ARMOE TROEF of SAFETY FIRST?
Reclame voor alcoholhoudende dranken
aan banden
De filmindustrie heeft altijd film-series gekend (bestaat er een
betere vertaling van 'sequels'? Romy Schneider als Sissy (van
prinses tot koningin-moeder), de geestige gevechten tussen Don
Camillo (Fernandel) en de kommunistische burgemeester (Gino
Cervi), Clifton Webb als de alles-wetende butler, Mr.Belvedere.
Wie nu Variety of The Hollywood Reporter opslaat is geneigd tot
de konklusie te komen dat een behoorlijk percentage van de films
in produktie gestoeld zijn op voorgaande successen. De door
Variety onlangs gepubliceerde Top-100 aller tijden geeft 12 titels,
waarvan een of meer sequels werden gemaakt. 29 van de 100
titels behoren derhalve tot een serie!
Een nieuwe James Bond is even vanzelfsprekend als nieuwe
haring, een nieuwe Rocky (no.5) is ook voor de hand liggend,
maar nu ziet het er naar uit dat elke commercieel succesvolle film
per definitie onmiddelijk een vervolg krijgt.
Voorbeelden te over: LOOK WHO'S TALKING TOO, wederom met
JOHN TRAVOLTA, KIRSTIE ALLEY en OLYMPIA DUKAKIS. BRUCE
WILLIS leent zijn stem opnieuw aan Mikey, die nu een zusje, Julie,
krijgt, ingesproken door ROSEANNE BARR. TOM SELLECK,
STEVE GUTTENBERG en TED DANSON bekommeren zich om het
meisje, die nu baby af is, in THREE MEN AND A LITTLE LADY.
In FXII gaan stuntman BRYAN BROWN en ex-politieman BRIAN
DENNEHY weer samen op avontuur. EDDY MURPHY en NICK
NOLTE beleven met WALTER HILL ANOTHER 48 HOURS. Onze
ker is nog of BEVERLY HILLS COP nummer 3 volgt; men zoekt
naarstig naar een goed script. Het vervolg van de opzienbarende
hit van 1988, DIRTY DANCING, verenigt PATRICK SWAYZE en
JENNIFER GREY voor de tweede maal. LESLIE NIELSEN heeft
inmiddels getekend voor NAKED GUN 2.
BRUCE WILLIS neemt het weer op tegen de rest van de
(onder)wereld in DIE HARD II. THE GODFATHER: THE CONTI-
NUING STORY van FRANCES FORD COPPOLA kost weer meer
dan gebudgetteerd, hoe kan dat anders met AL PACINO, DIANA
KEATON, TALIA SHIRE, ANDY GARCIA, ELI WALLACH. KIEFER
SUTHERLAND, LOU DIAMAND PHILIPS en EMILIO ESTEVEZ
treffen elkaar in HELLBENT FOR LEATHER alias YOUNG GUNS 2.
Jong geluk in een onbedorven paradijs wordt gecontinueerd in
BLUE LAGOON 2. CHINATOWN krijgt een vervolg in THE TWO
JAKES met natuurlijk JACK NICHOLSON. Gezien het formidabele
succes in Amerika van BATMAN zal deze superman binnenkort
weer uitvliegen. Over superman gesproken: tijdens het Filmfes
tival van Cannes kondigden 26 reklamevliegtuigen de komst aan
van SUPERMAN 5. SEAN CONNERY en CHRISTOPHER LAM-
BERT pakken de draad weer op in HIGHLANDER 2.
Deze zomer gaan in Nederland in premiere BACK TO THE FUTURE
3 en GREMUNS 2.
Maar er worden ook nog films gemaakt, welke niet geënt zijn op
illustere voorgangers met dezelfde cast. In FIRE, ICE AND DYNA-
MITE van regisseur en oud-skiekampioen WILLI BOGNER zijn
naast ROGER MOORE en SHARI BELIFONTE (dochter van Harry)
en ISAAC HAYES ook gekontrakteerd STEFFI GRAF, werelds beste
tennister, de athlete FLORENCE GRIFFITH-JONES en Apollo 11
astronaut BUZZ ALDRIN. NEUE CONSTANTIN, Duitslands groot
ste onafhankelijke verhuurder, produceert. Ook verschijnen er
nog films over bijzonder onderwerpen. Zo neemt STANLEY
KRAMER na tien jaar weer plaats in de regiestoel voor E.R.N., de
afkorting van Eleanor Roosevelt's Niggers, gebaseerd op een
boek van DAVID J.WILLIAMS. Het ware verhaal van een bataljon
zwarte soldaten tijdens de Battle of the Bulge in de Tweede
Wereldoorlog. Kramer, die naam maakte met o.m. THE DEFIANT
ONES, GUESS WHO'S COMING TO DINNER, maakte in 1979 zijn
laatste - weinig succesvolle - film THE RUNNER STUMBLES.
Op 29 mei jl. is de "Code voor alcoholhoudende dranken" onder
tekend en aangeboden aan Staatssecretaris Simons van Volksge
zondheid.
Alle organisaties van fabrikanten, importeurs, grossiers levens
middelenhandel, slijters en horeca hebben hun handtekening
gezet onder de Code, die na langdurige onderhandelingen tussen
de ondertekenaars, de Rijksoverheid en de Stichting Reclame
Code (SRC) tot stand is gekomen.
De Code bevat zowel reclame- als gedragsregels, waarmede de
zelfregulering concreet vorm krijgt. De gedragsregels zijn met
name gericht op verkoopbevorderende activiteiten, de in de Code
opgenomen reclameregels vormen een verscherping van de
reeds bestaande afspraken op het gebied van reclame-uitingen.
Ingangsdatum
De nu definitieve code is officieel met ingang van 1 september
1990 op iedereen van toepassing.
In de artikelen 21, 22 en 23 zijn mediabepalingen opgenomen
welke ook van toepassing zijn op reclame-uitingen in bioscopen.
ledere reclame-uiting in bioscopen dient voorzien te zijn van een
educatieve slogan. Vooralsnog is een keuze mogelijk tussen de
slogans:
"geniet, maar drink met mate" en "houdt het gezellig,
drink met mate" of "hou het gezellig, drink met mate".
Daarnaast mogen in bioscopen, direct voorafgaand aan, tijdens
of direct volgend op kindermatinees geen reclame uitingen voor
alcoholhoudende dranken in de vorm van commercials of recla
mefilms worden vertoond.
Strafbepalingen
De bijzondere Gedragsregelen, zoals opgenomen in de Neder
landse Code voor het Reclamewezen worden per 1 september
1990 van kracht en in geval van overtreding der regels kan de
Reclame Code Commissie respectievelijk het College van Beroep
aan een overtreder een boete opleggen, afhankelijk van de ernst
en de mate van de overtreding, van maximaal 50.000,-.
Voor het bioscoopbedrijf betekent één ander dat zowel reclame
exploitant als bioscoopexploitant er nauwlettend op toe dient te
zien, dat er geen films worden vertoond zonder bovengenoemde
educatieve slogan en zeker niet in voorstellingen zoals boven
omschreven.
Het ligt in de bedoeling de nieuwe gedagsregels per 1 september
1991 te evalueren en mocht blijken dat aanscherping noodzake
lijk is of het bedrijfsleven zich niet houdt aan de opgestelde
bepalingen, dan zal de Staatssecretaris niet schromen te komen
met algehele verbodsmaatregelen.
De STIVA (Stichting Verantwoord Alcohol-gebruik) is ervan
overtuigd nu de gehele bedrijfstak achter de reclame en gedrags
regels staat, dat verdere beperkingen in welke vorm ook achter
wege zullen blijven, in het belang van allen die hierbij betrokken
zijn.
Th. de Ruiter
Directeur Cinescope Filmreclame B.V.
13