NEDERLANDSE FILMDAGEN De organisatie van de Nederlandse Film dagen zal op maandag 24 september veel aandacht besteden aan de opdrachtpro gramma's in de vorm van diverse vertonin gen en een retrospectief van AV-produ- cent Carillon. Ook de commercials komen die dag aan de beurt. en acteursrechten. Als deze zaken niet goed zijn geregeld, dan kan dit achteraf grote problemen en hoge kosten veroorzaken. Beoordeling kwaliteit In Nederland ligt de waardering bij opdrachtgevers voor de kwali teit hoog. 19% zegt het eindresultaat zeer goed te vinden, 62% goed, 11% redelijk, terwijl slechts 3% het geleverde matig tot slecht vond. Géén slechte cijfers voor AV-producenten. Toch is de vraag of opdrachtgevers kritisch genoeg zijn. Zijn zij bereid om vanuit hun doelgroep te oordelen of zijn ze verliefd op de beelden van hun bedrijf of produkt. REALISATIE VAN EEN OPDRACHT Vooral de rol van een producent is bij het werken in opdracht van derden een aanmerkelijk groot verschil ten opzichte van de vrije producent. Wat is dan wel de rol van de AV-producenten bij al deze vormen van communicatie? De eerste fase in het traject naar een kant en klare AV-presentatie is het concept. Voor de producent aan zo'n concept begint, zal hij zich eerst uitgebreid laten briefen door de opdrachtgever: wat moet er gecommuniceerd worden, wat is het beoogde doel, wat is de doelgroep en wat is het niveau van die doelgroep, welke elementen in die boodschap moeten eventueel benadrukt worden? Vaak heeft een opdrachtgever wel nagedacht over wat hij wil en waarom, maar hij heeft dit in de meeste gevallen niet gedaan va nuit een audiovisuele visie. Het is voor een opdrachtgever in zo'n geval moeilijk een goede briefing te maken, vooral wanneer hij geen ervaring heeft met audiovisuele media. En toch is een der gelijke briefing onontbeerlijk, het kan veel moeilijkheden en tele urstellingen voorkomen. De producent hanteert meestal een vragenlijst bij de briefing om zodoende optimaal informatie te vergaren. Aan de hand van de opdrachtdefinitie zal de producent nu, samen met de scenarioschrijver en de regisseur, trachten te komen tot een concept. HET KONTRAKT EN OPNAMEPERIODE De AV-producenten die zijn aangesloten bij de VAP (Verenigde Audiovisuele Produktiebedrijven) hanteren de VAP-Standaardovereenkomst, een gedegen kontrakt waarin de rechten en plichten van de producent en van de opdrachtgever zijn geregeld en waarin ook de leverdatum en het overeengeko men produktiebedrag zijn vastgelegd. De producent zal nu zijn Typische werkfoto van een produktie op video (uit een produktie van Leo Schepman Audiovisuals). faktuur voor de eerste termijn uitsturen. De reden van het ogen schijnlijk hoge percentage van de eerste termijn, 50% van het to tale produktiebedrag, ligt in het feit dat in die eerste periode, waarin de voorbereiding, de opnamen en een deel van de afwer king plaatsvinden, door de producent de meeste (externe) kosten worden gemaakt. Vervolgens laat de producent, in overleg met de regisseur, de crew samenstellen die, zoals we eerder hebben gezien, wisselend van samenstelling kan zijn, afhankelijk van de komplexiteit van de opnamen. In veel gevallen zal bij de aanvang van de opnameperiode door de producent een zogenaamde "PPM" worden belegd. PPM staat voor Pre Production Meeting. Op deze vergadering, meestal in aanwezigheid van de opdrachtgever, worden alle zaken betref fende de komende opnameperiode besproken: de eventueel ge wenste medewerking van de opdrachtgever wat betreft lokaties, vergunningen, inzet van personeel en de produkieplanning. DE PREMIÈRE In principe kan de opdrachtgever nu zijn AV-presentatie inzetten in zijn communicatie-mix via de vele distributiemogelijkheden. Distributie van een AV-programma is een betrekkelijk nieuw fe nomeen nu de mogelijkheden, onder andere door de versterkte penetratie van de videorecorder, ruimschoots aanwezig zijn. Voor de distributie valt te denken aan bioscopen, 'normale' televi sie, satelliet-tv, commerciële televisie, hoteltelevisie, videoma gazines (vliegtuigen, bussen, winkels, kappers, etc), vakantie parken, videotheken, discotheken, verenigingen, scholen en be drijven. Allemaal belangrijk bij de mediumkeuze en niet te verge ten de inhoud van het programma. De meest vergeten en bijna de belangrijkste doelgroep zijn de eigen medewerkers. INTERNATIONAAL NIVEAU Tijdens het Internationale Industriële Film Videocongres in Rome werd het bewijs vorig jaar duidelijker dan ooit geleverd: Nederlandse AV-produkties kunnen zich moeiteloos meten met het beste dat de wereld op dit terrein te bieden heeft. Behalve de Grand Prix werden op dit invloedrijke congres nog diverse andere onderscheidingen door Nederlandse producen ten in de wacht gesleept. En ook op andere manifestaties vielen produkties uit ons land opmerkelijk vaak in de prijzen. Peter Kanters Bron: NMB/VAP onderzoek 47 «M

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 46