HET NEDERLANDS FILMMUSEUM IN HET SEIZOEN 1990/91
Het is zover. Nadat het paviljoen in het Vondelpark ruim zeventien
jaar gediend heeft als de vaste vertoningslocatie van het Neder
lands Filmmuseum, slaan we met enige weemoed onze tenten
voor een periode elders op. Tijdelijke locatie tijdens de verbou
wing is de bovenzaal van Kriterion, Roetersstraat 170 te Amster
dam. Over precies een jaar keren we weer terug in het totaal ver
bouwde en vernieuwde Filmmuseum, dat dan nog beter op de
wensen van de toeschouwer zal zijn afgestemd.
Hieronder vindt u de plannen en voornemens van het NFM voor
het komende seizoen in Kriterion.
In plaats van drie voorstellingen per avond zal het Filmmuseum
vanaf 1 september 1990 in Kriterion twee voorstellingen per
avond verzorgen, nl. om 17.30 en om 19.30 uur; de laatste voor
stelling om 22.00 uur is gereserveerd voor International Art Film.
Vaste onderdelen
In het nieuwe seizoen is er op vaste dagen aandacht voor de pe
riode van de zwijgende film. Elke vrijdag en zondag om 19.30 uur
worden stomme films vertoond, die ook in Kriterion weer met live
piano-muziek begeleid zullen worden.
De 19.30 uur-voorstelling op zaterdag zal gedurende het hele sei
zoen gereserveerd zijn voor films uit de jaren zeventig. Onder de
noemer 'nieuwe klassiekers' wordt een overzicht gegeven van de
meest uitzonderlijke, verrassende en opmerkelijke films uit dat
decennium. De horrorfilmcyclus 'The Dead Zone', die zijn tweede
seizoen ingaat, zal op het jaren zeventig-programma inhaken. Dit
betekent dat elke derde zaterdagavond van de maand om 19.30
uur een horror- of culttitel uit de jaren zeventig het doek zal teiste
ren. Titels die zoal te verwachten zijn: DELIVERANCE (1972) van
John Boorman, THE EXCORCIST (1973) van William Friedkin en
A CLOCKWORK ORANGE (1971) van Stanley Kubrick.
Op de dinsdagavonden om 19.30 uur volgt een nieuwe klassie
kenreeks, volgens dezelfde formule als het vorig jaar. Elke dins
dagavond om 19.30 uur staat een meesterwerk uit de filmge
schiedenis op het programma, ingeleid door prominente filmlief
hebbers uit verschillende (kunst)disciplines. Aan de hand van
een dertigtal klassieke titels uit eigen archief wordt van oktober
tot mei een niet-chronologische wandeling gemaakt langs ont
wikkelingen binnen de filmcultuur.
Behalve films rond maandelijks wisselende thema's - waarover
hieronder meer - zal het Filmmuseumprogramma veel repertoire
bevatten: films uit eigen archief, waaronder diverse recent ver
worven en recent geconserveerde titels, geven per maand een
steeds wisselend chronologisch overzicht van de filmgeschiede
nis.
Thematisch overzicht
De grote thema's voor het nieuwe seizoen starten in september-
met een uitgebreid overzicht van films van de Zweedse regisseur
INGMAR BERGMAN.
In oktober bieden we een overzicht van films met de onlangs
overleden GRETA GARBO. Het Nederlands Filmmuseum heeft
diverse archieven uit de hele wereld benaderd om hun kopieën af
te staan voor een omvangrijk retrospectief. Circa 25 films worden
verwacht, waaronder naast bekende titels als MATA HARI, QU-
EEN CHRISTINA, ANNA KARENINA, NINOTCHKA en THE TWO-
FACED WOMAN ook diverse minder bekende films met Garbo, uit
de periode van de zwijgende film.
Het thema van november is 'DE KEUZE VAN MARCO MULLER'.
Marco Muller bijt de spits af van wat een reeks zal worden van fa
voriete programma's van prominenten uit de filmwereld. De di
recteur van het Filmfestival Rotterdam maakte een keuze van zijn
favoriete films uit de distributie-catalogus van het Nederlands
Filmmuseum/International Art Film.
In december vindt de jaarlijkse koppeling met het Internationale
Documentaire Festival plaats. Dit jaar bestaat het aandeel van het
Nederlands Filmmuseum onder voorbehoud uit een overzicht
van 100 JAAR FRANSE DOCUMENTAIRE.
In de tweede helft van het seizoen 1990-1991 worden de volgen
de thema's verwacht: BILLY WILDER (februari), films in het ka
der van de manifestatie AMSTERDAM-VENETI+ (maart), ANNA
MAGNANI (april) en DANIEL SCHMID (mei/juni).
Greta Garbo
61