OWTO SURVIVE A BROKEN HE ART ie nieuwe film vdn PAUL RUVEN Dit overzicht laat zien dat samenwerking tussen podiumkunsten en televisie een groot aantal programma's met een hoop aantal zenduren oplevert. De samenwerking met de speelfilm levert ver houdingsgewijs veel minder zenduren op. Gezien het resultaat van 1988 echter, toen slechts één film werd medegefinancierd, heeft het Stimuleringsfonds zijn beleid in deze gewijzigd. Dit wordt ook met zo veel woorden door het bestuur in het jaarver slag aangegeven. Men is zich ervan bewust dat de financiering van grote Nederlandse speelfilms niet meer zonder geld van de omroepen kan worden gerealiseerd en wil deze taak op zich ne men. Als restrictie wordt hierbij opgemerkt dat het te besteden geld, men rekent op ten hoogste 5 projecten per jaar, niet ten kos te mag gaan van subsidie voor speciale televisieprodukties. Het is moeilijk te begrijpen dat het Stimuleringsfonds in eerste in stantie er zo huiverig voor was om grote Nederlandse speelfilms mede te financieren. Immers één van de doelstellingen van het Stimuleringsfonds is dat men cultureel waardevolle program ma's wil maken voor een breed (massa) publiek. Een soortgelijke doelstelling kent ook het Productiefonds, en kijkcijfers geven aan dat Nederlandse speelfilms tot de populairste categorie pro gramma's op de televisie behoren. Niet alleen uit het oogpunt van zorg van het Stimuleringsfonds voor de bevordering van de au diovisuele industrie in Nederland, maar ook uit eigen belang dient men grote Nederlandse speelfilms te steunen. HOOGWAARDIGE KWALITEIT In het beleidsplan 1990-1992 van het Productiefonds, wordt eveneens de noodzaak gesignaleerd dat speelfilms van hoog- N F M IAF presenteert fcjik van hen probeert op zijn of haar manier- het hoofd boven water te houden. Geen uitkering, geen spaargeld, niemand om op terug te vallen. JSTederlttnd 1990 waardige kwaliteit die als coproduktie tussen een zendgemach tigde en een filmproducent worden gerealiseerd in principe ook aanspraak zouden moeten maken op gelden van het Stimule ringsfonds. Terecht gaat men er dan vanuit dat de deskundigen die een project hoogwaardige kwaliteit toekennen en een groot publiek verwachten voor beide media dezelfde criteria aanleg gen. Of hier van automatische financiering van de kant van het Stimuleringsfonds sprake dient te zijn, van een gezamenlijke ad visering of van een overlap van leden in beide commissies, zal nog moeten worden uitgewerkt. Feit is dat de televisie, ondanks de verschillende financierings bronnen (omroepen zelf, Cobofonds en Stimuleringsfonds) voor een betrekkelijk laag bedrag een uiterst populaire programmaca tegorie steunt. Bovendien draagt men hiermee bij tot de ontwik keling van een belangrijk Nederlands cultuurgoed. Triest stemt echter dat de filmindustrie in Nederland zelf niet in staat is geweest en zal zijn grote Nederlandse speelfilms te maken zonder televisiefinancieringen. De creatieve en inhoudelijke in vloed vanuit de televisie, die op dit moment nog betrekkelijk ge ring is voor dit type film, mag echter op grond van de financiële medeverantwoordelijkheid niet evenredig sterker gaan worden. Nog een laatste aspect wil ik bekijken: wie zijn de makers van de programma's en is behalve van het aantrekken van filmprodu centen ook sprake van het aantrekken van filmregisseurs. Hoewel niet bij alle produkties namen zijn ingevuld blijkt dat min stens 22 filmregisseurs éeen of meer produkties realiseren. Ze ventien produkties zijn daarbij in eerste instantie voor televisiedi stributie bedoeld. De intentie van minister Brinkman om tot een samenwerking tus sen film en televisie te komen is door het Stimuleringsfonds en de omroepen op een eigen wijze geïnterpreteerd. Men ondersteunt niet in eerste instantie filmprojecten maar men wenst eerder film makers, regisseurs en producenten, in de gelegenheid te stellen om televisieprogramma's te maken. Hiermee is de filmindustrie gediend omdat een uitbreiding van de markt wordt gerealiseerd. Uiteraard moet zo'n houding niet betekenen dat men voortaan geen filmprodukties meer wil ondersteunen. Het Stimulerings fonds heeft in zijn beleidswijziging t.a.v. grote Nederlandse speel films echter aangegeven dat men ook deze kant niet wil verwaar lozen. HET FONDS VOOR DE NEDERLANDSE FILM Het Fonds voor de Nederlandse Film heeft als taak de kunstzinni ge film te bevorderen als bijdrage tot de Nederlandse filmcultuur. In aanmerking komen de volgende typen film: de lange speelfilm, de korte film (waarbij zijn ondergebracht de fictiefilm tot 60 minu ten, de experimentele film en de animatiefilm), de documentaire en de korte voorfilm voor de bioscoop (met genres als fictie, ani matie, experiment en documentaire). Aan de hand van het toewijzings- en afwijzingsbeleid zoals aan gegeven in het jaarverslag 1989 zal ik de gang van zaken van het afgelopen jaar bespreken. Er zijn 193 aanvragen ingediend waar van 172 in 1989 zijn behandeld: 65 voor een realisering en 97 voor een uitwerking. De onderstaande tabellen geven het resul taat Tabel 3: Realisering van projecten lange speelfilm korte film documentaire korte voorfilm Totaal 17 27 23 8 Toegewezen Afgewezen 6 9 9 1 11 18 14 7 14

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 14