OWTO SURVIVE
A BROKEN
HE ART
ie nieuwe film vdn PAUL RUVEN
Dit overzicht laat zien dat samenwerking tussen podiumkunsten
en televisie een groot aantal programma's met een hoop aantal
zenduren oplevert. De samenwerking met de speelfilm levert ver
houdingsgewijs veel minder zenduren op. Gezien het resultaat
van 1988 echter, toen slechts één film werd medegefinancierd,
heeft het Stimuleringsfonds zijn beleid in deze gewijzigd. Dit
wordt ook met zo veel woorden door het bestuur in het jaarver
slag aangegeven. Men is zich ervan bewust dat de financiering
van grote Nederlandse speelfilms niet meer zonder geld van de
omroepen kan worden gerealiseerd en wil deze taak op zich ne
men. Als restrictie wordt hierbij opgemerkt dat het te besteden
geld, men rekent op ten hoogste 5 projecten per jaar, niet ten kos
te mag gaan van subsidie voor speciale televisieprodukties. Het
is moeilijk te begrijpen dat het Stimuleringsfonds in eerste in
stantie er zo huiverig voor was om grote Nederlandse speelfilms
mede te financieren. Immers één van de doelstellingen van het
Stimuleringsfonds is dat men cultureel waardevolle program
ma's wil maken voor een breed (massa) publiek. Een soortgelijke
doelstelling kent ook het Productiefonds, en kijkcijfers geven aan
dat Nederlandse speelfilms tot de populairste categorie pro
gramma's op de televisie behoren. Niet alleen uit het oogpunt van
zorg van het Stimuleringsfonds voor de bevordering van de au
diovisuele industrie in Nederland, maar ook uit eigen belang dient
men grote Nederlandse speelfilms te steunen.
HOOGWAARDIGE KWALITEIT
In het beleidsplan 1990-1992 van het Productiefonds, wordt
eveneens de noodzaak gesignaleerd dat speelfilms van hoog-
N F M
IAF presenteert
fcjik van hen probeert op zijn of haar manier-
het hoofd boven water te houden. Geen uitkering,
geen spaargeld, niemand om op terug te vallen.
JSTederlttnd 1990
waardige kwaliteit die als coproduktie tussen een zendgemach
tigde en een filmproducent worden gerealiseerd in principe ook
aanspraak zouden moeten maken op gelden van het Stimule
ringsfonds. Terecht gaat men er dan vanuit dat de deskundigen
die een project hoogwaardige kwaliteit toekennen en een groot
publiek verwachten voor beide media dezelfde criteria aanleg
gen. Of hier van automatische financiering van de kant van het
Stimuleringsfonds sprake dient te zijn, van een gezamenlijke ad
visering of van een overlap van leden in beide commissies, zal
nog moeten worden uitgewerkt.
Feit is dat de televisie, ondanks de verschillende financierings
bronnen (omroepen zelf, Cobofonds en Stimuleringsfonds) voor
een betrekkelijk laag bedrag een uiterst populaire programmaca
tegorie steunt. Bovendien draagt men hiermee bij tot de ontwik
keling van een belangrijk Nederlands cultuurgoed.
Triest stemt echter dat de filmindustrie in Nederland zelf niet in
staat is geweest en zal zijn grote Nederlandse speelfilms te maken
zonder televisiefinancieringen. De creatieve en inhoudelijke in
vloed vanuit de televisie, die op dit moment nog betrekkelijk ge
ring is voor dit type film, mag echter op grond van de financiële
medeverantwoordelijkheid niet evenredig sterker gaan worden.
Nog een laatste aspect wil ik bekijken: wie zijn de makers van de
programma's en is behalve van het aantrekken van filmprodu
centen ook sprake van het aantrekken van filmregisseurs.
Hoewel niet bij alle produkties namen zijn ingevuld blijkt dat min
stens 22 filmregisseurs éeen of meer produkties realiseren. Ze
ventien produkties zijn daarbij in eerste instantie voor televisiedi
stributie bedoeld.
De intentie van minister Brinkman om tot een samenwerking tus
sen film en televisie te komen is door het Stimuleringsfonds en de
omroepen op een eigen wijze geïnterpreteerd. Men ondersteunt
niet in eerste instantie filmprojecten maar men wenst eerder film
makers, regisseurs en producenten, in de gelegenheid te stellen
om televisieprogramma's te maken. Hiermee is de filmindustrie
gediend omdat een uitbreiding van de markt wordt gerealiseerd.
Uiteraard moet zo'n houding niet betekenen dat men voortaan
geen filmprodukties meer wil ondersteunen. Het Stimulerings
fonds heeft in zijn beleidswijziging t.a.v. grote Nederlandse speel
films echter aangegeven dat men ook deze kant niet wil verwaar
lozen.
HET FONDS VOOR DE NEDERLANDSE FILM
Het Fonds voor de Nederlandse Film heeft als taak de kunstzinni
ge film te bevorderen als bijdrage tot de Nederlandse filmcultuur.
In aanmerking komen de volgende typen film: de lange speelfilm,
de korte film (waarbij zijn ondergebracht de fictiefilm tot 60 minu
ten, de experimentele film en de animatiefilm), de documentaire
en de korte voorfilm voor de bioscoop (met genres als fictie, ani
matie, experiment en documentaire).
Aan de hand van het toewijzings- en afwijzingsbeleid zoals aan
gegeven in het jaarverslag 1989 zal ik de gang van zaken van het
afgelopen jaar bespreken. Er zijn 193 aanvragen ingediend waar
van 172 in 1989 zijn behandeld: 65 voor een realisering en 97
voor een uitwerking. De onderstaande tabellen geven het resul
taat
Tabel 3:
Realisering van projecten
lange speelfilm
korte film
documentaire
korte voorfilm
Totaal
17
27
23
8
Toegewezen Afgewezen
6
9
9
1
11
18
14
7
14