van kaartjesverkoop tot administratie
Een nederlands software pakket
KIES VOOR NEDERLANDSE SOFTWARE
Bel Herman Dubach voor meer informatie
toch blijven uitoefenen, dan heb je weinig keus. En dus vroeg Ma-
rianna wederom subsidie aan om de spannende en subtiele sy
nopsis van 'De Tussentijd' uit te werken. Ook deze aanvraag werd
kort geleden tot haar vreugde gehonoreerd.
Marianna ziet minder films dan ze eigenlijk zou willen, omdat ook
dat vaak teveel afleidt van waar ze in gedachten mee bezig is.
Onder de Nederlandse films die ze zich herinnert: 'Fanfare'fDe
eerste film die ik zag, waar mijn vader - die zelf fanfare- en harmo
niekorpsen dirigeerde - ons mee naar toe nam en waar we nog
jaren om gelachen hebben"), 'Het verboden bacchanaal' van
Verstappen ("Er zit iets lekkers in die film"), 'Soldaat van Oranje'
("Een komplete film"), de recent verschenen film van Rita Horst
'Romeo'("Greep me op sommige momenten behoorlijk bij de
keel") en een korte oude film van Verhoeven "Een hagedis teveel"
("Daar zat een tekst die ik prachtig vond. Die tekst was geschre
ven door Jan van Mastrigt"). Absolute nummer één onder de
buitenlandse films is 'La grande bouffe' van Marco Ferreri uit
1973, die Marianna typeert met "groot, boel, veelen dood". "Die
film had ik willen maken!". Verder noemt ze 'Les uns et les autres'
van Claude Lelouch en Roeg's 'Don't look now'.
'VROUWEN IN HET VAK' EN BMW'S
Zoals Marianna naar voren treedt tijdens het gesprek, lijkt de
volgende vraag haast overbodig: wordt het uitoefenen van haar
vak bemoeilijkt door het feit dat ze een vrouw is?
Marianna: "Niet met mannen. Bij hen heb ik nooit het gevoel ge
had dat ze me, overdrachtelijk gesproken, wilden pakken.
Vrouwen wel, van twee heb ik buitengewoon veel last gehad. En
om oneigenlijke redenen, ik heb het gevoel dat het niet was om
wat óók wel of niet kan, maar om wat zij wel of niet kunnen en dat
dat gebotvierd wordt op anderen, onder andere op mij. En aan
oneigenlijke redenen heb ik dus buitengewoon de pest. Je karak
ter gaat er zo van achteruit".
Op de vraag dit nader uit te leggen vervolgt ze: "Ik heb nooit ver
langd naar macht, ik wil in principe alleen hebben wat een ander
mij wil geven en niet iets wat ik af moet dwingen. Maar nu ben
door alle gedoe zover dat ik macht zou willen, niet om het over
anderen uit te oefenen, maar om het niet over mij te laten uitoefe
nen. Op een bepaalde manier heb ik macht, doordat ik zelf schrijf
omdat ik daar van houd. Anders deed ik het niet. Je gaat ook niet
met een man om om een andere reden dan dat je van hem houdt.
Tenminste ik niet."
Daartegenover staat een gunstige ervaring met een 'vrouw in het
vak', namelijk Ank Muller, producente van Scherzo. Zij vocht las
een leeuwin om de film tot stand te krijgen. Marianna vertelt hie-l
rover: "Ank was een grote steun toen er op het laatste momerf
toch weer een fonds dwars ging liggen, die An mij als regisseur
An het scenario finaal de grond intrapte. Dat was niet het Film
fonds overigens. Die waren heel lovend en hun brief stond lijn
recht tegenover de brief van het andere fonds (dat was trouwens
ook niet het Produktiefonds), dat ook nog de goede smaak had
om een kopie van de vernietigende brief aan mij te sturen terwijl
de NOS aanvrager was!"
Het gebeuren nog vers in 't geheugen, haalt ze uit: "Zeker bang dat
ik nog een nacht goed zou slapen voor ik het nieuws kreeg. Vrou
wen, ja. Vrouwen en macht, jaja. Ze kunnen het ergste en leukste
op aarde zijn. Maar het heeft niet mogen baten, de film is er. Nadat
hij af was dacht ik: zo die zit".
Naast schrijven en film is ook het repareren van en het rijden in
snelle auto's, vooral oude BMW's een van Marianna's passies en
geliefd onderwerp van gesprek. Zelf is ze de trotse bezitster van
een prachtige, rode, klassieke BMW 2002.
We kunnen dan ook geen afscheid nemen zonder een wandeling
over de gracht naar de plek waar die 'grote liefde' zich bevindt.
Een derde, niet minder grote passie is een man - dat moge duide
lijk zijn. "Maar", zegt ze wijzend op de BMW, "het voordeel van
deze Oldtimer is dat ik hem zelf kan repareren als er iets is. Dat ligt
met m'n andere passie iets ingewikkelder!".
Annita Dekker
- specifiek toegespitst op het nederlandse bioscoopbedrijf met zijn unieke wensen en eisen.
- ontwikkeld op basis van 20 jaar bioscoopervaring en onderzoek
- met volledige service, garantie en zeer scherp geprijsd
- dat iedere vergelijking met buitenlandse pakketten glansrijk kan doorstaan
- waarvoor bij de concerns reeds grote belangstelling bestaat
- dat vanaf september in Alhambra Vlissingen in bedrijf zal zijn
- dat binnenkort in o.a. Heerlen, Leeuwarden, Maastricht, Nieuwegein en Nijmegen zal
worden getest
Nieuwendammerdijk 248e
1025 LW Amsterdam
Tel. 020-342732
Volledige automatisering
DUWARE