Ztma/Vi 'k £edo&fóe...
Voorzover ze standpunten innemen in filmpolitieke kwesties, oriën
teren zij zich op de schriftelijke informatie van het Ministerie, de de
partementale knipselkrant en die van de Raad voor de Kunst, ze lezen
de filmpagina's in de dagbladen en een enkeling bladert nog wel eens
door een filmtijdschrift als FILM en het inmiddels gesneuvelde 'Film
TV Maker'.
"De filmsector richt zich te weinig op Den Haag," zegt Dijkstal. "Voor
ons is een regelmatig contact heel belangrijk. Je zoekt naar een verte
genwoordigende groep, die zich representatief kan opstellen." Ook
Van der Heijden zou een "structureler, informeel contact prettig vin
den." Niet dat hij "hengelt naar een wekelijks gesprek, maar je moet
voor een bepaalde sector ook enthousiast gemaakt worden." Tevre
den maakt hij in dat verband gewag van zijn contacten in de politie-
wereld en die van de zwakzinnigenzorg, "ook als er geen crisis is, ge
woon om bij te praten."
Dat het leggen van contacten met Kamerleden geen kwaad kan, be
wijzen zowel Van Nieuwenhoven als Lankhorst, die beide refereren
aan een werkbezoek twee jaar geleden aan het Filmmuseum en de
twee filmfondsen. Met name de positieve houding bij de onder
vraagden tegenover het Filmmuseum heeft financieel z'n sporen
nagelaten. Volgens Van Nieuwenhoven zijn de meeste betrokkenen
op filmgebied "heel alert". Zij ontvangt in ieder geval regelmatig brie
ven en ook Lankhorst bespeurt dat de filmwereld wat meer aan de
weg begint te timmeren.
"Je moet niet praten als het niet nodig is," zegt Nuis. Ik blijf schriftelijk
op de hoogte en in mijn partij is er ook een eigen werkgroep op dit ge
bied. De Haagse praktijk is dat betrokkenen wel komen als er echt iets
aan de hand is. En mogelijkheden daartoe doen zich voor als over eni
ge tijd over het nieuwe Kunstenplan gepraat gaat worden."
Zonder dat ik er expliciet naar vraag, tonen vier van de vijf onder
vraagde Kamerleden zich enthousiast over de werklunch die hen tij
dens de Nederlandse Filmdagen is aangeboden. Wordt 22 septem
ber 1990 de dag waarop de Nederlandse film via Utrecht zijn echte en
tree maakt in de Nederlandse politiek?
'Wat daar ter sprake komt," zegt Van Nieuwenhoven, "zit toch in je
achterhoofd bij de volgende begrotingsbehandeling."
Jan Heijs
BEGROTING W.V.C.
1990/1991
in miljoenen
TOTALE RIJKSBEGROTING
1174.427,7
w.v. W.V.C.
11.671,2
daarvan voor Cultuur
2.007,9
BEGROTING CULTURELE ZAKEN
f 2.007,9
w.v. Algemeen
132,6*
Hoofddirectie Cultuurbeheer
219,9*
Directie Kunsten
382,8*
Directie media/letteren en
Bibliotheken
- omroepmiddelen
1.198,7*
- algemene middelen
73,9*
BEGROTING HOOFDDIRECTIE CULTUURBEHEER 219,9
w.v. Musea
45,3
Monumentenzorg
160,5
Archeologie
3,7
Archieven
8,1
Overige
2,3
BEGROTING DIRECTIE KUNSTEN
f 382,8
w.v. podiumkunsten
225,1
beeldende kunst
94,7
Amateuristische kunst/
kunstzinnige vorming
20,0
Film
23,4
Adviesorganen
1,3
bilateriale Internat.Betr.
8,2
Materieel Rijksakademie BK
1,7
Overige
8,4
BEGROTING FILM
Productiefonds v.Nederlandse Films
Fonds voor de Nederlandse Film
Distributie v.waardevolle films
Nederlands Filmmuseum
Promotie buitenl/binnenl. festival
f7,1
5,4
1,5
7,8
1,6
100,00
6,7
1,1
100,00
6,5
11,0
19,1
59,7
3,7
100,00
20,6
73,0
1,7
3,7
1,0
100,00
58,8
24,8
5,9
5,4
0,3
2,2
0,4
2,2
tarieven
DENEMARKEN
NEDERLAND
GRIEKENLAND
ENGELAND
IERLAND
LUXEMBURG
ITALIË
FRANKRIJK
DUITSLAND
BELGIË
SPANJE
PORTUGAL
laag
6
6
2.4 en 10
3 en 6
2 en 9
2,1 en 4
5.5 en 7
7
1en6
6
8
V-TARIEVEN IN BINNEN DE E.G.
hoog
excessief
bioscoop
video
22
-
22
22
18,5
-
18,5
18,5
18
36
18
18
15
-
15
15
23
-
10
23
12
-
12
12
18
38
9
9
18,6
33,3
7
33,3
14
-
7
14
19
25 en 33
6
19
12
33
6
12
16
30
-
16
De jury van de Nederlandse Filmdagen 1990 zal bestaan uit:
Wim Verstappen (voorzitter), Kitty Courbois, Marleen Gorris,
Chiem van Houweninge, Ab van leperen, Jasperina de Jong, Robbie
Muller en Hans de Wolf.
Totaal f 23,4
excl. salarissen, welke zijn opgenomen onder de post Algemeen.
In 1989 bedroeg de door de bioscopen en verhuurkantoren betaalde
B.T.W. ca. 27,1 miljoen gulden. Het totale budget voor Film van
W.V.C, voor 1990 is f 24,4 miljoen, waarvan ca. de helft is bestemd
voor filmproduktie.
Voor het bezoeken van podiumkunst krijgt elke bezoeker een subsi
die van ruim f 95,--.; de bezoeker aan een Nederlandse film een subsi
die vanf3,25.
Men kan stellen dat een film een unieke (kunst)creatie is, de podium
kunsten voeren vaak uitsluitend uit of reproduceren!
11
(ontleend aan Wetenswaardigheden 1990)