VAP-NIEUWS VAP-PERSVIEWING MAART DE HEER WENNINK NIEUWE SECRETARIS Mr. Mr. drs. H.A.F. Wennink (29 jr.) is door het VAP-bestuur per 1 maart 1990 aangesteld als de nieuwe VAP-secretaris. De heer Wen- nink, wonend in Bussum, was beleidsmedewerker bij de Stichting Fractiebureau CDA, Tweede Kamerfractie. In 1985 is hij afgestudeerd in de studierichtingen privaatrecht en be stuurswetenschappen aan de VU te Amsterdam. Hij heeft zijn studie afgesloten met de doctoraalexamens Nederlands recht en vrije stu dierichting. Het is de bedoeling dat hetVAP-secretariaat binnenkort verhuist naar de 's-Gravenlandseweg 131 in Hilversum. APARTE VAP-SECTIE FACILITAIRE BEDRIJVEN Overeenkomstig het herstructureringsplan van de VAP is onlangs een facilitaire sectie binnen de VAP gevormd. Het voorlopig bestuur bestaat uit de heren Drs. F.B. Albregts (Cinevideogroep), A.E.W.M. Hover (Video Hilversum), H. Jongenelen (Jongenelen Video Roosen daal), H.J. van Leeuwen (Holland Visions), Meddens (Condor Broad- cast Video Center), W. Pel (Meta Sound) en J.G. Prakke (Cineco). VAP OP PUBLI FAIR De brancheorganisatie VAP zal van 29 tot en met 31 mei met een stand deelnemen aan de beurs Publi Fair in Utrecht. Publi Fair is een trefpunt voor communicatie-mensen. Op woensdag 30 mei 1990 zal tijdens Publi Fair de VAP in samenwer king met De Jaarbeurs een ochtendversie organiseren van het con gres "Ben ik in Beeld?" over het gebruik en effect van audiovisuele communicatie. Onder leiding van Bert Kroon zullen de volgende sprekers een presentatie houden over uiteenlopende onderwerpen. Michiel Beishuizen van Majoor Beishuizen bijt de spits af met een spreekbeurt over het scenario. Theo van der Biessen van de NMB Bank behandelt de rol van de opdrachtgever, onderbouwd met marktgegevens. Wilma van Opstal van Media Direction Nederland vraagt zich af "Wie kijkt er?". Bert Kroon van Toonders Studio's zal de kijkers boeien met een kosten/baten verhaal. Paul Schepman van Bob Kommer Produkties bespreekt het oudste, maar nog spring levende medium 'diaprogramma'. Carel Venema en Julia Samuël ver tellen in tweespraak over het gebruik van av-media bij de Neder landse Spoorwegen, in het bijzonderfilm. HenkTaal van het modebe- drijf Van Gils belicht het gebruik van video per vierkante centimeter ofwel televisie en point of sale. De laatste drie sprekers zijn nieuw voor het congres "Ben ik in Beeld?", dat inmiddels voor de derde maal wordt georganiseerd. OMROEPEN MONTEREN ZELF Het VAP-bestuur is verontrust over de installatie van videomontage- apparatuur bij diverse zendgemachtigden. Inmiddels beschikken AVRO, EO, TROS, VPRO en Veronica alle over professionele monta- gesets die zijn geïnstalleerd met het klaarblijkelijk doel externe kos ten te besparen. Het bestuur van de VAP is van mening dat omroepen hiermee buiten hun boekje gaan, omdat artikel 60 van de Mediawet het 'verwerven van faciliteiten in eigendom door de instellingen die zendtijd hebben verkregen voor landelijke omroep' verbiedt. De om roepen omzeilen deze regelgeving via speciaal opgerichte stichtin gen, die voor hun inkomsten geheel afhankelijk zijn van de oprichter. In het geval van de AVRO, die recent een montagecentrum in gebruik nam, is sprake van een leasingovereenkomst met het NOB. De VAP acht deze gang van zaken strijdig met de bedoeling van de Mediawet en in hoge mate nadelig voor de positie van particuliere video-nabe- werkingsbedrijven. Het Commissariaat voor de Media is om ophel dering gevraagd. Nadat een onbevredigende reactie volgde, heeft het VAP-bestuur zich inmiddels tot de minister van WVC gewend. AUDIOVISUELE FEDERATIE NEDERLAND EEN FEIT De stuurgroep die de oprichting van de Audiovisuele Federatie Neder land (AFN) sinds half 1989 voorbereidde, heeft haar werkzaamheden afgerond. Op alle punten is overeenstemming bereikt tussen de organisaties ITVA, NVAVFB, SVDN, VAP, en VLAM. Medio april zal, onder voorbehoud van goedkeuring door de ledenvergadering, de officiële oprichting van de federatie een feit zijn. Het Ministerie van Economische Zaken ondersteunt het initiatief voor een periode van tenminste drie jaar. Op korte termijn zal nader worden gesproken met aanverwante organisaties over mogelijke toetreding tot de fede ratie. Voornaamste doel van de federatie is het bevorderen van over leg en het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de audiovisuele bedrijfstak. Alle genoemde organisaties zullen daar naast hun zelfstandigheid behouden. De AFN vindt onderdak in het pand aan de 's-Gravenlandseweg 131 in Hilversum. In dit pand zullen ook de NVAVFB, VAP en VLAM zich vestigen. Los van het federatieverband zal eveneens het Nederlandse Platvorm HDTV huisvesting vinden in dit pand. Bij de officiële oprichting, die deze maand plaats vindt, geeft AFN een perspresentatie van de ambitieuze plannen. Daarop vooruitlopend kan al worden medegedeeld dat de onderlinge communicatie tussen de beroepsorganisaties zal worden bevorderd door secties voor faci liteiten, hardware en produktie. Daarnaast is er een sectie voorzien, waarin geassocieerde organisaties als ITVA en SAM desgewenst een plaats kunnen krijgen. De stuurgroep die de oprichting van de federatie heeft begeleid be staat uit Rob Geel (voorzitter), Elly Kaal (ITVA), Arthur Valkieser en Peter Schouten (NVAVFB), Luit Eringa (SVDN) Pieter de Man, Peter Dekkeren Paul Schepman (VAP) en Simon Bambach (VLAM). In meinummer van FILM zal gedetailleerd worden ingegaan op de activiteiten van de AFN. Peter Kanters Het programma van de persviewing van donderdag 8 maart omvatte een totaal van vier videoprodukties, gemaakt door leden van de Ver enigde Audiovisuele Produktiebedrijven (VAP). VAN ZWANGERSCHAP TOT MOEDERSCHAP Deze videoproduktie van Highlight AV Projekten in samenwerking met de Nederlandse Organisatie van Verloskundigen geeft zwangere vrouwen een visuele handleiding tijdens de hele periode van zwan ger zijn, bevallen en kraamtijd. Het programma, voor een deel gedra matiseerd, is redelijk traditioneel van opzet en zou hier en daar wat sneller kunnen. Daarbij zij wel in aanmerking genomen dat dit voor de doelgroep, primair alle zwangere vrouwen in Nederland en niet te vergeten de aanstaande vaders, allerminst een storende factor zal zijn. Het programma beoogt een complete, aangename en serieuze bena dering. Met opzet is gekozen voor niet al te abrupte beelden, vooral daar waar de camera een aantal bevallingen registreert. Het effect is eerder een 'meekijken over de schouder van de zwangere' heen. Voor niet-zwangeren betekent het kijken naar een dergelijk 49-minuten durend programma vooralsnog een langdurige bevalling. Het scenario is geschreven door Arthur Schuitemaker en Ton Zoet, de laatste tekende eveneens voor de regie. Commentaarstem is van Hans van Willigenburg. Distributie van de videobanden vindt plaats via een bestelbon in het magazine WIJ. Bij een jaarlijkse verkoop van 2.500 banden gedurende drie jaar zijn de produktiekosten van f 150.000,--gedekt. 29

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 32