FILM feliciteert FILMKRANT met het 100ste nummer beste humor is nog altijd een beetje lachen, een beetje huilen". "Ik vind niet dat een film altijd een beladen onderwerp hoeft te behan delen, maar een idee moet er - althans voor mij - wel achter zitten." Drie van haar favoriete films zijn: 'lm Lauf der Zeit' van Wim Wen- ders, 'Stranger than Paradise' (Jim Jarmusch) en Fellini's autobio grafische film 'Amarcord'. Wat deze drie films gemeen hebben, is hun milde kijk op mensen. "Alledrie zijn ze met liefde gemaakt", aldus Rita. Als ik naar haar mening over de Nederlandse film vraag, zegt ze aar zelend: "Ik moet toegeven dat ik niet meteen de eerste dag in de bio scoop zit." "Maar", voegt ze er direkt aan toe, "zeker als we het over Nederland hebben, wordt de kwaliteit van de films bepaald door het matige niveau van de scenario's, wat ten dele veroorzaakt wordt door de geringe financiële ondersteuning van scenarioschrijvers. Scena rioschrijven is hier nog steeds geen vak. De financiële steun die een scenarioschrijver krijgt in de vorm van subsidie is nauwelijks kosten dekkend!" ZEEPBEL Om terug te keren naar de ervaringen naar aanleiding van 'Romeo', wat vond je van alle publiciteit rond jezelf en Johan? "Ach, "vroeger moest ik me vaak vijf keer aan dezelfde personen voorstellen. Nu zijn de rollen omgedraaid, komen allerlei mensen spontaan op je af met 'hallo, Rita!' Ze blijft er heel nuchter onder. "Nu sta ik in de schijnwerpers, morgen of misschien al vandaag iemand anders. Wat dat betreft is het één grote zeepbel." Een van de positieve kanten van het maken van 'Romeo" was, zo meent ze, het opdoen van veel nieuwe ervaringen, behalve de kennis making met de pers, ook de kennismaking met alle facetten van het filmbedrijf, o.a. met verhuurders en exploitanten. Was het vaak respectloze gepeuter in jullie privéleven niet hoogst irriterend? "Aanvankelijk had ik in het kontrakt met producent Frans Rasker laten opnemen, dat niet vermeld zou worden dat het een autobiogra fisch gegeven betrof, maar dat bleek niet vol te houden. Iedereen die de film gezien had, vroeg of dit ons overkomen was. Bovendien is mijn opzet geweest, toen ik de film maakte, erkenning te vinden voor een verzwegen onderwerp en dan wordt het een beetje onzinnig om zelf te gaan ontkennen." "Ik heb me trouwens niet gerealiseerd hoeveel 'Romeo' - en niet alleen bij mensen met soortgelijke ervaringen - zou losmaken. Ik was zo intensief met de film bezig geweest, ik kende elk shot, elke scène zo goed en het was zo zeer een film geworden over andere mensen, dat ik zelf de emoties niet meer voelde bij het zien van de beelden". Nog steeds krijgt Rita brieven van mensen, die hetzelfde hebben mee gemaakt. En als dat haalbaar blijft, beantwoordt ze die persoonlijk. REGIE-ASSISTENT OF REGIEASSISTENTE? Moetje er als 'vrouw in het vak' een extra schepje bovenop doen? Hebben mannen niet gauw de neiging om - met name als je klein en tenger bent - je te behandelen op een manier van 'ach, goh... "Zeker, maar daar komen ze wel achter als ze me leren kennenzegt Rita lachend." Vroeger, toen ik nog bij de omroep werkte, die eigen lijk heel conservatief is, kon ik me hierover ontzettend boos maken, dat doe ik nu niet meer". "Wel merk ik bij mezelf soms op, dat ik in gezelschap van mannen de neiging voel me op de achtergrond te houden. Het gevolg van eeuwenlange inprenting?" "Zo heeft iedereen het altijd over de regie-assistente, terwijl er ook mannen zijn die dit beroep uitoefenen. Dus heb ik besloten alle vak genoten regie-assistent te noemen". "Maar... waarom kiezen we in zulke gevallen dan toch voor de mannelijke vorm van het woord?" Iets voor alle 'vrouwen in het vak' om over na te denken?! Annita Dekker 16

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 16