Vrouwen in het Vak: JANETTE KOLKEMA "Productieleider van de 10e Nederlandse Filmdagen" Over een week is het weer zover. Dan zal het startsein gegeven worden tot de Nederlandse Filmdagen 1990. In het kader hiervan zet FILM de schijnwerper op een 'vrouw in het vak', die al enige malen werkzaam was voor dit jaarlijks terug kerende festival en nu de productieleiding van de 10e jubileum editie in handen heeft, Janette Kolkema. Er heerst grote bedrijvigheid op het kantoor van de Filmdagen in Utrecht, wanneer dit gesprek plaatsvindt. De voorbereidingen zijn in volle gang en Janette's aanwezigheid kan maar nauwelijks gemist worden. Toch vond ze voor FILM de tijd voor een gesprek over onder ande re het functioneren van de Nederlandse Filmdagen en haar eigen rol daarin. KLEIN BEGINNEN Janette (31) koos be wust voor het filmvak. Na het kandidaatsexa men Nederlands be haald te hebben in Gro ningen, verliet ze met enige pijn in het hart het haar vertrouwde 'hoge Noorden' om in Utrecht haar studie voort te zet ten aan de faculteit voor Theaterwetenschap. Haar keuze viel op het medium film, omdat "je daar zo helemaal mid denin kunt zitten. Theater schept toch een zekere afstand tussen kijker en acteur". Film en identificatie werd ook het thema van de skriptie, waarop ze in 1986 samen met een vriendin afstudeerde. Deze skriptie met de tot de verbeelding sprekende titel "Het man nelijk geslacht als drempel" - waarmee Vrij Nederland werd ge haald! - vocht met sukses de stelling aan dat het voor mannen moeilijker zou zijn zich te identificeren met vrouwelijke hoofdrol len dan voor vrouwen met mannelijke hoofdrollen. Naast de studie hield Janette zich bezig met uiteenlopende aktivi- teiten. Zo acteerde ze bij het inmiddels ter ziele gegane "Theater aan de Richel", deed script en continuïteit voor een korte film en organiseerde ze in 1985 binnen het kader van een stage bij de NBF mede een festival van Nederlandse onafhankelijke filmmakers. In datzelfde jaar werkte ze als vrijwilliger voor het eerst mee aan de Nederlandse Filmdagen. Als assistente van Sandra den Hamer organiseerde Janette de Film- en TV-markt en de filmvertoning voor de buitenlandse gasten in de Utrechtse Movies. Ook de daarop volgende jaren bleef zij deel uitmaken - zij het niet meer als onbetaalde vrijwilliger - van het organisatieteam van de Neder landse Filmdagen. Janette: "Het werk voor de Nederlandse Filmdagen is maar voor enige maanden per jaar. Het grote nadeel daarvan is dat je de werkzaamheden niet echt kunt uitdiepen. Bovendien maakt het je bestaan ook in financieel opzicht erg onzeker." De overige maanden van het jaar was en is ze voor zover mogelijk bezig met toneel en film. Zo startte ze in 1986 in Amsterdam het Amphi-theater en nam de zakelijke leiding daarvan alsmede de publiciteit op zich, maakte ze deel uit van de organisatie van het Film Festival Rotterdam en werkte ze samen met Kees Hin voor de produktie-workshop op het Documentaire Festival in Amster dam. Terwijl Kees Hin de artistieke leiding in handen had, deed Janette de produktie. "Ik heb in al die bezigheden een schat van ervaring opgedaan", zo vertelt ze, "maar mijn absolute favoriet is en blijft de produktie. Ik zit nu middenin de post-produktie van een korte film - mede mo gelijk gemaakt door steun van het Amsterdamse Fonds voor de Kunst en het Fonds voor de Nederlandse Film - waarvan de opna men kort geleden in Italië zijn voltooid. Ik heb ervan genoten! We zijn nu bezig met de montage en volgende week is de preview van de werkkopie! Ik had als producente, afgezien van die workshop tijdens het Do cumentaire Festival, geen werkelijke ervaring, maar eens moet de eerste keer zijn! Dat geldt in dit geval en eigenlijk voor al mijn werkzaamheden: ik doe het liever stapje voor stapje, het is beter klein te beginnen." PRODUCTIELEIDING Op de vraag hoe je haar huidige werk als produktieleider van de Filmdagen het best zou kunnen omschrijven, antwoordt Janette lachend na enig nadenken: "Het is gewoon ontzettend véél werk! Als rechterhand van direkteur Jacques van Heijningen moet ik het totaaloverzicht over het hele festival houden. Het is vooral een coördinerende functie." Er zijn honderd en één zaken die geregeld moeten worden om het Festival goed te laten verlopen, variërend van het verzorgen van het drukwerk, het schrijven van draaiboeken, werven van vrijwil ligers, opstellen van schema's voor de car-service, het formeren en uitnodigen van de jury, het uitgeven van de Festival Krant tot het opzetten van een kompleet kantoor in Hotel des Pays Bas. Dat betekent eindeloos regelen, telefoneren, mensen achter hun broek zitten... Janette: "Ik werk met een 'doe-lijstje', want anders vergeet je on herroepelijk dingen. Je werkt gedurende een vrij korte periode onder grote druk en wat je absoluut moet leren - dat klinkt mis- chien gek - is om zo min mogelijk te doen. Met andere woorden leren delegeren. Jacques heeft me daar van het begin af aan op gewezen. Je kunt onmogelijk alles zélf doen! Ik vond het vroeger erg moeilijk om zaken te delegeren. Dat gaat me nu gemakkelijker af. Misschien komt het ook wel door de functie die ik nu heb, waardoor het ook sneller geaccepteerd wordt wanneer ik één van de medewerkers vraag iets te doen en hem/haar daar verant woordelijk voor stel. Na vijf jaar binnen de organisatie werkzaam geweest te zijn op verschillende vlakken, zoals de Film- en TV-markt en de Pers, ken je de knelpunten. Belangrijk is daarop te anticiperen. Het uiteindelijke streven is, dat er tijdens het Festival zelf niets meer te doen is. Dat blijft het streven en misschien wel eeuwig een utopie...! 55

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 54