FILMMUZIEK Bioscoop-, theater-, schouwburg en congresmeubilair MEER WETEN? KOMPLETE BIOSCOOPTECHNIEK IN 35 mm en 16 mm WEIJTMANS VAN LAERE adviseert, ontwerpt en installeert komplete bioscoopinstallaties op maat. - DESKUNDIG ADVIES - SNELLE 24 UURS-SERVICE - FP 20/FP 30/B AUER ONDERDELEN UIT VOORRAAD - SCHERPE PRIJZEN PROJEKTIE- EN GELUIDSTECHNIEK Om met Henk ten Berge te spreken: "Als je meer dan 40 jaar films be commentarieerd en nog langer films bekeken hebt, is het bijna onver mijdelijk af en toe herinneringen uit deze periode op te halen." Een artikel van Stefan Ram over filmmuziek trekt de registers van mijn geheugen open. Terug in de tijd, terug naar Rotterdam. De zwijgende film en het gebruik van reeds bestaande muziek. Wat mij het eerst te binnen schiet, is een vertoning in het WB-theater van een film naar Alexander Dumas' "Le Comte de Monte Christo", waarbij tijdens een executie op het doek de tweede Satz uit Beethovens 5e Symphonie ten gehore werd gebracht en dat was niet eens zo ontoepas selijk. Het klonk, gezien de beperkte omvang van het orkest, heel ver dienstelijk en bleef mij bij. Op een zondagmorgen werd bij een propaganda-bijeenkomst in Arena "Storm over Azië" vertoond. Direkteur Weisbarth koos voor de begelei ding van sommige scènes "Les Préludes" van Liszt. Alweer, niet eens zo gek. Wijlen Ido Eijl, van huis uit violist en genoemd door Stefan Ram, diri geerde na 1945 nog een tijd lang het orkest van het noodtheater Lutus- ca, hoewel de 'talkie' toen al lang was uitgevonden. Later hield hij voor de Volksuniversiteit een voordracht over zijn repertoire. Hij zette daarbij uiteen hoe serieus hij geprobeerd had muziek en de scènes op het witte doek te late harmoniëren. Helemaal niet passend, zelfs potsierlijk, ging het strijkje in de Tivoli- bioscoop te werk door het "gebed van Elisabeth" uit "Tannhauser" ten beste te geven bij de pseudo-serenade van "Beckmessef (weliswaar ook van Wagner). Bij die stuntelige verfilming van "Die Meistersinger von Nürnberg" ging het scenario zich trouwens aan smakeloze varianten te buiten. Een jongeman uit onze vriendenkring, wiens vader een weekend-bios- coopje ergens op de eilanden exploiteerde, begeleidde de gebeurtenis sen op de piano die hij zijn 'spreeuwenkist' noemde. Hij deed dat zo plas tisch mogelijk: Een geweerschot? Boem, dicht de deksel van de spreeuwenkistlZo behielp men zich dus alom zo goed mogelijk. Effektief en werkelijk indrukwekkend was het ten gehore brengen van Beethovens ouverture "Egmont" bij "Pantserkruiser Potemkin". Ik kan me de twee niet meer los van elkaar denken. Bij een bepaalde passage zie in gedachte weer de geschutstorens in positie draaien. Pas later is er speciale muziek voor deze wereldberoemde film gecomponeerd. Een grap uit de 'stomme periode' moet ik nog kwijt. Die is te vinden in "Looking for a bluebird", de memoires van de musicus Joseph Wechs- berg. Achterin de bioscoopzaal deed een jongen 'een oneerbaar voorstel' aan zijn begeleidster. Het meisje protesteerde: "No, not now, not here!". "Wat, verwacht jij dan dat ik een kamer in de Ritz bestel?" Toen ontdekte het paar dat de muziek was stil gevallen en het hele publiek van hun con versatie kon genieten! Overigens - en nu spreek ik niet meer van zwijgende films - moet ik be kennen dat ik me dikwijls zo in het kijken opga dat ik vergeet op de mu ziek te letten. Het kan even goed voorkomen, dat ik de muziek daadwer kelijk stoort. Ik juich het toe, dat onophoudelijke muzikale begeleiding uit de mode is geraakt. Dat bevordert het ongehinderd in de film opgaan. Geen ergernis meer om sentimenteel aanzwellende klanken, die melo dramatische beelden nog kitscheriger maken. Daar staat tegenover dat er ook werkelijk belangrijke soundtracks bij films zijn gemaakt. Als zodanig beschouw ik de treurmars uit "Les visi teurs du soir" en de mars uit "Julius Caesar" (1953) bij de dood van Bru- tus. Micky Bordens' "Symphonie Moderne" uit "Four daughters grow up" mocht er ook zijn. Er zijn ook goede Franse produkties geweest, waarin een enkele piano de kwaliteit van het vertoonde sfeervol verhoogde. Het is triest te moeten vaststellen dat genoemde prestaties nog grondi ger vergeten worden dan de bijbehorende films. Een beter lot was be schoren aan chansons, die op grammofoonplaten werden opgenomen en die jarenlang gedraaid werden in de periode, toen de tv de radio nog niet had verdrongen. Daartoe behoren o.a. "Lara's Song" uit "Dr. Zhiva- go" en "Whenever we kiss" uit "Moulin Rouge". Als 'lied zonder woorden' bleef de wals uit "Le Carnet du Bal" jarenlang in de aandacht. Dit was zo maar een greep uit een vrijwel onuitputtelijke stof. Jacqueline Wijchers Showroom, verkoop en informatiecentrum Bemuurde Weerd O.Z. 10, 3514 AN Utrecht Telefoon 030 - 730666 718448 717213 PRUNUSSTRAAT 27, 5038 MG TILBURG -TEL. 013-685580 - FAX 013-632757 69 CMIEM WEIJTMANS VAN LAERE

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 68