"Diareclame"
Reclame op Nederlandse Filmdagen
Uitvoering voorfilmfestival
Wezenlijk onderdeel van het bioscoopprogramma
Eind twintiger jaren deed de geluidsfilm zijn intrede in de bioscopen. Gelijktijdig kwam
de projectiereclame van de grond. De plaatselijke middenstand werd benaderd, om
hen te wijzen op het medium bioscoopreclame in de vorm van dia's.
Begin jaren dertig werd de Nederlandse Vereniging van Bioscoopreclame-exploitan
ten opgericht, een organisatie die los van de Bioscoopbond tot het einde van de zeven
tiger jaren heeft bestaan.
Men koos in het beginstadium voor het formaat 83 x 83 mm, grootbeeld-dia's waar
het beeld zat geklemd tussen twee glasplaten waarvan éeen met emulsie laag. Daar
omheen bevond zich een houten raam. De projectie geschiedde toen nog handmatig.
ledere maandag werd door de reclame-exploitanten de Filmbeurs in Amsterdam be
zocht waar contracten met de bioscoopeigenaren werden afgesloten.
In de oorlog moesten de ontwerpen van de dia's naar de Keuringsdienst waar een
goedkeuringsstempel verkregen moest worden. De meeste dia's waren dan ook pro
paganda.
Na de oorlog diende de middenstand haar naambekendheid weer te vergroten en
omdat de bioscopen een enorme opleving doormaakten, werd dia-reclame een be
langrijk medium.
Technologische ontwikkeling leidde er toe dat nu in de negentiger jaren gewerkt wordt
met kleinbeeld dia's in liggend formaat 24 x 36 mm, welke in een aantal theaters ge
projecteerd worden m.b.v. Rolleivision 35 Twin Digital overvloei projectoren, waar
van Cinescope het exclusieve verkooprecht verworven heeft voor Nederland.
Het staat vast dat dia-reclame nog steeds een kleurrijke en voordelige vorm van naam
reclame is. De dia's worden getoond voor de aanvang en tijdens de pauze van de
hoofdfilm.
Gezien de relatief lage prijzen, heeft niet alleen de middenstand belangstelling voor
diareclame. Ook de grotere bedrijven, welke vaak voor een korte periode landelijk in de
bioscooptheaters adverteren, tonen interesse.
Het kan dan gaan om de promotie van een bepaald artikel of merk, of om aandacht te
geven aan een politieke richting, zelfs werving van personeel is niet vreemd in het
bioscooptheater.
Zo heeft de AVRO in de bioscoop zijn intrede gedaan via dia's om zo de aandacht te
krijgen voor het jongeren programma Pauze TV.
Nipcon Textiel B.V. (Edwin Jeans) draait nu ruim een jaar in een groot aantal biosco
pen met 1 leaderdia per zaal, welke wordt gevolgd door dealerdia's, ledere dia wordt 8
seconden geprojecteerd, op deze manier houdt Edwin vaak 32 seconden de aandacht
vast van het Nederlandse bioscooppubliek, dat op dat moment naar één richting kijkt:
zijn richting.
In het verleden bleken sommige dia's niet aan alle kwaliteitseisen te voldoen. Vaak
werd dit veroorzaakt door ideeën van (meestal kleine) adverteerders die of teveel tekst
op de dia wilden plaatsen of kwalitatief slecht materiaal aanleverden.
Nu streven wij ernaar alle dia's die niet aan de eisen voldoen te vervangen.
Wij verzoeken bedrijfsleiders van onze theaters dan ook toe te zien op m.n. de techni
sche kwaliteit van de dia's.
Tegenwoordig wordt bijna iedere klant persoonlijk bezocht, voor het geven van advies
en om een goede indruk te verkrijgen van het bedrijf.
Wat is de huisstijl, gaat het om een modern bedrijf, is het een sjiek restaurant of een
gezellige Bistro. Daar waar het voor een bedrijf het beste is, wordt op lokatie een foto
van pand of interieur gemaakt.
De Buitendienst komt zo met verschillende bedrijven en mensen in contact. Dat kan
variëren van luxe bedrijven tot smeerputten in garages. De eigenaar regelt vaak zelf de
dia-reclame, hij is ook degene die gaat betalen (naar wij aannemen). Op een enkele uit
zondering na is het prettig werken met het Nederlandse bedrijfsleven, of er nu koffie
wordt geserveerd in porceleinen kopjes, trendy mokken, of plastic bekertjes, het
smaakt altijd.
Vaak duurt een verkoop- c.q. adviesgesprek 1 a 1V uur en na afloop is de verkoper
soms volledig op de hoogte van alle ups en downs van het bedrijf, van de historie en de
toekomstplannen.
Enige voorbeelden:
Een bedrijf in Haarlem vergeet zijn afspraak, de volgende dag volgt er een excuus met
de vermelding, "Wij hebben gisteren een zoon gekregen". Twee weken later sta je in de
woonkamer en kijkt naar een wolk van een zoon, en je ziet waar ze het allemaal voor
doen.
Een bedrijf in Zaltbommel staat erop dat de buitendienstmedewerkster een proefrit
maakt in de Maxima van Nissan," Dan weet u wat een echte auto is". Je rijdt dan maar
een rondje in een glanzende zwarte auto. En je moet de eigenaar gelijk geven (hij heeft
het contract nog niet getekend). Daarna gaat het verkoop-c.q. adviesgesprek gewoon
verder, en bij vertrek merk je aan de klant dat alles naar tevredenheid is verlopen. De
overeenkomst gaat door.
In de buitendienst proef je Chinees, Indisch, Japans, Italiaans, Grieks, Argentijns,
Frans enz. leder voor zich is de beste, ieder bedrijf verdient ook de mooiste dia van de
hele serie, ieder ontwerp moet zo modern of exclusief mogelijk zijn, lukt dat niet dan
wordt er een nieuw ontwerp gemaakt.
Beter een lastige klant, dan een ontevreden klant.
Iets minder is het echter wanneer bij een tweede bezoek een bedrijf van zijn eerder af
gesloten overeenkomst af wil. De eigenaar geeft te kennen dat je het pand snel moet
verlaten. Hij denkt daarbij steun te krijgen van zijn Dobermann, doch ondergetekende
is een grote dierenvriend en een aai over de kop maakt veel goed.
Een mooi eindresultaat. Je hebt een goede omzet behaald.
De adverteerders zijn je ook niet vergeten, je ontvangt een Kerst-en Nieuwjaarswens,
een vakantiegroet e.d.
Klantvriendelijkheid kun je niet alleen waarmaken, je hebt in de buitendienst een stevi
ge backing van kantoor nodig want je kunt niet overal tegelijkertijd zijn.
We werken voor één bedrijf, Cinescope Bioscoopreclame B.V. dus treed je ook als één
naar buiten.
Anita Hegie (Met dank aan de heer Th. de Ruiter en mevrouw T. Groen)
Ook tijdens de NFD zal er aandacht worden besteed aan reclamefilms, o.a. uit het ar
chief van Cinesope. Op de dag dat deze FILM ter perse ging was nog niet definitief be
kend hoe en wanneer, doch nu kunt u hierover nadere informatie krijgen bij:
Alex de Ronde, Nederlandse Filmdagen, 030-322684 of
Virginia Sadal, Cinescope, 030-315872
Cinescope organiseert drie ochtenden voor alle theatermedewerkers (m.n. de opera
teurs) die te maken krijgen met de montage en uitvoering van het nieuwe voorpro
gramma.
Er is door de heer H. Berg, i.s.m. Toonder Studio's en de heer G. Bierling, een handlei
ding opgesteld hoe één en ander uitgevoerd dient te worden. Op deze ochtenden zal
Cinescope, onder het genot van een hapje en een drankje, het nodige vertellen over het
Voorfilmfestival en zal er uitgebreid worden ingegaan op alle technische in en outs.
Uiteraard kunnen deze ochtenden ook bezocht worden door diegenen die de presenta
tie op 7 september hebben moeten missen.
Oe ochtenden vinden plaats:
Donderdag 13 september Utrecht Biosc.Catharijne 10.00 u.
Dinsdag 18 september Groningen Camera 10.00 u.
Woensdag 19 september Eindhoven Eurocinema 10.00 u.
73
I
I
I