FILMS MET EEN OPDRACHTGEVER In deze speciale uitgave van FILM in het kader van de Nederlandse Filmdagen, naast de 'echte' films, ook aandacht voor de opdrachtfilm. Het begrip opdrachtfilm is inmiddels volledig achterhaald door de opkomst van video en in het bijzonder de videorecorder. In vakkringen wordt dan ook steeds meer gesproken over audiovisuele communicatie. Maar film is en blijft het medium met de grootste impact. Het enige nadeel van film voor het bedrijfsleven is, dat de mogelijkheid tot optimale projectie niet altijd aanwezig is. VIDEO Het gebruik van video is door de hoge penetratiegraad van de vi deorecorder zowel bij bedrijven als particulieren drastisch toege nomen en heeft in de opdrachtsector het gebruik van band/dia en film voor een groot deel verdrongen. Video is in relatie tot band/dia en film een uiterst gebruiksvriende lijk medium. Iedereen kan wel een cassette in een recorder stop pen en op play drukken en ook de techniek maakt het mogelijk op zeer creatieve wijze het beeld van prachtige effecten te voorzien. Een groot voordeel van video is, dat er vrij eenvoudig kopieën van video, film of band/dia-presentaties kunnen worden gemaakt van uitstekende kwaliteit. Een nadeel van video is, dat er geen goede standaardisering is. Niet alleen zijn er binnen de videosystemen grote technische ver schillen, maar men heeft ook te kampen met afwijkende manie ren van aftasten en verschillen in het aantal beeldlijnen in de di verse landen. Een ander nadeel van video is, dat de kijker op een klein scherm naar de presentatie kijkt, in een niet verduisterde omgeving, waardoor hij snel wordt afgeleid. Het aantal kijkers is beperkt. Per monitor kunnen maximaal zes tot acht kijkers het programma bekijken. De impact van video is beduidend minder dan van film of band/dia. Niet alleen omdat het scherm kleiner is, maar iedereen heeft thuis een televisietoestel en de presentatie zal niet zo snel als bijzonder worden ervaren, waardoor de kijker eventueel extra open zou staan voor de boodschap. De voordelen van video wegen echter ruimschoots op tegen de nadelen en het gebruik van video zal, mede door de komst van HDTV (High Definition Television), zeker toenemen. BEELD VAN DE AUDIOVISUELE INDUSTRIE Vooropgesteld dat exacte cijfers in een snel groeiende audiovi suele industrie moeilijk te geven zijn, wil ik toch een poging wa gen enig inzicht te geven in deze boeiende en bloeiende industrie. De omroepwereld is veruit de grootste sector in de audiovisuele industrie. Tegenover een omroep-onafhankelijke produktiewaar- de van 380 miljoen staat een omroep-afhankelijke omzet van 1.450 miljoen gulden. De opdrachtsector heeft in 1989 een ge schatte omzet van 520 miljoen gulden, inclusief ongeveer 70 mil joen gulden van de commercialproduktie, exclusief televisie en speelfilmproduktie. De omzet bij de facilitaire bedrijven bedraagt 190 miljoen gulden, terwijl de produktiekant 330 miljoen behelst. De speelfilmproduktie is in de audiovisuele sector duidelijk de kleinste sector. Sterk afhankelijk van het aantal produkties per jaar varieert de omzet van 16 tot 23 miljoen gulden. Het totaal aantal AV-bedrijven in Nederland is ongeveer 645, waaronder vele zeer kleine en soms weinig professionele onder nemingen. Dit getal valt onder te verdelen in 220 facilitaire bedrij ven en 425 produktie bedrijven. De eerste groep is qua aantal de laatste vijf jaren tamelijk stabiel gebleven. Het aantal produktie bedrijven is in die periode daarentegen meer dan verdubbeld. In 1984 waren er namelijk slechts 200. Ruim 100 gerenomeerde fa cilitaire en produktie bedrijven zijn aangesloten bij de brancheve reniging VAP (Verenigde Audiovisuele Produktiebedrijven). Zij hebben gezamenlijk een jaaromzet van ongeveer 180 miljoen gulden. In de gehele industrie zijn, inclusief het bioscoopbedrijf, 11.000 personen werkzaam. Ongeveer 1.500 daarvan zijn in vas te dienst werkzaam bij de produktie bedrijven die in opdracht werken. Bij de facilitaire bedrijven werken ongeveer 600 mensen in vaste dienst. Bij het NOB (Nederlands Omroepproduktie Be drijf), zijnde in hoofdzaak een facilitair bedrijf, zijn dat er 3.000. Overigens wordt in de AV-industrie op grote schaal gebruik ge maakt van freelance krachten. Werkopname van "The Ketel 1 Story". Prijswinnaar SAM Award en 1e prijs categorie. Produkten, projecten en materialen tijdens 19e SAM Film- en Videomanifestatie. 45

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 44