Jury: Prof. J.M. Peters (voorzitter), Diewertje Blok, Mare Didden, Judith Herzberg, Peter Tuinman, Jean van der Velde, Ellen Waller Grote Prijs van de Nederlandse Film: - Beste lange speelfilm: ABEL regie: Alex van Warmerdam produktie: Laurens Geels Dick Maas voor First Floor Featu res - Beste regie: Alex van Warmerdam voor ABEL - Beste korte film: REQUIEM, regie: Sjef Lagro - Beste documentaire: PASSIES, regie: Olivier Koning - Beste actrice: Geert de Jong voor MAMA IS BOOS - Beste acteur: John Kraaykamp voor DE AANSLAG en DE WISSEL- WACHTER - Juryprijs: Jos Stelling n.a.v. DE WISSELWACHTER - Vakprijs produktieleiding: Jos van der Linden - Cultuurprijs: Anton Koolhaas Alex van Warmerdam (links) en Vincent van Warmerdam (componist) Overige Prijzen: - Prijs van de Nederlandse Filmkritiek: ABEL, regie: Alex vanWar- merdam - De Vergulde Klaver van VIVA voor de acteur van het jaar: Derekde Lint - De Zilveren Lessenaar: Vincent van Warmerdam voor ABEL - Publieks-prijs: OP HOOP VAN ZEGEN, regie: Guido Pieters - Filmfonds Televisie-prijs: MORGEN GAAT HET BETER van Cees vanEde en Ben Klokman voor de NOS - Filmprijs van de stad Utrecht: Jos Stelling - Cannon City-prijs: TWEE, regie: Gert de Graaff - Export-prijs van de Economische Voorlichtingsdienst: Orlow- Seunke HET NIPO ONDERZOEK IN OPDRACHT VAN NMB/VAP In vele grote en middelgrote bedrijven is het gebruik van AV niet meer weg te denken. AV-media spelen een veelzijdige rol als het gaat om in- en externe bedrijfscommunicatie. De cijfers en con clusies zijn gebaseerd op een onderzoek van de NMB en VAP dat begin 1989 is gehouden. Het doel van het onderzoek was inzicht te krijgen in de markt en met name in de relatie opdrachtgever producent. En dit specifiek bij de AV-produkties op het terrein van bedrijfscommunicatie. Daar waar het dus gaat om bedrijfspresentaties, educatieve pro- dukties, produkt informatie, point of sale en bedrijfsjournaals. Er is door NIPO geënquêteerd bij 500 bedrijven van verschillende grootte en uit alle onderdelen van de economie. De bedrijven werden ingedeeld in drie groepen: Groep A 54% heeft ervaring met AV, besteedt uit en/of produ ceert zelf. Hiervan zegt 74% alles uit te besteden en 26% combineert dit met zelf doen. Groep B Ervaring met AV, slechts 3,5% produceert alles in eigen huis. Groep C 42,5% heeft géén ervaring met AV. Hiervan zegt 28% wel te denken aan toepassing in de komende drie jaar, 24% weet dat nog niet zeker maar staat er wel positief tegenover. Hoe kiest men een AV-producent? 22% van de bedrijven schakelt het reklamebureau in en 78% zoekt zelf rechtstreeks kontakt met de AV-producent. Waar wordt de keuze voor het benaderen van een AV-produ cent op gebaseerd? Veruit de meeste opdrachtgevers baseren hun keuze op eerdere ervaringen of op die van anderen. Hieruit blijkt dat de opbouw van een goede relatie tussen bedrijf en AV-producent werkt. Het advies van reklame- of PR-bureau speelt voor de keuze van een AV-producent een bescheiden rol in het landelijk gemiddelde: 19% zegt een advies voor hun keuze te betrekken. Hoeveel AV-bedrijven worden benaderd? Tweederde van de bedrijven vraagt twee of meer offertes aan. 31% neemt genoegen met de eerste aanbieding. Het is van groot belang om meerdere aanbiedingen te vergelij ken. Vergelijken op prijs is natuurlijk voor de hand liggend, maar veel meer van belang is de inhoudelijke waarde van het voorstel. Wat bepaalt de keuze bij meerdere voorstellen? Bij het landelijke beeld meten we dat maar liefst 83% de kwaliteit en de artistieke waarde van het concept belangrijk vindt voor hun uiteindelijke keuze van een producent. 67% betrekt ook de prijs bij de berekening. Ook showreels of reeds gemaakte produkties en reputatie van het bedrijf spelen hier een rol. Het VAP lidmaatschap van producenten biedt kennelijk nog on voldoende hardheid om hierop een keuze te bepalen. Voor 75% speelde dit geen rol bij hun keuze. Welke soorten produkties worden het meest gemaakt? De presentatie van het bedrijf in z'n totaal is nog steeds koploper. 75% van de bedrijven die ervaring hebben met AV lieten een be drijfspresentatie maken. 43% doet dit ook op het terrein van pro- duktinformatie. Het educatieve programma is in dit rijtje derde met 36%, verder point of sale 24%, bed rijf journaals 12%, overi ge 9%. Kontrakten Maar liefst 69% van de opdrachtgevers voor AV-produkties werkt zonder kontrakt. Een schrikbarend hoog percentage. Een kontrakt moet de basis zijn voor de zakelijke kant van de samen werking. Een kontrakt regelt auteursrecht, kopieerrecht, muziek- 46 1986

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 45