Jury: Nico Scheepmaker (voorzitter), Natascha Emanuels, Robbe de Hert, Ate de Jong, Roeland Kerbosch, Josee Kersten, Thijs Ocker- sen, Renée Solleveld, Ellen Waller Grote Prijs van de Nederlandse Film - Beste lange speelfilm: DE STILTE ROND CHRISTINE M. produktie: Matthijs van Heijningen regie: Marleen Gorris - Beste korte film: NOG EENS, regie: Hans Nassenstein - Beste documentaire: SAL SANTEN REBEL, regie: Rudolf van den Berg - Beste acteur: Rijk de Gooyer voor gehele oeuvre - Beste geluid: Pjotr van Dijk - Beste camerawerk: Theo van de Sande - Beste motage: Hans van Dongen - Beste filmmuziek: Willem Breuker - Cultuurprijs: Dan Ireland Marleen Gorris (links), naast haar Ham van Dongen Overige Prijzen: - Prijs van de Nederlandse Filmkritied: DE SMAAK VAN WATER, regie: Orlow Seunke - Prijs voor een regiedebuut van de Afdeling Speelfilmproducen ten van de Nederlandse Bioscoopbond: Lili Rademakers voor MENUET - GNS-aanmoedigingsprijs: Casper Haspels voor VIER MONOLO GEN - Persprijs voor de wetenschappelijke film/video: BUITEN SPEL, regie: Willem Ouwerkerk, produktie: Audiovisueel Centrum van de Erasmus Universiteit - De Vergulde Klaver van VIVA voor de actrice van het jaarlinda van Dyck - Vrije Circuit-prijs: LEVEL, regie: Christine Koenigs - Aanmoedigingsprijs scenario van de Stichting Filmenergie Ne derland: Anette Apon voor GOLVEN - NBF Cinemagiaprijs 1981: Geoffrey N. Donaldson - Jeugdscenariowedstrijd: DROMENLAND, Fabiënne Meershoek (12) (coach: Guido Pieters), HET STANDBEELD, Aya Kamphorst (17) (coach: Paul Verhoeven), VADERTJE TIJD, Jacco Groen (18) (coach: Guido Pieters) het Leesverslag en het Herzieningskrediet. Want, zo staat in de laatste nieuwsbrief van het Filmfonds te lezen: "Ook de afdeling film van het ministerie van WVC en de Raad voor de Kunst realise ren zich inmiddels dat de scenarioschrijfkunst kennelijk een niet onbelangrijk element is in het proces van filmmaken." Een be hoorlijk humoristische formulering. Na oplevering van door het fonds gefinancierde treatments en scenario's worden daarvan 'leesverslagen' gemaakt door exter ne deskundigen. Wie? Welke diploma's scenariolezen heeft hij/ zij? Waaraan dankt hij/zij zijn/haar autoriteit nog meer? Maar ge lukkig wordt het leesverslag gratis en automatisch naar elke aan vrager opgestuurd, dat scheelt. Vervolgens mag deze een nieuwe versie schrijven. Niet langer in dekens gehuld op een vrieskoude zolder, maar bij de centrale ver warming van het 'herzieningskrediet' dat het Fonds beschikbaar stelt. Wie zegt dat een kunstenaar moet lijden om te kunnen scheppen? Er is evenwel een addertje onder het gras: de aanvra ger moet het scenario bewerken met behulp van een 'script-doc- tor' uit binnen- of buitenland. En zo helpen straks de lammen de blinden de bioscoop in onder het toeziend oog van de doven; humoristischer kan ik niet worden. En alsmaar blijf ik wachten op dat gezamenlijke schrijven van bei de Nederlandse fondsen. Dat vlugschrift, die cri-de-coeur, dat smeekt: 'Dames, heren filmmakers, loopt uw hart dan wel gal over, ligt u nachten wakker, woelend, zwetend, bent u bereid uw huis en moeder te verkopen, uw suikeroom te vermoorden, de ABN-bank te beroven, Jan Blokker te gijzelen? Kortom, heeft u iets te melden dat absoluut gemeld moet worden? Kruis aan: ja! Dan financieren wij uw film, werpen uw A-viertjes in de open haard, bemoeien ons nergens mee en wachten gewoon af met welke beelden u thuiskomt. Want het is ons ten langen leste dui delijk geworden dat ook onze scenario-beoordelingen niet tot een bloeiende Nederlandse filmproduktie leiden. Het conservatisme en de arrogantie van filminstellingen zijn de dood voor de film kunst. Dus doet u wat u goed acht en wat u kennelijk niet laten kunt. Wij wagen de gok en zegenen u.' Wedden dat er dan net zoveel goede en slechte films uitkomen als nu? En wedden dat een paar daarvan ons versteld zullen doen staan? Door hun eigenwijsheid, hun urgentie, hun hoogstper soonlijke aanpak, hun bevlogenheid zelfs misschien. De spoeling zal dunner worden, de Nederlandse sets zullen geen kledingdepartments van tien man, stuntteams van twintig man ol produktiebureau's van dertig man meer kennen. Liefhebbers van een dergelijke werkwijze dienen zich te vervoegen bij daartoe ge ëigende multinationals: Warner Brothers, Cannon, de Credit Lyonnais. De Nederlandse overheid dient zich te beperken tot de waarlijk bezetenen. De Hans van Manens en Bernard Haitinks van de film. Kijken of er dan een Nederlandse filmproduktie ontstaat met de statuur van een Nederlands Ballet of Concertgebouwor kest. Al was het alleen maar om onze Filmheer Bommel, Matthijs van Heijningen zelve, tegen te spreken. "Nederlandse filmmakers hebben niets te vertellen," meldde hij vanachter zijn rookgordijn. Het lijkt er soms op. In een bureaucratisch geheel van nep-autori- teit, vriendjespolitiek, kinnesinne, puberale regressie en clan vorming sterft de bevlogenheid een zachte dood. En terwijl ieder een elkaar hier in de haren blijft vliegen en niets anders beklijft dan het eeuwigdurend gekanker, is de rest van Europa zich druk aan het verenigen. GERDIN LINTHORST 22 1982

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 22