KAGENAAR TECHNIEKbv liserende) compromissen niet hoeven te worden gesloten, dat duide lijk is wie verantwoordelijk is voor de beslissing, dat deze daarop ook kan worden aangesproken, en er zich daardoor ook wel voor zal wachten zijn taak niet uiterst serieus te nemen. Bovendien: mocht er dan toch nog sprake zijn van wanbeheer, dan duurt dat slechts één jaar, en de kans dat beide personen er een potje van maken is toch niet zo groot te achten. DEMOCRATIE ALS DICTATUUR Het klinkt prachtig, dat Deense model, maar hoe valt dit nu juridisch te waarderen? Voor de overheid moet dit systeem toch wel een anar chistische nachtmerrie zijn. Nadat door de fondsenstructuur de mi- nisteriaele verantwoordelijkheid al tot een minimum is beperkt, zou den nu ook de bestuursrechtelijke beginselen - objectiviteit, onpartij digheid, consequentie en rechtszekerheid - met voeten worden ge treden. Door het vermeende redmiddel der democratisering wordt een streep gehaald. Het hoeft echter allemaal niet zo erg te zijn als het lijkt. Men bedenke dat de fondsen jaarlijks verantwoording dienen af te leggen aan de minister van WVC, en dat deze bij de jaarlijkse subsi dietoekenning aan de fondsen voorwaarden omtrent het functione ren van deze kan opleggen. In het Deense model zouden deze voor waarden slechts betrekking kunnen hebben op het fonds in zijn ge heel, maar dat is ook terecht: de ministeriële veantwoordelijkheid gaat ook niet verder. En mochten er onverhoopt in dit Deense model nog slechts onafgebroken films in het genre "Jud Süss" en "Triumph des Willens" worden gesubsidieerd, dan kan de minister het fonds altijd nog opheffen. Teneinde de overheid nog geheel a la Thorbecke geen beoordelaar van kunst te laten zijn, zouden deze twee "inhoudelijke beoordelaars" door de minister kunnen worden benoemd op voordracht van een fondsraad, zoals deze nu al bij het Filmfonds bestaat. Die raad bestaat uit een brede vertegenwoordiging uit het film- en televisiebedrijf, zodat op deze wijze toch nog mensen uit het vak bij het functioneren van het fonds worden betrokken, en de door de wetgever gewenste democratisering gedeeltelijk blijft bestaan. Verder is, voor wat de in houdelijk beoordeling betreft, voor de overheid geen rol weggelegd. Het opdringen van democratisering op plaatsen waar democratie niet kan, zoals bij de inhoudelijke beoordeling, werkt averechts, heeft zelfs iets dictatoriaals. Het wekt de schijn van objectiviteit en onpartij digheid, maar camoufleert subjectiviteit en eventuele onverantwoor delijkheid. RIJKSKUNSTMEESTERS Hoe is nu de realiteit? Het klimaat voor het invoeren van het Deense model leek gunstig, toen minister d'Ancona begin dit jaar opperde de adviescommissies bij de Raad voor de Kunst te vervangen door rijks- kunstmeesters, welke op min of meer persoonlijke titel zouden moe ten beslissen op incidentele subsidieaanvragen. De Tweede Kamer heeft dit idee met een groot gebaar van tafel geveegd. Voornaamste bezwaar was dat, doordat deze rijkskunstmeesters door de minister zouden worden benoemd, de overheid zich toch weer inhoudelijk met kunst zou gaan benoemen.De hiervoor genoemde constructie met de fondsraad zou dit bezwaar kunnen weerleggen. WVC is overi gens bezig met een onderzoek naar de (beoordelings-)structuur van de beide filmfondsen, waarvan het resultaat binnenkort kan worden verwacht. In hoeverre de mogelijkheden van het invoeren van een beoordelingsprocedure zoals het Deense model hierin worden be zien, is mij niet bekend. Het is wellicht wel op zijn plaats. Job Hengeveld 1) Voor geïnteresseerden in de parlementaire behandeling van de Fondsenwet Scheppende Kunsten: Tweede Kamer, Zitting 1979-80, nr. 15997, Handelin gen Tweede Kamer 8-4-1981, blz. 4585-4590, en de Nota van Toelichting bij het besluit tot oprichting van het Fonds voor de Nederlandse film, Staatsblad 1983, nr. 558. 2) Stan Lapinski in Film en TV-maker, maart 1988, blz. 38-40. De auteur is jurist en onlangs afgestudeerd op subsidiëring van film. INTERNACIONAL U wist natuurlijk allang dat Figueras tot de Top van de wereld behoort op het gebied van theaterfauteuils. Maar waarom is Uw theater dan nog niet uitgerust met Figueras fauteuils?? Over de hele wereld, zelfs in het Kremlin, zit men op Figueras fauteuils. Maak snel een afspraak met: Importeur: Willibrorduslaan 162, 1216 PE Hilversum Telefoon 035 - 234499* Fax 035 - 235670 18 FIGUERAS

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 18