van kaartjesverkoop tot administratie Een nederlands software pakket KIES VOOR NEDERLANDSE SOFTWARE Bel Herman Dubach voor meer informatie toch blijven uitoefenen, dan heb je weinig keus. En dus vroeg Ma- rianna wederom subsidie aan om de spannende en subtiele sy nopsis van 'De Tussentijd' uit te werken. Ook deze aanvraag werd kort geleden tot haar vreugde gehonoreerd. Marianna ziet minder films dan ze eigenlijk zou willen, omdat ook dat vaak teveel afleidt van waar ze in gedachten mee bezig is. Onder de Nederlandse films die ze zich herinnert: 'Fanfare'fDe eerste film die ik zag, waar mijn vader - die zelf fanfare- en harmo niekorpsen dirigeerde - ons mee naar toe nam en waar we nog jaren om gelachen hebben"), 'Het verboden bacchanaal' van Verstappen ("Er zit iets lekkers in die film"), 'Soldaat van Oranje' ("Een komplete film"), de recent verschenen film van Rita Horst 'Romeo'("Greep me op sommige momenten behoorlijk bij de keel") en een korte oude film van Verhoeven "Een hagedis teveel" ("Daar zat een tekst die ik prachtig vond. Die tekst was geschre ven door Jan van Mastrigt"). Absolute nummer één onder de buitenlandse films is 'La grande bouffe' van Marco Ferreri uit 1973, die Marianna typeert met "groot, boel, veelen dood". "Die film had ik willen maken!". Verder noemt ze 'Les uns et les autres' van Claude Lelouch en Roeg's 'Don't look now'. 'VROUWEN IN HET VAK' EN BMW'S Zoals Marianna naar voren treedt tijdens het gesprek, lijkt de volgende vraag haast overbodig: wordt het uitoefenen van haar vak bemoeilijkt door het feit dat ze een vrouw is? Marianna: "Niet met mannen. Bij hen heb ik nooit het gevoel ge had dat ze me, overdrachtelijk gesproken, wilden pakken. Vrouwen wel, van twee heb ik buitengewoon veel last gehad. En om oneigenlijke redenen, ik heb het gevoel dat het niet was om wat óók wel of niet kan, maar om wat zij wel of niet kunnen en dat dat gebotvierd wordt op anderen, onder andere op mij. En aan oneigenlijke redenen heb ik dus buitengewoon de pest. Je karak ter gaat er zo van achteruit". Op de vraag dit nader uit te leggen vervolgt ze: "Ik heb nooit ver langd naar macht, ik wil in principe alleen hebben wat een ander mij wil geven en niet iets wat ik af moet dwingen. Maar nu ben door alle gedoe zover dat ik macht zou willen, niet om het over anderen uit te oefenen, maar om het niet over mij te laten uitoefe nen. Op een bepaalde manier heb ik macht, doordat ik zelf schrijf omdat ik daar van houd. Anders deed ik het niet. Je gaat ook niet met een man om om een andere reden dan dat je van hem houdt. Tenminste ik niet." Daartegenover staat een gunstige ervaring met een 'vrouw in het vak', namelijk Ank Muller, producente van Scherzo. Zij vocht las een leeuwin om de film tot stand te krijgen. Marianna vertelt hie-l rover: "Ank was een grote steun toen er op het laatste momerf toch weer een fonds dwars ging liggen, die An mij als regisseur An het scenario finaal de grond intrapte. Dat was niet het Film fonds overigens. Die waren heel lovend en hun brief stond lijn recht tegenover de brief van het andere fonds (dat was trouwens ook niet het Produktiefonds), dat ook nog de goede smaak had om een kopie van de vernietigende brief aan mij te sturen terwijl de NOS aanvrager was!" Het gebeuren nog vers in 't geheugen, haalt ze uit: "Zeker bang dat ik nog een nacht goed zou slapen voor ik het nieuws kreeg. Vrou wen, ja. Vrouwen en macht, jaja. Ze kunnen het ergste en leukste op aarde zijn. Maar het heeft niet mogen baten, de film is er. Nadat hij af was dacht ik: zo die zit". Naast schrijven en film is ook het repareren van en het rijden in snelle auto's, vooral oude BMW's een van Marianna's passies en geliefd onderwerp van gesprek. Zelf is ze de trotse bezitster van een prachtige, rode, klassieke BMW 2002. We kunnen dan ook geen afscheid nemen zonder een wandeling over de gracht naar de plek waar die 'grote liefde' zich bevindt. Een derde, niet minder grote passie is een man - dat moge duide lijk zijn. "Maar", zegt ze wijzend op de BMW, "het voordeel van deze Oldtimer is dat ik hem zelf kan repareren als er iets is. Dat ligt met m'n andere passie iets ingewikkelder!". Annita Dekker - specifiek toegespitst op het nederlandse bioscoopbedrijf met zijn unieke wensen en eisen. - ontwikkeld op basis van 20 jaar bioscoopervaring en onderzoek - met volledige service, garantie en zeer scherp geprijsd - dat iedere vergelijking met buitenlandse pakketten glansrijk kan doorstaan - waarvoor bij de concerns reeds grote belangstelling bestaat - dat vanaf september in Alhambra Vlissingen in bedrijf zal zijn - dat binnenkort in o.a. Heerlen, Leeuwarden, Maastricht, Nieuwegein en Nijmegen zal worden getest Nieuwendammerdijk 248e 1025 LW Amsterdam Tel. 020-342732 Volledige automatisering DUWARE

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 20