"Diareclame" Reclame op Nederlandse Filmdagen Uitvoering voorfilmfestival Wezenlijk onderdeel van het bioscoopprogramma Eind twintiger jaren deed de geluidsfilm zijn intrede in de bioscopen. Gelijktijdig kwam de projectiereclame van de grond. De plaatselijke middenstand werd benaderd, om hen te wijzen op het medium bioscoopreclame in de vorm van dia's. Begin jaren dertig werd de Nederlandse Vereniging van Bioscoopreclame-exploitan ten opgericht, een organisatie die los van de Bioscoopbond tot het einde van de zeven tiger jaren heeft bestaan. Men koos in het beginstadium voor het formaat 83 x 83 mm, grootbeeld-dia's waar het beeld zat geklemd tussen twee glasplaten waarvan éeen met emulsie laag. Daar omheen bevond zich een houten raam. De projectie geschiedde toen nog handmatig. ledere maandag werd door de reclame-exploitanten de Filmbeurs in Amsterdam be zocht waar contracten met de bioscoopeigenaren werden afgesloten. In de oorlog moesten de ontwerpen van de dia's naar de Keuringsdienst waar een goedkeuringsstempel verkregen moest worden. De meeste dia's waren dan ook pro paganda. Na de oorlog diende de middenstand haar naambekendheid weer te vergroten en omdat de bioscopen een enorme opleving doormaakten, werd dia-reclame een be langrijk medium. Technologische ontwikkeling leidde er toe dat nu in de negentiger jaren gewerkt wordt met kleinbeeld dia's in liggend formaat 24 x 36 mm, welke in een aantal theaters ge projecteerd worden m.b.v. Rolleivision 35 Twin Digital overvloei projectoren, waar van Cinescope het exclusieve verkooprecht verworven heeft voor Nederland. Het staat vast dat dia-reclame nog steeds een kleurrijke en voordelige vorm van naam reclame is. De dia's worden getoond voor de aanvang en tijdens de pauze van de hoofdfilm. Gezien de relatief lage prijzen, heeft niet alleen de middenstand belangstelling voor diareclame. Ook de grotere bedrijven, welke vaak voor een korte periode landelijk in de bioscooptheaters adverteren, tonen interesse. Het kan dan gaan om de promotie van een bepaald artikel of merk, of om aandacht te geven aan een politieke richting, zelfs werving van personeel is niet vreemd in het bioscooptheater. Zo heeft de AVRO in de bioscoop zijn intrede gedaan via dia's om zo de aandacht te krijgen voor het jongeren programma Pauze TV. Nipcon Textiel B.V. (Edwin Jeans) draait nu ruim een jaar in een groot aantal biosco pen met 1 leaderdia per zaal, welke wordt gevolgd door dealerdia's, ledere dia wordt 8 seconden geprojecteerd, op deze manier houdt Edwin vaak 32 seconden de aandacht vast van het Nederlandse bioscooppubliek, dat op dat moment naar één richting kijkt: zijn richting. In het verleden bleken sommige dia's niet aan alle kwaliteitseisen te voldoen. Vaak werd dit veroorzaakt door ideeën van (meestal kleine) adverteerders die of teveel tekst op de dia wilden plaatsen of kwalitatief slecht materiaal aanleverden. Nu streven wij ernaar alle dia's die niet aan de eisen voldoen te vervangen. Wij verzoeken bedrijfsleiders van onze theaters dan ook toe te zien op m.n. de techni sche kwaliteit van de dia's. Tegenwoordig wordt bijna iedere klant persoonlijk bezocht, voor het geven van advies en om een goede indruk te verkrijgen van het bedrijf. Wat is de huisstijl, gaat het om een modern bedrijf, is het een sjiek restaurant of een gezellige Bistro. Daar waar het voor een bedrijf het beste is, wordt op lokatie een foto van pand of interieur gemaakt. De Buitendienst komt zo met verschillende bedrijven en mensen in contact. Dat kan variëren van luxe bedrijven tot smeerputten in garages. De eigenaar regelt vaak zelf de dia-reclame, hij is ook degene die gaat betalen (naar wij aannemen). Op een enkele uit zondering na is het prettig werken met het Nederlandse bedrijfsleven, of er nu koffie wordt geserveerd in porceleinen kopjes, trendy mokken, of plastic bekertjes, het smaakt altijd. Vaak duurt een verkoop- c.q. adviesgesprek 1 a 1V uur en na afloop is de verkoper soms volledig op de hoogte van alle ups en downs van het bedrijf, van de historie en de toekomstplannen. Enige voorbeelden: Een bedrijf in Haarlem vergeet zijn afspraak, de volgende dag volgt er een excuus met de vermelding, "Wij hebben gisteren een zoon gekregen". Twee weken later sta je in de woonkamer en kijkt naar een wolk van een zoon, en je ziet waar ze het allemaal voor doen. Een bedrijf in Zaltbommel staat erop dat de buitendienstmedewerkster een proefrit maakt in de Maxima van Nissan," Dan weet u wat een echte auto is". Je rijdt dan maar een rondje in een glanzende zwarte auto. En je moet de eigenaar gelijk geven (hij heeft het contract nog niet getekend). Daarna gaat het verkoop-c.q. adviesgesprek gewoon verder, en bij vertrek merk je aan de klant dat alles naar tevredenheid is verlopen. De overeenkomst gaat door. In de buitendienst proef je Chinees, Indisch, Japans, Italiaans, Grieks, Argentijns, Frans enz. leder voor zich is de beste, ieder bedrijf verdient ook de mooiste dia van de hele serie, ieder ontwerp moet zo modern of exclusief mogelijk zijn, lukt dat niet dan wordt er een nieuw ontwerp gemaakt. Beter een lastige klant, dan een ontevreden klant. Iets minder is het echter wanneer bij een tweede bezoek een bedrijf van zijn eerder af gesloten overeenkomst af wil. De eigenaar geeft te kennen dat je het pand snel moet verlaten. Hij denkt daarbij steun te krijgen van zijn Dobermann, doch ondergetekende is een grote dierenvriend en een aai over de kop maakt veel goed. Een mooi eindresultaat. Je hebt een goede omzet behaald. De adverteerders zijn je ook niet vergeten, je ontvangt een Kerst-en Nieuwjaarswens, een vakantiegroet e.d. Klantvriendelijkheid kun je niet alleen waarmaken, je hebt in de buitendienst een stevi ge backing van kantoor nodig want je kunt niet overal tegelijkertijd zijn. We werken voor één bedrijf, Cinescope Bioscoopreclame B.V. dus treed je ook als één naar buiten. Anita Hegie (Met dank aan de heer Th. de Ruiter en mevrouw T. Groen) Ook tijdens de NFD zal er aandacht worden besteed aan reclamefilms, o.a. uit het ar chief van Cinesope. Op de dag dat deze FILM ter perse ging was nog niet definitief be kend hoe en wanneer, doch nu kunt u hierover nadere informatie krijgen bij: Alex de Ronde, Nederlandse Filmdagen, 030-322684 of Virginia Sadal, Cinescope, 030-315872 Cinescope organiseert drie ochtenden voor alle theatermedewerkers (m.n. de opera teurs) die te maken krijgen met de montage en uitvoering van het nieuwe voorpro gramma. Er is door de heer H. Berg, i.s.m. Toonder Studio's en de heer G. Bierling, een handlei ding opgesteld hoe één en ander uitgevoerd dient te worden. Op deze ochtenden zal Cinescope, onder het genot van een hapje en een drankje, het nodige vertellen over het Voorfilmfestival en zal er uitgebreid worden ingegaan op alle technische in en outs. Uiteraard kunnen deze ochtenden ook bezocht worden door diegenen die de presenta tie op 7 september hebben moeten missen. Oe ochtenden vinden plaats: Donderdag 13 september Utrecht Biosc.Catharijne 10.00 u. Dinsdag 18 september Groningen Camera 10.00 u. Woensdag 19 september Eindhoven Eurocinema 10.00 u. 73 I I I

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1990 | | pagina 72