ECONOMISCHE ASPECTEN VAN DE UITGEBRACHTE FILMS 1980 -1989 1989 1988 1987 1986 1985 1984* 1983 1982 1981 1980 174,1 165,7 165,8 155,2 155,1 160,4 196,0 189,0 212,0 213,0 15,6 14,8 15,5 14,9 15,3 17,4 21,6 22,0 26,7 27,9 4,5 12,1 21,4 13,9 4,0 19,3 14,5 13,0 12,6 7,5 4,6 11,9 21,5 14,2 3,6 19,4 14,3 12,5 12,4 7,1 213 239 249 289 297 328 312 345 371 336 13 10 17 13 16 12 16 13 11 7 SCRIPT ALS BASIS Een ieder die een produkt of een dienst aanbiedt, vraagt zich van- tevoren af of er daadwerkelijk vraag naar het produkt of dienst is c.q. gecreëerd kan worden. (En ook dan zijn ongelukken niet uit gesloten.) Zijn er producenten/filmmakers, die zich eerlijk in volle rust af vragen of het script dat zij nu in handen hebben ook werkelijk inte ressant is voor de consument. Ongeacht of men daaronder het hele Nederlandse volk, een doelgroep of een splintergroep ver staat? En ook terdege beseffen dat het budget in verhouding moet staan tot de grootte van de beoogde doelgroep, daarbij het voordeel genietend dat de fondsen gelden ter beschikking stel len, zonder de eis dat deze ook dienen te worden terugbetaald. De eigen inbreng en de investeringen van derden (niet-fondsen) moeten worden afgewogen aan de bezoekpotentie van de doel groep. Ja, die producenten/filmmakers zijn er, maar te weinig! Film moet publiek trekken. Film moet voor een publiek, hoe groot of klein ook, gemaakt worden. Voor een publiek dat vooralsnog de Nederlandse film niet het voordeel van de twijfel gunt. Daar voor is het in het verleden te vaak teleurgesteld of -zo men wil- bedrogen uitgekomen. Het scenario, het script, de basis van de film, moet degelijk, afge wogen, goed en -binnen het genre- uniek zijn. Dit vereist tijd. Tijd om te rijpen, tijd om te bezinken, om te bewerken. Deze tijd wordt om velerlei redenen niet genomen. Te vaak beginnen de opnamen zonder hechte basis. Een producent moet de tijd en de middelen hebben het script te begeleiden naar zijn visie als filmondeme- mer. Zolang dat niet gebeurt blijft het keutelen, klooien en kanke ren. LOKETTEN Aan de andere kant moet een genommeerde filmmaker of produ cent ook niet nodeloos tijd, geld en energie steken in het aflopen van de vele loketten, waarachter zich subsidiegevers verschan sen, die allen een andere interpretatie hebben van zijn script. Te commercieel, te mager, te artistiek, te pretentieus', zijn meningen over eenzelfde projekt. Het criterium moet zijn: Trekt deze film publiek? Zij, die via vakwerk en visie bewezen hebben films af te leveren, welke gerede inkomsten hebben genereerd, moeten het voordeel van de twijfel krijgen bij nieuwe projekten en niet telkens opnieuw in de rij behoeven te staan voor een volgend projekt. Voor hen zou de 'studio-gedachte' moeten gelden. PUBLIEK-AANTREKKELIJK Het is een fictie te veronderstellen dat in de negentiger jaren een Nederlandse film de totale produktiekosten inspeelt, (films onder èèn miljoen buiten beschouwing gelaten.) En dat is - gezien het huidige subsidie-systeem - ook niet nodig. Wel moeten ze publiek-aantrekkelijk zijn. De Nederlandse filmproduktie wordt deels gefinancierd door al gemene middelen opgebracht door de belastingbetaler. Deze mag een tegenprestatie verwachten, nl. enkele boeiende uren, ongeacht of deze worden gevuld met FLODDER, DE AANSLAG DE AVONDEN of SPOORLOOS. Films, gebaseerd zijn op een solide script, die de consument het huis uitzuigen. Derhalve moet meer tijd en geld worden geinvesteerd in de ont wikkeling van ideeën, van scenario's en scripts. Ongeacht of zij een pure ontspanningsfilm of een artistiek hoogstandje beogen. Investeringen die op de lange duur een hoog rendement zullen opleveren. Daarover is geen diskussie mogelijk. WJAvF Openingsfilm van de Nederlandse Filmdagen: KRACHT van Frouke Fokkema Bruto-recette in miljoenen guldens Aantal bezoekers in miljoenen Percentage van bezoek aan Nederlandse films Percentage bruto-recette Nederlandse films Aantal uitgebrachte films Aantal uitgebrachte Nederlandse films 1984 en voorafgaande jaren: inbegrepen 16mm

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 6