PROMOTION 10e NEDERLANDSE FILMDAGEN - UTRECHT (Vervolg van pag. 29) stand van zaken in de industrie. Deze informatie is niet alleen voor het grote publiek, maar ook voor de politieke beleidbepalers...zij moeten elk jaar weer het geld suppleren en dienen dus te worden overtuigd dat dat geld goed besteed is. Natuurlijk dienen er tien films te worden gemaakt om twee of drie echt goede (artistiek en commercieel) films op te leveren, dat is ongeveer de verhouding in elk land. Ik denk ecfiter dat die twee of drie goede (en verkoopbare) films meer aandacht moeten krijgen en de 'ongelukjes' af en toe maar iets meer verzwegen moeten worden. Jan Rofekamp* President Films Transit Inc. Montreal Jan Rofekamp (40) was in 1971 een van de oprichters van Fugitive Cinema Hol land. In 1982 emigreerde hij naar Canada en is nu directeur van Films Transit Inc. (Montreal), een verkoopkantoor van Canadese films. HOLLAND FILM MEETING Evenals in voorgaande jaren wordt er tijdens de Filmdagen een ontmoeting georgani seerd met vakgenoten uit het buitenland. Er is een groot aantal autoritei ten uit de internationale film festivalwereld uitgenodigd waarvan er ieder jaar meer positief reageren en dus ko men. Dit jaar zijn vele belangrijke Festivals vertegenwoordigd en zullen er ook een aantal pro minente filmpersmensen aan wezig zijn. De Holland Film Meeting is een gemeenschappelijk initiatief van de Filmdagen en Holland Film Promotion en duurt van zondag 23 september tot de sluiting op woensdag. Er is een programma samen gesteld dat de gasten volop bezig zal houden. Indien zij echter nog tijd over hebben, is er altijd de mogelijkheid om in de Holland Film Promotion Videotheek nieuwe en oude Nederlandse films te komen bekijken. Een van de meest interessante onderdelen van het Holland Film Meeting programma is een seminar op maandag 24 september, waarin de ervarin gen van buitenlandse agenten met Nederlandse films be sproken zullen worden met Nederlandse producenten. De bedoeling van dit seminar is te komen tot een uitwisse ling van ervaringen en wensen van de agenten en daarmee de communicatie te verbeteren, waardoor de mogelijkheden van de Nederlandse film in het buitenland vergroot zouden kunnen worden. De buitenlandse belangstel ling voor dit seminar is groot getuige de positieve reacties van de meeste agenten. Andere onderdelen van de meeting bestaan uit een pre sentatie van de grote Neder landse Festivals en uit een pre sentatie van de facilitaire be drijven die kontakten met het buitenland zoeken. Al met al lijkt de Holland Film Meeting weer een interessante happening te worden, waarbij het verder ontwikkelen van in ternationale kontakten ook voor Holland Film Promotion voorop staat. Belangstellenden uit het Ne derlandse Bioscoop- en Film bedrijf zijn welkom in de Hol land Film Promotion Video theek die vanaf 23 september in Hotel Pays-Bas wordt inge richt. DUTCH FILM GUIDE Ter gelegenheid van het Film festival in Cannes is een nieu we updated uitgave versche nen van de Dutch Film Guide. Dit handzame boekje wordt door Holland Film Promotion gebruikt als informatiebasis op Festivals. Men vindt alle Nederlandse producenten, di stributeurs, festivals etc. met adressen vermeld in de Guide. Er is een beperkt aantal be schikbaar voor Nederlandse belangstellenden aan te vragen bij H.F.P. CANNES 1990 Terugkomend op het Filmfesti val van Cannes lijkt het ons gepast om onze sponsors, die zoveel bijdragen aan de finis hing touch van de stand nog even in de spotlight te zetten. De presentatie van de Neder landse films werd enorm ge holpen door de trailer-monta ge die door METASOUND ge monteerd en op video overge zet werd. Deze presentatie trekt altijd veel aandacht en trekt vele belangstellenden naar de screenings in de Star bioscoop. METASOUND helpt H.F.P. al ja ren met deze videoband en le vert daarmee een belangrijke bijdrage tot het aanzicht van de stand. De inmiddels bekende race op de tassen werd weer veroor zaakt door de medewerking van TITRA, die ook dit jaar weer zorgde voor tassen en para plu's. Het probleem met de pa raplu's was deze keer dat het in Cannes reeds volop zomer was en er geen druppel regen is gevallen. Het grootste deel van de para plu's werd daarom mee terug genomen en zal op komende Festivals gebruikt worden. Een nieuwtje dit jaar was een bijdrage van TITRA aan de vol ledigheid van de stand in de vorm van een koelkast voor zien van jenever. Dit stelde ons in staat om vrijwel dagelijks een bescheiden Happy Hour te organiseren voor passerende relaties op de filmmarkt. Het is de bedoeling om dit Happy Hour ook op komende festivals te organiseren. FILMTEXT stelde opnieuw een portable computer ter beschik king die gebruikt wordt voor het registreren van de belang stelling voor films en waarin een databank met gegevens van veel Nederlandse films is opgeslagen. Deze computer heeft mede het voordeel dat het ons mogelijk gemaakt wordt om op vrij eenvoudige wijze onmiddellijk na een festi val alle producenten schrifte lijk te informeren over de be langstelling voor hun film(s). FILMTEXT is hiermee een on misbare sponsor voor onze festival-aktiviteiten en de af werking daarvan. Rest ons de medewerking te vermelden van NETROV de medewerkers van het Ministe rie van Buitenlandse Zaken en Drukkerij POORTPERS. Wij willen alle sponsors langs deze weg nogmaals danken voor hun inzet en inspannin gen en hopen ook in de toe komst een beroep op hen te mogen doen. 31

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 31