NEDERLANDSE FILMDAGEN
De organisatie van de Nederlandse Film
dagen zal op maandag 24 september veel
aandacht besteden aan de opdrachtpro
gramma's in de vorm van diverse vertonin
gen en een retrospectief van AV-produ-
cent Carillon. Ook de commercials komen
die dag aan de beurt.
en acteursrechten. Als deze zaken niet goed zijn geregeld, dan
kan dit achteraf grote problemen en hoge kosten veroorzaken.
Beoordeling kwaliteit
In Nederland ligt de waardering bij opdrachtgevers voor de kwali
teit hoog. 19% zegt het eindresultaat zeer goed te vinden, 62%
goed, 11% redelijk, terwijl slechts 3% het geleverde matig tot
slecht vond. Géén slechte cijfers voor AV-producenten. Toch is
de vraag of opdrachtgevers kritisch genoeg zijn. Zijn zij bereid om
vanuit hun doelgroep te oordelen of zijn ze verliefd op de beelden
van hun bedrijf of produkt.
REALISATIE VAN EEN OPDRACHT
Vooral de rol van een producent is bij het werken in opdracht van
derden een aanmerkelijk groot verschil ten opzichte van de vrije
producent.
Wat is dan wel de rol van de AV-producenten bij al deze vormen
van communicatie? De eerste fase in het traject naar een kant en
klare AV-presentatie is het concept. Voor de producent aan zo'n
concept begint, zal hij zich eerst uitgebreid laten briefen door de
opdrachtgever: wat moet er gecommuniceerd worden, wat is het
beoogde doel, wat is de doelgroep en wat is het niveau van die
doelgroep, welke elementen in die boodschap moeten eventueel
benadrukt worden?
Vaak heeft een opdrachtgever wel nagedacht over wat hij wil en
waarom, maar hij heeft dit in de meeste gevallen niet gedaan va
nuit een audiovisuele visie. Het is voor een opdrachtgever in zo'n
geval moeilijk een goede briefing te maken, vooral wanneer hij
geen ervaring heeft met audiovisuele media. En toch is een der
gelijke briefing onontbeerlijk, het kan veel moeilijkheden en tele
urstellingen voorkomen.
De producent hanteert meestal een vragenlijst bij de briefing om
zodoende optimaal informatie te vergaren.
Aan de hand van de opdrachtdefinitie zal de producent nu, samen
met de scenarioschrijver en de regisseur, trachten te komen tot
een concept.
HET KONTRAKT EN OPNAMEPERIODE
De AV-producenten die zijn aangesloten bij de VAP (Verenigde
Audiovisuele Produktiebedrijven) hanteren de
VAP-Standaardovereenkomst, een gedegen kontrakt waarin de
rechten en plichten van de producent en van de opdrachtgever
zijn geregeld en waarin ook de leverdatum en het overeengeko
men produktiebedrag zijn vastgelegd. De producent zal nu zijn
Typische werkfoto van een produktie op video (uit een produktie van Leo
Schepman Audiovisuals).
faktuur voor de eerste termijn uitsturen. De reden van het ogen
schijnlijk hoge percentage van de eerste termijn, 50% van het to
tale produktiebedrag, ligt in het feit dat in die eerste periode,
waarin de voorbereiding, de opnamen en een deel van de afwer
king plaatsvinden, door de producent de meeste (externe) kosten
worden gemaakt.
Vervolgens laat de producent, in overleg met de regisseur, de
crew samenstellen die, zoals we eerder hebben gezien, wisselend
van samenstelling kan zijn, afhankelijk van de komplexiteit van de
opnamen.
In veel gevallen zal bij de aanvang van de opnameperiode door de
producent een zogenaamde "PPM" worden belegd. PPM staat
voor Pre Production Meeting. Op deze vergadering, meestal in
aanwezigheid van de opdrachtgever, worden alle zaken betref
fende de komende opnameperiode besproken: de eventueel ge
wenste medewerking van de opdrachtgever wat betreft lokaties,
vergunningen, inzet van personeel en de produkieplanning.
DE PREMIÈRE
In principe kan de opdrachtgever nu zijn AV-presentatie inzetten
in zijn communicatie-mix via de vele distributiemogelijkheden.
Distributie van een AV-programma is een betrekkelijk nieuw fe
nomeen nu de mogelijkheden, onder andere door de versterkte
penetratie van de videorecorder, ruimschoots aanwezig zijn.
Voor de distributie valt te denken aan bioscopen, 'normale' televi
sie, satelliet-tv, commerciële televisie, hoteltelevisie, videoma
gazines (vliegtuigen, bussen, winkels, kappers, etc), vakantie
parken, videotheken, discotheken, verenigingen, scholen en be
drijven. Allemaal belangrijk bij de mediumkeuze en niet te verge
ten de inhoud van het programma. De meest vergeten en bijna de
belangrijkste doelgroep zijn de eigen medewerkers.
INTERNATIONAAL NIVEAU
Tijdens het Internationale Industriële Film Videocongres in
Rome werd het bewijs vorig jaar duidelijker dan ooit geleverd:
Nederlandse AV-produkties kunnen zich moeiteloos meten met
het beste dat de wereld op dit terrein te bieden heeft.
Behalve de Grand Prix werden op dit invloedrijke congres nog
diverse andere onderscheidingen door Nederlandse producen
ten in de wacht gesleept. En ook op andere manifestaties vielen
produkties uit ons land opmerkelijk vaak in de prijzen.
Peter Kanters
Bron: NMB/VAP onderzoek
47
«M