Utrecht Filmstad Voorfilmfestival Uit de oude doos Even voorstellen... Utrechters zijn over het algemeen zeer nuchtere mensen maar velen van hen vinden dat Utrecht Nederlands filmstad nr. 1 is. In ieder geval is Utrecht voor de Nederlandse filmwereld heel belangrijk. In dit nummer van FILM leest u uitgebreid over de Nederlandse Filmdagen die deze maand voor de 10e keer in de Domstad worden georganiseerd. In het verleden was Utrecht de plaats van de legendarische Cinemanifestaties. Ook vinden in Utrecht regelmatig presentaties en premières plaats. Er zijn veel bioscopen gevestigd die ieder een eigen sfeer en publiek hebben, zodat er typische genre-bioscopen zijn ontstaan. Een flink deel van het publiek bezoekt dan ook (haast principieel) bepaalde bioscopen omdat men weet dat er bijna altijd een film draait die men waardeert. Ook voor adverteerders is dit van belang. Men kan in Utrecht, als in geen andere stad, precies die doelgroep bereiken die men wenst. Al met al is het begrijpelijk dat veel Utrechters (zeg nooit Utrechtenaren!) hun stad Nederlands Filmstad nummer 1 vinden. Piet Davelaar Adj. Directeur Hoewel sommigen anders beweren vindt het overgrote deel van de Nederlandse bios coopbezoekers dat het voorprogramma echt bij een avondje bioscoop hoort. Het zien en beleven van reclame en trailers is er een essentieel onderdeel van. Wel meenden een aantal belanghebbenden dat het voorprogramma verbeterd kon worden' zodat er reeds geruime tijd gezocht werd naar een formule om het voorpro gramma voor zowel publiek als adverteerders aantrekkelijker te maken. Voorwaarden om dit te realiseren waren: - het voorprogramma mocht niet veel langer worden - het voorprogramma diende bij alle filmgenres toepasbaar te zijn. - de aandacht van het publiek voor de reclame moest nog verderverhoogd worden (hoewel volgens bereiksonderzoeken wasvastgesteld dat de attentiewaarde van de bioscoopreclame alzeer hoog was). - Geen overheersing ten koste van commercials en trailers - Herkenbaarheid Eerder zijn er experimenten geweest die niet aan al deze voorwaarden voldeden en in 1988 heeft Cinescope contact gelegd met Toonder Studio's om gezamenlijk te onder zoeken of er een voorprogramma gerealiseerd kon worden dat wel aan alle wensen en eisen zou voldoen. De direkties van zowel Jogchem's Theaters, Wolff Beheer als Cinescope hebben vanaf die tijd de voorstellen van Toonder op alle punten beoordeeld en uiteindelijk is er geko zen voor het Voorfilmfestival, zoals dit nu is gepresenteerd. Dit door Harry Geelen ontwikkelde Voorfilmfestival bestaat uit een aantal korte anima tiefilmpjes waarin de kikker en de reiger van alles beleven op en rond een Hahn Goertz- projector. De kikker is de kleine chaoot die alles verkeerd doet en de reiger is zijn baas die vaak lijdelijk toeziet of zelf het slachtoffer wordt. De animatie-items, waarvan het aantal bijna eindeloos kan worden uitgebreid, worden tussen alle commercials en trailers gemonteerd, zodat er een raamwerk ontstaat van animatiefilmpjes, reclame en trailers. Wij menen dat dit Voorfilmfestival een grote verbetering van het totale programma betekent en onze mening werd bevestigd door een aantal genodigden bij testvoorstel- lingen, zowel uit de reclame- als bioscoopwereld. Het nieuwe voorprogramma zal in fasen dit najaar worden ingevoerd in alle Cinescope theaters, zodat ruim voor de Kerst de kikker en de reiger op al onze ca. 200 doeken zul len zijn geïntroduceerd. -^— zelfs Speciaal taai ||^IJÜ Filmreclame b.v. Bioscoopreclame b.v. Automatisering b.v. Oudegracht 154 Postbus 773 3500 AT Utrecht tel.: 030-315872/315819 fax 030-315227 Albert van Rijmenam sales-man Albert werkt sinds april jl. bij Cinescope na de af ronding van zijn studie in Londen en Parijs. Albert onderhoudt de contacten met de grotere adverteerders en media mensen. Ook heeft hij Ci nescope vertegenwoordigd op het SAWA recla mefilm-festival in Cannes. In FILM nr. 6 heeft hij hierover geschreven. 72 I I

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 71