FILMSPONSORING IN NEDERLAND IN GESPREK MET SPONSOR-INTERMEDIAIR PHOEBE FELEN Sponsoring wordt steeds meer een noodzaak voor de Nederland se speelfilm. De bedragen die het produktiefonds uitkeert, lopen niet in de pas met de kostenstijging waarmee producenten te maken hebben. Tot nu toe wordt tussen de vijf en tien procent van het totale budget van een speelfilm betaald door de firma wiens merk whisky de hoofdpersoon drinkt, of in wiens auto de filmheld rijdt. Is door de toenemende betekenis van sponsors de toekomst van de Nederlandse speelfilm veilig gesteld? Of wordt de nachtmerrie van de regisseur werkelijkheid, dat de baas van de sigarettenfir- ma de schaar gaat hanteren bij het bekijken van de rushes? Ron Reinders is promotie- en sponsoringmanager van de Bri- tish-American Tobacco Company. Over het sponsorbeleid bij speelfilms stelt hij voorop: "De manier waarop een merk in een film is verwerkt moet op het publiek geloofwaardig overkomen. Soms ben ik zelfs geneigd de plannen van een producent met een sigaret af te zwakken. Het moet niet overdone zijn." "Het karakter van een personage", zo vervolgt hij," moet passen bij het image van een produkt, ik wil het er verantwoord in kwijt kun nen." Waar de macht van de sponsor ophoudt, wordt door hem als volgt aangeduid: "Als de hoofdpersonen niet bij het image van onze grotere sigarettemerken passen, kunnen we toch vaak de merken met een kleiner marktaandeel in de film kwijt. Kijk, als ik de sponsoring niet doe gaat waarschijnlijk de concurrent in de film zitten en dat vind ik natuurlijk ook niet leuk." Phoebe Felen is sinds enkele jaren werkzaam in de sponsorwer ving voor speelfilms. Momenteel verzorgt zij de contacten met sponsors voor ELINE VERE van producent Matthijs van Heijnin- gen, de nieuwe film van Renè Solleveld, de maker van de film DE AVONDEN, en PROSPERO'S BOOKS van All Arts. Zij ziet nog niet gebeuren dat sponsors op de stoel van de regis seur komen te zitten: "Zonder die gemiddeld 7,5% van het budget komt de film er ook wel. Ik vind het zelf prettig te bedenken, dat er mooie dingen in een film gemaakt kunnen worden van het spon sorgeld, belangrijke extra's. Maar een sponsorbedrag is nooit van doorslaggevende betekenis voor het wel of niet draaien van een film." Phoebe is een van de weinige mensen in Nederland die zich spe ciaal op sponsorwerving voor speelfilms heeft toegelegd. Zij stu deerde Filmwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, en kwam na haar studie te werken als radio- en tv-producer bij Saat- chi Saatchi, een groot reclamebureau. In die functie stond ze in nauw contact met verschillende produktiebureau's die commer cials en bedrijfsfilms produceren. Ze vertelt: "Een produktiebu- reau, Shooting Star, met wie ik veel samenwerkte was bezig met een speelfilm. Via deze samenwerking werd ik toen gevraagd of ik voor die film de sponsoring wilde verzorgen. Zo ben ik begonnen. Een paar weken later werd ik gebeld door Matthijs van Heijnin- gen, die had gehoord dat de sponsoring voor de film LOOS van Theo van Gogh zo aardig was gegaan, en die vroeg of ik voor hem RITUELEN, geregisseerd door Herbert Curiël wilde doen. Zo is het verder gerold." Volgens haar is filmsponsoring nog een onontwikkeld gebied. "In het verleden werd de sponsorwerving voor een speelfilm wel als eenmalige klus aangenomen of door een produktieassistent tus sen een boel andere werkzaamheden door geregeld, wat niet al tijd even goed verliep. In mijn werk kom ik nog wel eens bedrijven tegen die in het verleden flink hun neus hebben gestoten, autobe drijven bijvoorbeeld, die na uitleen hun wagen beschadigd terug kregen. Door als sponsor-intermediair gewoon goede afspraken te maken met alle partijen kunnen dergelijke irritaties gemakkelijk worden vermeden." Hoe komen afspraken met sponsors via haar tot stand? "In eerste instantie krijg ik van een producent het script opge stuurd. Het tijdstip waarop dat gebeurt varieert, soms een paar weken voordat de opnamen beginnen, maar prettiger is het als ik een paar maanden van tevoren bij de film word betrokken. Ik be kijk het script dan op de mogelijkheden die de film biedt voor be drijven. Als bijvoorbeeld een personage in een auto rijdt, is dat een mogelijkheid voor een autofirma. Maar als dit personage een schurk blijkt te zijn, dan wordt het moeilijker, want een bedrijf wil natuurlijk liever geassocieerd worden met de held van het ver haal. Ik geef in het script aan in welke scènes ik ruimte zie voor bepaal de produkten. Bij een film die zich in het heden afspeelt, is dat eenvoudiger dan bij een film als DE AVONDEN, die in 1946 speelt. Dan moet je research gaan doen naar de bedrijven en merken die toen al bestonden, want merken die nog niet op de markt waren kun je natuurlijk niet laten zien in zo'n film. Met de lijst van pro dukten die ik als mogelijkheden zie voor een sponsoring stap ik naar de producent en de regisseur om te kijken of zij het eens zijn met mijn ideeën. Pas als dit het geval is begin ik met het benade ren van de bedrijven. Ik ga met de mogelijke sponsors praten, vaak in het gezelschap van de producent. Als er overeenstem ming is bereikt stel ik de afspraken op schrift en blijf ik daarna contact houden met de sponsors; ik nodig ze uit om naar de ruwe montage te komen kijken, en later om de première bij te wonen." Phoebe vertelt met enthousiasme over haar werk: "Het is belang rijk om steeds met de producent en de regisseur naar een zo crea tief mogelijke oplossing van product-placement (is het tonen van een produkt) te zoeken. Het meest schitterende voorbeeld dat ik ooit heb gezien was de 'life-saver' in de James Bond-film "A View to a Kill". Bond duikt zijn auto achterna het water in omdat zijn vi janden aan de kant op het punt staan hem neer te schieten. Hij kan dus niet omhoog om adem te halen. Een waanzinnig spannend moment. Dan zie je dat hij het ventiel van zijn autoband losdraait, en dat hij zich in leven houdt met de lucht die vrijkomt. In een hoek van het beeld zie je met kleine letters de merknaam Dunlop, een geweldige product-placement dus en niet irritant in beeld. Uit onderzoek is gebleken dat zo'n beeld in de film de omzetcijfers van een merk enorm kan laten stijgen. De omzet van het merk snoepjes, waarmee het buitenaards wezentje ET. in de film van G 33

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 33