ARMOE TROEF of SAFETY FIRST? Reclame voor alcoholhoudende dranken aan banden De filmindustrie heeft altijd film-series gekend (bestaat er een betere vertaling van 'sequels'? Romy Schneider als Sissy (van prinses tot koningin-moeder), de geestige gevechten tussen Don Camillo (Fernandel) en de kommunistische burgemeester (Gino Cervi), Clifton Webb als de alles-wetende butler, Mr.Belvedere. Wie nu Variety of The Hollywood Reporter opslaat is geneigd tot de konklusie te komen dat een behoorlijk percentage van de films in produktie gestoeld zijn op voorgaande successen. De door Variety onlangs gepubliceerde Top-100 aller tijden geeft 12 titels, waarvan een of meer sequels werden gemaakt. 29 van de 100 titels behoren derhalve tot een serie! Een nieuwe James Bond is even vanzelfsprekend als nieuwe haring, een nieuwe Rocky (no.5) is ook voor de hand liggend, maar nu ziet het er naar uit dat elke commercieel succesvolle film per definitie onmiddelijk een vervolg krijgt. Voorbeelden te over: LOOK WHO'S TALKING TOO, wederom met JOHN TRAVOLTA, KIRSTIE ALLEY en OLYMPIA DUKAKIS. BRUCE WILLIS leent zijn stem opnieuw aan Mikey, die nu een zusje, Julie, krijgt, ingesproken door ROSEANNE BARR. TOM SELLECK, STEVE GUTTENBERG en TED DANSON bekommeren zich om het meisje, die nu baby af is, in THREE MEN AND A LITTLE LADY. In FXII gaan stuntman BRYAN BROWN en ex-politieman BRIAN DENNEHY weer samen op avontuur. EDDY MURPHY en NICK NOLTE beleven met WALTER HILL ANOTHER 48 HOURS. Onze ker is nog of BEVERLY HILLS COP nummer 3 volgt; men zoekt naarstig naar een goed script. Het vervolg van de opzienbarende hit van 1988, DIRTY DANCING, verenigt PATRICK SWAYZE en JENNIFER GREY voor de tweede maal. LESLIE NIELSEN heeft inmiddels getekend voor NAKED GUN 2. BRUCE WILLIS neemt het weer op tegen de rest van de (onder)wereld in DIE HARD II. THE GODFATHER: THE CONTI- NUING STORY van FRANCES FORD COPPOLA kost weer meer dan gebudgetteerd, hoe kan dat anders met AL PACINO, DIANA KEATON, TALIA SHIRE, ANDY GARCIA, ELI WALLACH. KIEFER SUTHERLAND, LOU DIAMAND PHILIPS en EMILIO ESTEVEZ treffen elkaar in HELLBENT FOR LEATHER alias YOUNG GUNS 2. Jong geluk in een onbedorven paradijs wordt gecontinueerd in BLUE LAGOON 2. CHINATOWN krijgt een vervolg in THE TWO JAKES met natuurlijk JACK NICHOLSON. Gezien het formidabele succes in Amerika van BATMAN zal deze superman binnenkort weer uitvliegen. Over superman gesproken: tijdens het Filmfes tival van Cannes kondigden 26 reklamevliegtuigen de komst aan van SUPERMAN 5. SEAN CONNERY en CHRISTOPHER LAM- BERT pakken de draad weer op in HIGHLANDER 2. Deze zomer gaan in Nederland in premiere BACK TO THE FUTURE 3 en GREMUNS 2. Maar er worden ook nog films gemaakt, welke niet geënt zijn op illustere voorgangers met dezelfde cast. In FIRE, ICE AND DYNA- MITE van regisseur en oud-skiekampioen WILLI BOGNER zijn naast ROGER MOORE en SHARI BELIFONTE (dochter van Harry) en ISAAC HAYES ook gekontrakteerd STEFFI GRAF, werelds beste tennister, de athlete FLORENCE GRIFFITH-JONES en Apollo 11 astronaut BUZZ ALDRIN. NEUE CONSTANTIN, Duitslands groot ste onafhankelijke verhuurder, produceert. Ook verschijnen er nog films over bijzonder onderwerpen. Zo neemt STANLEY KRAMER na tien jaar weer plaats in de regiestoel voor E.R.N., de afkorting van Eleanor Roosevelt's Niggers, gebaseerd op een boek van DAVID J.WILLIAMS. Het ware verhaal van een bataljon zwarte soldaten tijdens de Battle of the Bulge in de Tweede Wereldoorlog. Kramer, die naam maakte met o.m. THE DEFIANT ONES, GUESS WHO'S COMING TO DINNER, maakte in 1979 zijn laatste - weinig succesvolle - film THE RUNNER STUMBLES. Op 29 mei jl. is de "Code voor alcoholhoudende dranken" onder tekend en aangeboden aan Staatssecretaris Simons van Volksge zondheid. Alle organisaties van fabrikanten, importeurs, grossiers levens middelenhandel, slijters en horeca hebben hun handtekening gezet onder de Code, die na langdurige onderhandelingen tussen de ondertekenaars, de Rijksoverheid en de Stichting Reclame Code (SRC) tot stand is gekomen. De Code bevat zowel reclame- als gedragsregels, waarmede de zelfregulering concreet vorm krijgt. De gedragsregels zijn met name gericht op verkoopbevorderende activiteiten, de in de Code opgenomen reclameregels vormen een verscherping van de reeds bestaande afspraken op het gebied van reclame-uitingen. Ingangsdatum De nu definitieve code is officieel met ingang van 1 september 1990 op iedereen van toepassing. In de artikelen 21, 22 en 23 zijn mediabepalingen opgenomen welke ook van toepassing zijn op reclame-uitingen in bioscopen. ledere reclame-uiting in bioscopen dient voorzien te zijn van een educatieve slogan. Vooralsnog is een keuze mogelijk tussen de slogans: "geniet, maar drink met mate" en "houdt het gezellig, drink met mate" of "hou het gezellig, drink met mate". Daarnaast mogen in bioscopen, direct voorafgaand aan, tijdens of direct volgend op kindermatinees geen reclame uitingen voor alcoholhoudende dranken in de vorm van commercials of recla mefilms worden vertoond. Strafbepalingen De bijzondere Gedragsregelen, zoals opgenomen in de Neder landse Code voor het Reclamewezen worden per 1 september 1990 van kracht en in geval van overtreding der regels kan de Reclame Code Commissie respectievelijk het College van Beroep aan een overtreder een boete opleggen, afhankelijk van de ernst en de mate van de overtreding, van maximaal 50.000,-. Voor het bioscoopbedrijf betekent één ander dat zowel reclame exploitant als bioscoopexploitant er nauwlettend op toe dient te zien, dat er geen films worden vertoond zonder bovengenoemde educatieve slogan en zeker niet in voorstellingen zoals boven omschreven. Het ligt in de bedoeling de nieuwe gedagsregels per 1 september 1991 te evalueren en mocht blijken dat aanscherping noodzake lijk is of het bedrijfsleven zich niet houdt aan de opgestelde bepalingen, dan zal de Staatssecretaris niet schromen te komen met algehele verbodsmaatregelen. De STIVA (Stichting Verantwoord Alcohol-gebruik) is ervan overtuigd nu de gehele bedrijfstak achter de reclame en gedrags regels staat, dat verdere beperkingen in welke vorm ook achter wege zullen blijven, in het belang van allen die hierbij betrokken zijn. Th. de Ruiter Directeur Cinescope Filmreclame B.V. 13

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 13