Ztmaah 'k (fedocfióe... ONDERTITELING VAN 35- EN 16 MM PRODUCTIES ONDERZOEK NAAR DE TOEPASBAARHEID VAN BELANGRIJKE REGELINGEN VAN DE N.B.B. JAARBOEK MEDIAGESCHIEDENIS Bel voor meer informatie of vraag ons informatieboekje aan. Een groot aantal reglementen van de N.B.B, heeft betrekking op de regeling van het onderling handelsverkeer. Een dergelijke regeling is er om te voorkomen dat leden ten nadele van anderen hun belangen op korte termijn laten prevaleren boven hun belangen op lange ter mijn. Een goede regeling van het handelsverkeer dient in grote trekken overeen te komen met datgene dat tot stand zou komen in vrije onder handelingen door niet kortzichtige partijen. Regelingen omtrent het handelsverkeer hebben echter geen nut, als niet de mogelijkheid bestaat deze af te dwingen. De mogelijkheid van de N.B.B, om deze naleving af te dwingen berust op de exclusief ver keersregeling. Hoewel de exclusief verkeersregeling ter discussie zou kunnen worden gesteld, blijft een vestigingsregeling noodzake lijk, in die zin dat een verbod van bepaalde vormen van misbruik van economische macht wellicht de huidige vestigingsregeling zou moeten vervangen, omdat de bestaande normen door zuiver eco nomische oorzaken misschien niet meer te handhaven zijn. Daarbij komt nog dat de regels van de N.B.B, eventueel moeten wor den aangepast aan de regels van de E.G.. Om te bezien hoe regeling van het onderling handelsverkeer prak tisch hanteerbaar blijft en wettelijk toepasbaar is, is aan de vakgroep Mededingingstheorie van de Erasmus Universiteit verzocht een economisch onderzoek naar de bedrijfstak uit te voeren, met behulp waarvan bij zowel de nationale overheid, als bij de E.G. kan worden bepleit dat regelingen met betrekking tot concurrentievervalsing noodzakelijk zijn voor de continuïteit van ondernemingen in de be drijfstak. De vakgroep heeft dit onderzoek inmiddels ter hand genomen. Over de resultaten hiervan zullen de leden van de N.B.B, te zijner tijd uitge breid worden geïnformeerd. Een uitgebreide uiteenzetting over deze problematiek kunt U lezen in de nota "Herziening van de Statuten en Bondsreglementen" die eind i/orig jaar aan alle leden is toegezonden. ien zeer suksesvolle vaderlandse filmindustrie zou de Nederlandse ïlmdagen overbodig maken. Deel Twee Het tweede Jaarboek Mediageschiedenis is verschenen. Er staan vijf stevige artikelen in over de geschiedenis van de film in Neder land, en bovendien vier artikelen over de ontwikkeling van radio en televisie in Hilversum. De historici zijn in de archieven gedoken en wat ze daar gevonden hebben, zal iedereen die belangstelling heeft voor het verleden van het filmbedrijf, kunnen interesseren. De bijdragen over film bestrijken een breed terrein. Het Jaarboek opent met de geschiedenis van de Internationale Eidophon NV. Deze onderneming wilde in 1932 films gaan produ ceren met steun van enkele katholieke industriëlen, maar moest al na korte tijd hiermee stoppen; uit de restanten is later Gofilex BV verrezen. Het tweede artikel gaat over Loet Barnstijn, de legendarische filmdistributeur uit Den Haag die vóór de oorlog het toonbeeld is geweest van innovatief ondernemerschap. De derde bijdrage beschrijft hoe de Nederlandse regering in bal lingschap tijdens de oorlog in Londen nog kans heeft gezien een filmpolitiek te ontwikkelen. Een vierde artikel analyseert een Nederlandse propagandafilm uit de tijd van de Koude Oorlog. Het vijfde artikel laat zien hoe de filmkeurders van de Katholieke Film Centrale tussen 1945 en 1967 geworsteld hebben met het begrip 'volwassenheid', een begrip dat voortdurend van inhoud veranderde. Jaarboek Mediageschiedenis 2 telt ruim 260 pagina's en bevat il lustraties. Het is in de boekhandel te koop voor 29,90 (uitgeverij SDU). Wie een abonnement neemt, krijgt het jaarlijks toegezon den voor 25. Stort 25 op postgiro 5361857 t.n.v. Stichting Mediageschiedenis te Amsterdam onder vermelding van 'Jaar boek 2' en u ontvangt het thuis. Op zaterdag 18 augustus jl. vond in Cinem'actueel te Bergen op Zoom de prijsuitreiking plaats van de kleurwedstrijd van "GREMLINS 2/OOK HONDEN GAAN NAAR DE HEMEL". De twaalf prijswinnaars ontvingen vrijkaartjes, posters en stickers van de betrokken films. De winnaars werden door een medewerker van de Bergse Kabelkrant, die de publicitai re ondersteuning van de wedstrijd verzorgde, op de foto 53

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 52