solleveld wil graag meehelpen om bedrijven te overtuigen hoe groot
het bereik van die Nederlandse speelfilm dan wel is. Dat voor de re-
clamebureau's een speelfilm onderdeel van de marketing mix kan
zijn, lijkt een duidelijke zaak. Grolsch en Fiat hebben via hun campag
nes rondom Amsterdamned - uitgedacht door de reclamebureau's -
zeer veel publiek bereikt, dat anders nooit met de betreffende merken
in contact was gekomen. Het lijkt er op dat bedrijven zoals Grolsch
niet meer toevallig in de sponsoring terecht zijn gekomen. Hoewel
Nibbit bij de eerste film van Theo en Thea (en de ontmaskering van
het tenenkaasimperium) toch toevallig in de picture kwam.
Maar wie heeft ooit stilgestaan bij het Centraal Bureau voor deTuin-
bouwveilingen als sponsor voor De/4i/o/7ate/7? De nadruk ligt daarbij
op de appel. In de film komt regelmatig de fruitschaal in beeld, waar
van een appel wordt gepakt, die vervolgens wordt gegeten. Het CBT
komt met een promotie-actie rond de Nederlandse appel, waarbij
ook aan de film wordt gerefereerd.
Regisseur Van den Berg heeft zich bij het maken van de film verge
wist van de afspraken die er met de sponsor zijn gemaakt. Bij zijn vo
rige film, Zoeken naar Eileen, was hij in botsing gekomen met de
sponsor en producent, die achter zijn rug om aan een scène hadden
zitten schrappen en veranderen. Die aanval op de stijl van zijn film
heeft hij toen afgeslagen en herhaling wilde hij bij De Avonden ver
mijden: "Als er goede afspraken liggen en ik krijg ook nog de tijd om
over een mogelijk natuurlijk shot voor de sponsor na te denken, heb
ik er niets op tegen. Dan zorg ik ervoor dat een produkt in beeld komt
op een wijze die niet onnatuurlijk aandoet". Getuige de shots van de
appels in de film zijn daarover zeker goede afspraken gemaakt.
Ook Hoevers legt daar in zijn onderzoek nog de nadruk op: de film
kan in zoverre boodschappen bevatten van sponsors, dat ze de bood
schappen van de filmmakers niet aantasten en in de film passen.
Wanneer mensen het idee krijgen dat ze naar een veredelde reclame
film kijken, kan de uiting van de sponsor een hoop aversie oproepen.
Naast aanvullende campagnes op de televisie en in kranten en tijd
schriften zijn in sommige gevallen ook in de bioscoop extra aan
dachtspunten mogelijk. Een stand in de foyer, uitdelen van shirts of
stickers met de film- en sponsornaam, een prijsvraag waarbij het in
schrijfformulier te krijgen is bij het kopen van een kaartje voor de
film. De bioscoopreclamebedrijven willen graag meedenken over en
meewerken aan deze onderdelen van de marketing mix.
Leen Versluis
Redstone Groep
In mei zal het ADO (Anti Diskriminatie Overleg) voor de derde
maal de ADO-mediaprijs toekennen aan een persoon of organi
satie, die zich in de periode 1 september 1987 t/m 31 december
1989 via radio, televisie of film bijzonder verdienstelijk heeft ge
maakt voor het presenteren van een evenwichtig beeld van mi
granten in de Nederlandse media.
Programmamakers, filmers en journalisten worden verzocht
materiaal in te zenden.
De inzendtermijn voor de ADO-Mediaprijs 1990 sluit 20 april
a.s.
Voor meer informatie en aanmeldingsformulieren kunt u zich
wenden tot: Stichting ADO, Postbus 596, 3500 AN Utrecht.
Tel: 030-322417
27