VAP-NIEUWS
VAP-PERSVIEWING MAART
DE HEER WENNINK NIEUWE SECRETARIS
Mr. Mr. drs. H.A.F. Wennink (29 jr.) is door het VAP-bestuur per
1 maart 1990 aangesteld als de nieuwe VAP-secretaris. De heer Wen-
nink, wonend in Bussum, was beleidsmedewerker bij de Stichting
Fractiebureau CDA, Tweede Kamerfractie.
In 1985 is hij afgestudeerd in de studierichtingen privaatrecht en be
stuurswetenschappen aan de VU te Amsterdam. Hij heeft zijn studie
afgesloten met de doctoraalexamens Nederlands recht en vrije stu
dierichting.
Het is de bedoeling dat hetVAP-secretariaat binnenkort verhuist naar
de 's-Gravenlandseweg 131 in Hilversum.
APARTE VAP-SECTIE FACILITAIRE BEDRIJVEN
Overeenkomstig het herstructureringsplan van de VAP is onlangs
een facilitaire sectie binnen de VAP gevormd. Het voorlopig bestuur
bestaat uit de heren Drs. F.B. Albregts (Cinevideogroep), A.E.W.M.
Hover (Video Hilversum), H. Jongenelen (Jongenelen Video Roosen
daal), H.J. van Leeuwen (Holland Visions), Meddens (Condor Broad-
cast Video Center), W. Pel (Meta Sound) en J.G. Prakke (Cineco).
VAP OP PUBLI FAIR
De brancheorganisatie VAP zal van 29 tot en met 31 mei met een
stand deelnemen aan de beurs Publi Fair in Utrecht. Publi Fair is een
trefpunt voor communicatie-mensen.
Op woensdag 30 mei 1990 zal tijdens Publi Fair de VAP in samenwer
king met De Jaarbeurs een ochtendversie organiseren van het con
gres "Ben ik in Beeld?" over het gebruik en effect van audiovisuele
communicatie. Onder leiding van Bert Kroon zullen de volgende
sprekers een presentatie houden over uiteenlopende onderwerpen.
Michiel Beishuizen van Majoor Beishuizen bijt de spits af met een
spreekbeurt over het scenario. Theo van der Biessen van de NMB
Bank behandelt de rol van de opdrachtgever, onderbouwd met
marktgegevens. Wilma van Opstal van Media Direction Nederland
vraagt zich af "Wie kijkt er?". Bert Kroon van Toonders Studio's zal
de kijkers boeien met een kosten/baten verhaal. Paul Schepman van
Bob Kommer Produkties bespreekt het oudste, maar nog spring
levende medium 'diaprogramma'. Carel Venema en Julia Samuël ver
tellen in tweespraak over het gebruik van av-media bij de Neder
landse Spoorwegen, in het bijzonderfilm. HenkTaal van het modebe-
drijf Van Gils belicht het gebruik van video per vierkante centimeter
ofwel televisie en point of sale.
De laatste drie sprekers zijn nieuw voor het congres "Ben ik in
Beeld?", dat inmiddels voor de derde maal wordt georganiseerd.
OMROEPEN MONTEREN ZELF
Het VAP-bestuur is verontrust over de installatie van videomontage-
apparatuur bij diverse zendgemachtigden. Inmiddels beschikken
AVRO, EO, TROS, VPRO en Veronica alle over professionele monta-
gesets die zijn geïnstalleerd met het klaarblijkelijk doel externe kos
ten te besparen. Het bestuur van de VAP is van mening dat omroepen
hiermee buiten hun boekje gaan, omdat artikel 60 van de Mediawet
het 'verwerven van faciliteiten in eigendom door de instellingen die
zendtijd hebben verkregen voor landelijke omroep' verbiedt. De om
roepen omzeilen deze regelgeving via speciaal opgerichte stichtin
gen, die voor hun inkomsten geheel afhankelijk zijn van de oprichter.
In het geval van de AVRO, die recent een montagecentrum in gebruik
nam, is sprake van een leasingovereenkomst met het NOB. De VAP
acht deze gang van zaken strijdig met de bedoeling van de Mediawet
en in hoge mate nadelig voor de positie van particuliere video-nabe-
werkingsbedrijven. Het Commissariaat voor de Media is om ophel
dering gevraagd. Nadat een onbevredigende reactie volgde, heeft het
VAP-bestuur zich inmiddels tot de minister van WVC gewend.
AUDIOVISUELE FEDERATIE NEDERLAND EEN FEIT
De stuurgroep die de oprichting van de Audiovisuele Federatie Neder
land (AFN) sinds half 1989 voorbereidde, heeft haar werkzaamheden
afgerond. Op alle punten is overeenstemming bereikt tussen de
organisaties ITVA, NVAVFB, SVDN, VAP, en VLAM. Medio april zal,
onder voorbehoud van goedkeuring door de ledenvergadering, de
officiële oprichting van de federatie een feit zijn. Het Ministerie van
Economische Zaken ondersteunt het initiatief voor een periode van
tenminste drie jaar. Op korte termijn zal nader worden gesproken
met aanverwante organisaties over mogelijke toetreding tot de fede
ratie. Voornaamste doel van de federatie is het bevorderen van over
leg en het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de
audiovisuele bedrijfstak. Alle genoemde organisaties zullen daar
naast hun zelfstandigheid behouden.
De AFN vindt onderdak in het pand aan de 's-Gravenlandseweg 131
in Hilversum. In dit pand zullen ook de NVAVFB, VAP en VLAM zich
vestigen. Los van het federatieverband zal eveneens het Nederlandse
Platvorm HDTV huisvesting vinden in dit pand.
Bij de officiële oprichting, die deze maand plaats vindt, geeft AFN een
perspresentatie van de ambitieuze plannen. Daarop vooruitlopend
kan al worden medegedeeld dat de onderlinge communicatie tussen
de beroepsorganisaties zal worden bevorderd door secties voor faci
liteiten, hardware en produktie. Daarnaast is er een sectie voorzien,
waarin geassocieerde organisaties als ITVA en SAM desgewenst een
plaats kunnen krijgen.
De stuurgroep die de oprichting van de federatie heeft begeleid be
staat uit Rob Geel (voorzitter), Elly Kaal (ITVA), Arthur Valkieser en
Peter Schouten (NVAVFB), Luit Eringa (SVDN) Pieter de Man, Peter
Dekkeren Paul Schepman (VAP) en Simon Bambach (VLAM).
In meinummer van FILM zal gedetailleerd worden ingegaan op de
activiteiten van de AFN.
Peter Kanters
Het programma van de persviewing van donderdag 8 maart omvatte
een totaal van vier videoprodukties, gemaakt door leden van de Ver
enigde Audiovisuele Produktiebedrijven (VAP).
VAN ZWANGERSCHAP TOT MOEDERSCHAP
Deze videoproduktie van Highlight AV Projekten in samenwerking
met de Nederlandse Organisatie van Verloskundigen geeft zwangere
vrouwen een visuele handleiding tijdens de hele periode van zwan
ger zijn, bevallen en kraamtijd. Het programma, voor een deel gedra
matiseerd, is redelijk traditioneel van opzet en zou hier en daar wat
sneller kunnen. Daarbij zij wel in aanmerking genomen dat dit voor
de doelgroep, primair alle zwangere vrouwen in Nederland en niet te
vergeten de aanstaande vaders, allerminst een storende factor zal
zijn.
Het programma beoogt een complete, aangename en serieuze bena
dering. Met opzet is gekozen voor niet al te abrupte beelden, vooral
daar waar de camera een aantal bevallingen registreert. Het effect is
eerder een 'meekijken over de schouder van de zwangere' heen. Voor
niet-zwangeren betekent het kijken naar een dergelijk 49-minuten
durend programma vooralsnog een langdurige bevalling.
Het scenario is geschreven door Arthur Schuitemaker en Ton Zoet,
de laatste tekende eveneens voor de regie. Commentaarstem is van
Hans van Willigenburg. Distributie van de videobanden vindt plaats
via een bestelbon in het magazine WIJ. Bij een jaarlijkse verkoop van
2.500 banden gedurende drie jaar zijn de produktiekosten van f
150.000,--gedekt.
29