Ztma/Vi 'k £edo&fóe... Voorzover ze standpunten innemen in filmpolitieke kwesties, oriën teren zij zich op de schriftelijke informatie van het Ministerie, de de partementale knipselkrant en die van de Raad voor de Kunst, ze lezen de filmpagina's in de dagbladen en een enkeling bladert nog wel eens door een filmtijdschrift als FILM en het inmiddels gesneuvelde 'Film TV Maker'. "De filmsector richt zich te weinig op Den Haag," zegt Dijkstal. "Voor ons is een regelmatig contact heel belangrijk. Je zoekt naar een verte genwoordigende groep, die zich representatief kan opstellen." Ook Van der Heijden zou een "structureler, informeel contact prettig vin den." Niet dat hij "hengelt naar een wekelijks gesprek, maar je moet voor een bepaalde sector ook enthousiast gemaakt worden." Tevre den maakt hij in dat verband gewag van zijn contacten in de politie- wereld en die van de zwakzinnigenzorg, "ook als er geen crisis is, ge woon om bij te praten." Dat het leggen van contacten met Kamerleden geen kwaad kan, be wijzen zowel Van Nieuwenhoven als Lankhorst, die beide refereren aan een werkbezoek twee jaar geleden aan het Filmmuseum en de twee filmfondsen. Met name de positieve houding bij de onder vraagden tegenover het Filmmuseum heeft financieel z'n sporen nagelaten. Volgens Van Nieuwenhoven zijn de meeste betrokkenen op filmgebied "heel alert". Zij ontvangt in ieder geval regelmatig brie ven en ook Lankhorst bespeurt dat de filmwereld wat meer aan de weg begint te timmeren. "Je moet niet praten als het niet nodig is," zegt Nuis. Ik blijf schriftelijk op de hoogte en in mijn partij is er ook een eigen werkgroep op dit ge bied. De Haagse praktijk is dat betrokkenen wel komen als er echt iets aan de hand is. En mogelijkheden daartoe doen zich voor als over eni ge tijd over het nieuwe Kunstenplan gepraat gaat worden." Zonder dat ik er expliciet naar vraag, tonen vier van de vijf onder vraagde Kamerleden zich enthousiast over de werklunch die hen tij dens de Nederlandse Filmdagen is aangeboden. Wordt 22 septem ber 1990 de dag waarop de Nederlandse film via Utrecht zijn echte en tree maakt in de Nederlandse politiek? 'Wat daar ter sprake komt," zegt Van Nieuwenhoven, "zit toch in je achterhoofd bij de volgende begrotingsbehandeling." Jan Heijs BEGROTING W.V.C. 1990/1991 in miljoenen TOTALE RIJKSBEGROTING 1174.427,7 w.v. W.V.C. 11.671,2 daarvan voor Cultuur 2.007,9 BEGROTING CULTURELE ZAKEN f 2.007,9 w.v. Algemeen 132,6* Hoofddirectie Cultuurbeheer 219,9* Directie Kunsten 382,8* Directie media/letteren en Bibliotheken - omroepmiddelen 1.198,7* - algemene middelen 73,9* BEGROTING HOOFDDIRECTIE CULTUURBEHEER 219,9 w.v. Musea 45,3 Monumentenzorg 160,5 Archeologie 3,7 Archieven 8,1 Overige 2,3 BEGROTING DIRECTIE KUNSTEN f 382,8 w.v. podiumkunsten 225,1 beeldende kunst 94,7 Amateuristische kunst/ kunstzinnige vorming 20,0 Film 23,4 Adviesorganen 1,3 bilateriale Internat.Betr. 8,2 Materieel Rijksakademie BK 1,7 Overige 8,4 BEGROTING FILM Productiefonds v.Nederlandse Films Fonds voor de Nederlandse Film Distributie v.waardevolle films Nederlands Filmmuseum Promotie buitenl/binnenl. festival f7,1 5,4 1,5 7,8 1,6 100,00 6,7 1,1 100,00 6,5 11,0 19,1 59,7 3,7 100,00 20,6 73,0 1,7 3,7 1,0 100,00 58,8 24,8 5,9 5,4 0,3 2,2 0,4 2,2 tarieven DENEMARKEN NEDERLAND GRIEKENLAND ENGELAND IERLAND LUXEMBURG ITALIË FRANKRIJK DUITSLAND BELGIË SPANJE PORTUGAL laag 6 6 2.4 en 10 3 en 6 2 en 9 2,1 en 4 5.5 en 7 7 1en6 6 8 V-TARIEVEN IN BINNEN DE E.G. hoog excessief bioscoop video 22 - 22 22 18,5 - 18,5 18,5 18 36 18 18 15 - 15 15 23 - 10 23 12 - 12 12 18 38 9 9 18,6 33,3 7 33,3 14 - 7 14 19 25 en 33 6 19 12 33 6 12 16 30 - 16 De jury van de Nederlandse Filmdagen 1990 zal bestaan uit: Wim Verstappen (voorzitter), Kitty Courbois, Marleen Gorris, Chiem van Houweninge, Ab van leperen, Jasperina de Jong, Robbie Muller en Hans de Wolf. Totaal f 23,4 excl. salarissen, welke zijn opgenomen onder de post Algemeen. In 1989 bedroeg de door de bioscopen en verhuurkantoren betaalde B.T.W. ca. 27,1 miljoen gulden. Het totale budget voor Film van W.V.C, voor 1990 is f 24,4 miljoen, waarvan ca. de helft is bestemd voor filmproduktie. Voor het bezoeken van podiumkunst krijgt elke bezoeker een subsi die van ruim f 95,--.; de bezoeker aan een Nederlandse film een subsi die vanf3,25. Men kan stellen dat een film een unieke (kunst)creatie is, de podium kunsten voeren vaak uitsluitend uit of reproduceren! 11 (ontleend aan Wetenswaardigheden 1990)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 11